Klima enerjisini volandan aliyorsa

Mikro Step

Kıdemli Üye
Katılım
25 Eylül 2022
Mesajlar
7,452
Klimanin kompresoru hareketini volandan aliyorsa;

Klimayi calistirmadigimizda kompresorun bastigi gaz nerden dolasiyor?

Klimayi kapatarak enerji tasarrufu yapmak istersek bu nasil oluyor?
 
Klima kompresörü başında bir kasnak var. Bu kasnak içinde elektromıknatıslı bir düzenek var. Klima açıldığında elektromıknatıs aktif olup kompresör milinin dönmesini sağlar. Klima kapanınca volan kayışı klima kompresörü başındaki kasnağı boşa döndürür.
 
Son düzenleme:
Manyetik kavrama var hocam, sanayidekiler klima debriyajı demeyi tercih ediyor.

Klimayı açtığınızda devreye girer, birçok faktöre bağlı olarak sürekli devreye girer çıkar (klimanın çalışma süresince). Kapattığınızda güç çekmediği için aynı zamanda fanlar da devrede olmadığı için enerji harcamaz.

Ciddi bir tasarruf yaptırdığını da düşünmüyorum. Bu nedenle klimayı az da olsa sürekli açık tutarım. Ama hasta olmamaya da dikkat etmek gerekir.
 
Ciddi bir tasarruf yaptırdığını da düşünmüyorum
105hp Caddy 3 ve 120hp Toyota Verso aracımda klima açıkken aracın performansı ciddi şekilde fark ediyor.
Özellikle araç sollayacaksam klima açıksa iki defa düşünüyorum. Koopilotum bu durumu araç sollamaya çekiniyorum şeklinde yorumluyor ama aracın nerde nasıl davranacağını az çok bildiğim için klima açıkken sollamayı olabildiğince erteliyorum.
Klima iki araçta da araç performansını ciddi şekilde düşürüyor.
 
Dun sehire girdigimde aractaki benzin yol bilgisayarina gore 3 litreydi. Bulundugum yerden eve de 3 km vardi.

Trafik cok yogundu. Eve 1km kaldiginda depodaki benzin 0 lt dedi. Eger dogruysa benzinciye ulasamayacaktim.

Neyseki benzinciye varabildim. Yol bilgisayari depodaki benzin - 5lt islemi yapip ekranda gosteriyor diye bir fikre kapildim.

Bu 1km yolculukta ecel telleri dokerken klima ve farlari sondurdum bu soru da o zaman aklima geldi.
 
Hocam 1lt farkeder ama @frekans50 dediği gibi 100km de 1lt farkeder.
Çoğu otomobil kalan yakıdı "lt" cinsinden vermez. Göreceli olur. Son 32km, son 50km ortalamasını alıp litreyi hesaplayıp menzil verir.
Hız, rampa iniş/çıkış, klima yakıtı etkiler ama ortalama menzil şöföre daha net bilgi verir.
 
Depodaki benzini tamamen ölçmüyordur. Böyle bir sistemin montajını görmüştüm. depodaki yakıtı ölçen sensör dibe kadar ulaşmıyordu, depoyu doldurmaya başladıklarında hiç oynamadı başta. Belki kapasitesinin %2-3ü dolduktan sonra ibre oynamaya başladı, otomobillerde de depo boş olsa da yakıt kalıyor ama ne kadar kaldığını bilmiyorum.
 
105hp Caddy 3 ve 120hp Toyota Verso aracımda klima açıkken aracın performansı ciddi şekilde fark ediyor.
Özellikle araç sollayacaksam klima açıksa iki defa düşünüyorum. Koopilotum bu durumu araç sollamaya çekiniyorum şeklinde yorumluyor ama aracın nerde nasıl davranacağını az çok bildiğim için klima açıkken sollamayı olabildiğince erteliyorum.
Klima iki araçta da araç performansını ciddi şekilde düşürüyor.
Mutlaka performansı etkiler hocam. Ben araba içinde sıcakta yana yana gitmeye değecek yakıt tüketimi olmadığını düşünüyorum.

Ayrıca klimalı klimasız yakıt tüketimi ölçümü yapmak eğer bu bilimsel bir ölçüm olacaksa zordur. Bütün şartlar aynı olmalıdır, dümdüz pisti gibi bir yerde ölçmek ve bu ölçümü de uzun süreli yapmak gerekir. Ya da sistemi motor bremzesine kurup orada test etmeniz gerekir. Arabada giderken klimayı açınca yakıtın 5 lt/100 km' den 5.5lt/100km ye çıkması 0.5 lt/100 km artırıyor demek değildir, o ölçüm anlıktır dengeye gelen sistemde bu değerler değişir.
 
Dun sehire girdigimde aractaki benzin yol bilgisayarina gore 3 litreydi. Bulundugum yerden eve de 3 km vardi.

Trafik cok yogundu. Eve 1km kaldiginda depodaki benzin 0 lt dedi. Eger dogruysa benzinciye ulasamayacaktim.

Neyseki benzinciye varabildim. Yol bilgisayari depodaki benzin - 5lt islemi yapip ekranda gosteriyor diye bir fikre kapildim.

Bu 1km yolculukta ecel telleri dokerken klima ve farlari sondurdum bu soru da o zaman aklima geldi.
Kalan mesafeyi deponun dibine kadar göstermiyordur hocam. Kullandığım bir araçta yakıt lambası yandıktan sonra ya da o seviyelere düştüğünde yol bilgisayarı artık kalan km değerini göstermiyor. Bu durumda bir miktar ilerleyip tam depo benzin aldığımda bile depoda azımsanmayacak miktarda yakıt kalmış oluyor.
 
Mutlaka performansı etkiler hocam. Ben araba içinde sıcakta yana yana gitmeye değecek yakıt tüketimi olmadığını düşünüyorum.
Hocam tabiki sıcağı çekmeye değmez ama araç sollarken ekstra hız/tork ihtiyacı olduğunda aracı hantallaştırıyor.
 
Uzun yıllardır araç kullanıyorum yaklaşık 25 yıl oldu. Bunun son 15 yılı klimalı araç oldu.

Antalyada yaşıyorum.

Yazın klimalı kullanım ile klimasız kullanım arasında genelleme yaparsam bir depo yakıt kullanımında ortalama 50 km kadar kaybım oluyor. 15 yıllık kullanım deneyimi. Klimalı kullanım ile mesela 700 km Depo ile giderken klimasız kullanım 750 - 760 km gidiyorum.

Şunu deneyimledim. Zaman zaman uzun yol zaman zaman şehir içi kullanım yaptım. Yakıt harcamasında dış hava şartlarının çok etkilediğini gördüm. Dış hava sıcaklığı ve nem oranı bile etkiliyor. Hatta bulunduğum yükseklik bile yakıtı etkiliyor.

Aracı uzun yolda kullanırken hız sabitlemeyi kullanırsam yakıt büyük oranda düşüyor. Benim kullanmamda ara sıra yaptığım ani hızlanma ve hareketler yakıt tüketimini çok etkiliyormuş.
 
Bir ay önce Burhaniye'den geri dönüyordum. Hava inanılmaz sıcak idi. Klimayı sonuna kadar açtım ama hiçbir etkisi olmuyordu. Yani klima kapalı ile açık arasında hiç fark yoktu. Akşama doğru hava biraz serinleyince birden soğuk hava gelmeye başladı klimadan. Normalde Gebze'de iken klima normal çalışıyor. Sanırım bir limit ayarı var alette, belli bir sıcaklıkta kendini korumaya alıyor :bilmem3:
 
Bir ay önce Burhaniye'den geri dönüyordum. Hava inanılmaz sıcak idi. Klimayı sonuna kadar açtım ama hiçbir etkisi olmuyordu. Yani klima kapalı ile açık arasında hiç fark yoktu. Akşama doğru hava biraz serinleyince birden soğuk hava gelmeye başladı klimadan. Normalde Gebze'de iken klima normal çalışıyor. Sanırım bir limit ayarı var alette, belli bir sıcaklıkta kendini korumaya alıyor :bilmem3:

Abi kondenser fanı çalışıyor mu kontrol ettirirken iyi olur. Çalışmıyorsa cihaz yüksek basınca girip Soğutma yapmaz. Hava biraz serinleyince rahatlıyor olabilir.

Limit olarak yüksek basınç koruma emniyetleri var arabalarda.
 
Bir ay önce Burhaniye'den geri dönüyordum. Hava inanılmaz sıcak idi. Klimayı sonuna kadar açtım ama hiçbir etkisi olmuyordu. Yani klima kapalı ile açık arasında hiç fark yoktu. Akşama doğru hava biraz serinleyince birden soğuk hava gelmeye başladı klimadan. Normalde Gebze'de iken klima normal çalışıyor. Sanırım bir limit ayarı var alette, belli bir sıcaklıkta kendini korumaya alıyor :bilmem3:
Bazı araçlarda radyatör/klima kondenser fanı iki kademeli ve ortak oluyor. Klimayı açtığınızda ya da aracın harareti bir miktar yükseldiğinde yalnızca ilk kademe çalışıyor. Hararet yükselmeye devam ederse ikinci kademe (hızlı devir) devreye giriyor.

İlk ve ikinci kademeler için röle olması ihtimali yüksektir. Birinci kademe rölede ya da dirençte (hızı düşürmek için) sorun varsa birinci kademe çalışmaz. Klimayı açtığınızda da soğutmaz. Serinlik hissi aldığınız durum ya ikinci kademenin devreye girdiği ya da aracın önünden gelen havanın kondenseri yeterince soğutabildiği durum.

Benzer bir olayı kendi aracımda yaşadım. Şehir içinde ilerlerken bir anda klima soğutmamaya başladı. Kısa bir süre sonra araç hararet yaptı. Motoru hemen kapatıp soğuyana kadar bekledim. Daha sonra motoru çalıştırıp klimayı çalıştırdım, öndeki fana baktım dönmüyordu. Motor bölümü röle ve sigorta kutusuna baktım öndeki fanın sigortası atmıştı. Değiştirdim sorun çözüldü. Sizin sorununuz da benzer bir elektrik problemi olabilir. Röle ve sigorta kutusunun şemasından bakıp bulabilirsiniz.

@serkan_48 de açıklamış.
 
Yani elektrikli kavrama var diyorsun?
Kavrama çalışmadığı durumlarda basınç regulatörü ile çıkıştan emişe geri besleme olsa iyi olur.
Araç klimalarında var mı bilmiyorum.
Tıkanma durumunda da işe yararç

refrigeration-system-gif.108411
 
Son düzenleme:
araçların anlık yakıt tüketim ve depodaki yakıt miktarını gösteren sistemler o kadar da scientific değil. özellikle depo için bildiğiniz basit bir şamandıra var ve genelde de tüm araçlarda depo tamamen bitik sinyali verdiğinde bir 40-50 km gidecek (3-4 lt) yakıt olur.

yol bilgisayarı hem bu şamandıraya bakar hem de enjektörlerden gelen kalibre edilmiş püskürtme verisini hesaba katar. sanayide enjektör kodlama olarak bilinen sistem aslında budur. yani her enjektörün açık kalma zamanına göre püskürtmesi gelen bir miktar var. örneğin 1 numaralı enjektör 1 ms pulse ile açılarak 1000 pulse aldığında 20 ml yakıt akmış olması gerekir. tabi burada pompa basıncı da hesaba katılır. aslında hesap biraz daha karışık atmosfer basıncı ve motor sıcaklığı, turbo basıncı da işin içine giriyor. bu veriler ile ecu 4 enjektör için her ateşlemede ne kadar yakıt basıldığını toplayarak anlık yakıt tüketimini hesaplar. genelde kalan yol bilgisini de bu anlık tüketimin geçmiş 15-20 km kullanım verisine dayanarak sonraki 15-20 km ortalaması da böyle olur diyerek hesaplar. bu ortalamaya göre depodaki yakıt ile gidilecek yolu verir.

burada şamandıra çok hassas ölçüm yapmıyor ve enjektörler de zamanla kalibrasyondan şaşıyor ve daha az veya fazla püskürtebiliyor. anlık püskürtmede bu fark çok azdır ama onbinlerce - yüzbinlerce püskürtme işlemi sonrası fark epey açılabiliyor. ve ecunun bunu bilme olanağı yok.
 

Çevrimiçi personel

Forum istatistikleri

Konular
8,212
Mesajlar
134,920
Üyeler
3,263
Son üye
Yunis Yıldız

Son kaynaklar

Son profil mesajları

erdemtr55 taydin erdemtr55 wrote on taydin's profile.
Merhaba Taydin bey,
Gruba spms serisi yapıcak mısınız?
ben 3 sargılı toroid ile 2 adet flyback sürücek bir devre yapmayı düşünüyorum.size soracak sorularım vardı?
Mutluluğun resmi illa güzel çizilmiş tablo olmak zorunda değil.Bazen basit bir çizgi,doğru bir renk,yada küçük bir detay
Python Geliştirmeye eklediğim yapay zeka sunucusu, yeni başlayanlar için roket etkisi
Bir insanın zeka seviyesinin en kolay tesbiti, sorduğu sorulardır.
yapay zeka interneti yedi bitirdi, arama motoru kullanan, forumlara yazan kaldı mı ?
Back
Top