Bugune kadar CAN donanimi ile hic isime olmadi.
Burda projeyi ilginc yapan, adi gecen cihazin ve PC yazilimin guzel olan tarafi nedir?
Projenin zor olmasinin sebebi nedir?
Arac bilgilerini cekebilmek icin bazi seyler sir mi? Adamlar bunlari mi ele gecirmisler?
CAN otomotivle özdeşleşmiş olsa da canbus'ın çok fazla kullanım amacı var. örneği biz başka bir senaryoda puclic anons sistemi için masaüstü mikrofonlarla merkezin 300-400metre mesafede haberleşmesi için kullanıyoruz. aşırı gürültülü ortamlarda bile basit kablolarla hiç sorun çıkarmadan çalışıyor.
canbus'ın olayı veri güvenliği. bus üzerinde birçok node bulunur ve hrhangi bir node istediği zaman konuşabilir. veri yerine ulaştı mı ulaşmadı mı bunu bilir ve ulaşmadıysa tekrar dener. tüm bu veri iletim güvenliği proseslerini canbus donanımı yapar. biz bi buffera veri yazıp gönder diyoruz ve unutuyoruz. ya da bir inboxımız var ona veri düşüyor. tabi filtreler-hızlar vs. vs. birçok detay daha var.
otomotivde bir araç üzerinde birden çok ecu bulunur bunlardan biri motoru, diğeri abs, elektrik donanımları vs. kontrol eder. hatta araçtaki röle kutusu dedikleri elektrik dağıtım ve multimedya cihazı bile canbusa bağlıdır. bunların asla haberleşme hatası yapmaması gerekir. örneğin aracın darbe sensöründeb veri gitmezse airbagler açılmaz. bunlar hep canbustan haberleşir.
obd denen bir protokol var aracın motor ecusune bağlanır ve buradan hata arıza ve durum parametrelerini çeker. bu verilerin bir kısmı açıktır bir kısmı da kriptoludur.
bizim projede zor olan kısım biz scania ve arocs kamyonlardan veri okuyoruz, hem motor verileri hem de kamyonun dorse verileri dediğimiz damper açık-kapalı- dorse hava sistemleri gibi veriler var ayrıca yakıt deposu ve aracın ecusunden gelen anlık yakıt tüketimine göre bir toplam tüketim hesabımız var.
bu veriler aslında çok sıkı bir kripto ile korunmuyor ama çok fazla marka-model ve parametre var bu veriler aracın üretim yılına göre bile değişiyor. ayrıca bus üzerinde çılgın bir veri akışı sürekli olarak var. araçtan en az 600-700 tane parametre akıyor.
yani hangi paketin hangi bytelarına bakacağını ve nasıl decode edeceğini bilirsen aslında bir zorluk yok. tabi burada bir fırsat oluşunca ruslar ve çinliler bu verileri çözdükçe databaseler oluşturup bunları satıyorlar.
benim sistemde ikinci zorluk. biz verileri non invasive okumak zorundayız. yani kablolara fiziksel kontak olmadan. canbus kablosu üzerine bir modul takıyoruz o diferensiyel hat üzerinde 500kbit hızda geçen veriden sinali alıp kare dalga yapıp tekrar canbus seviyesine çekip bizim cihazımıza atıyor. aksi halde araç garanti dışı kalıyor ve müsteri bunu istemiyor. aslında bizim sistem pasif okuma yaptığı için araca hiçbir etkisi yok ama üretici kend, cihazlarını satmak ve sistemini korumak için bu şekilde zorluyor.