L298N Motor Sürücüyü Potansiyometre ile Kullanma

Gokrtl

Gökhan Kartal (TeknoDay)
Staff member
Katılım
27 Şubat 2019
Mesajlar
11,227
L298N Motor sürücüyü arduino olmadan potansiyometre ile kullanabilir miyiz?
Ben bir kaç kombinasyon deneyip 3 tane pot yaktım. Bir fikri olan var mı?

VAYUYAAN-L298N.png
 
L298H nin bütün girişleri dijital, o yüzden doğrudan potansiyometre ile yapılacak birşey yok. OPAMP'li veya NE555 li bir PWM üreteç yapabilirsin, ama o da Arduino nano kullanmaktan daha zor olur. Aşağıda soru cevap şeklinde faydalı bilgi verilmiş ve örnek şema da var.

1638865981625.png
 
L298H nin bütün girişleri dijital, o yüzden doğrudan potansiyometre ile yapılacak birşey yok. OPAMP'li veya NE555 li bir PWM üreteç yapabilirsin, ama o da Arduino nano kullanmaktan daha zor olur. Aşağıda soru cevap şeklinde faydalı bilgi verilmiş ve örnek şema da var.

14708 eklentisine bak
"555 popüler olmadan önce bunu kullanıyorduk" demiş. Bunu transistörlü amfi devresi ile entegre amfi devresi arasındaki fark gibi yorumlayabiliriz sanırım. O halde 555'li bir devre yapmak daha mantıklı olacak. Bu konuda bir araştırma yapayım. Elimde bolca 555 var.

Ayrıca bir soru.
Motoru voltaj yada akım kontrolü ile değil de neden pwm ile sürmeliyiz?
 
Motoru voltaj yada akım kontrolü ile değil de neden pwm ile sürmeliyiz?

PWM ile de zaten ortalama voltajı değiştiriyorsun, aynı şey. Doğrudan voltaj değiştirmek için kullandığın güç kaynağının voltajı ayarlanabilir olması lazım. Ama endüstride hep standart voltajlar sözkonusu. Mesela endüstriyel kontrol sistemlerinde 24 VDC yaygın olarak kullanılıyor. Her devreye 24 V geliyor. O voltajı değiştiremiyorsun, çünkü aynı güç kaynağına başka devreler de bağlı. Onun yerine 24 VDC yi alıyorsun ve PWM ile değerini düşürüyorsun. İstersen oraya DC/DC converter (SMPS) de koyabilirdin, ki o da zaten kendi içinde PWM yapıyor :)
 
"BC237" flip flop devresini bilirsiniz o devredeki sabit direnç yerine pot bağlaylıp "L293D" entegresini kullanarak motora hız kontrolü yapmıştım
 
pwm ile sürme tekniğinde birde,

Mesela 48 volt 10 amper bir motorumuz var diyelim. Bu motor tam güçte 480 watt güç çeker. Siz bu motoru yarı güçte çalıştırmak istiyorsunuz. Pwm dışında lineer bir devre ile sürdüğünüzde nerdeyse 240 watt gücü ısı olarak atmanız gerekecek.

Bu noktada pwm sürme tekniği lineer sürme tekniğine göre verimli diyebiliriz.
 
Şimdi bir tane DC-DC Buck konvertör ile denedim motoru sürmeyi. Çalışmasında sıkıntı yok ama sıfıra düşmüyor. Potun tam kapalı halinde dönmeye devam ediyor. Bunun bir çözümü var mı?

dc-dc buck konvertör.png
 
Şimdi bir tane DC-DC Buck konvertör ile denedim motoru sürmeyi. Çalışmasında sıkıntı yok ama sıfıra düşmüyor. Potun tam kapalı halinde dönmeye devam ediyor. Bunun bir çözümü var mı?

14714 eklentisine bak

Bu tür step down ceviriciler minimum seviyede 1.25 volt gibi düşük bir değere kadar inebiliyorlar.

Çıkışı 0 volt yapmak için seri uygun akimda bir kaç diyot eklenebilir. Bu şekilde çıkış voltajı dusurulebilir.
 
Bu tür step down ceviriciler minimum seviyede 1.25 volt gibi düşük bir değere kadar inebiliyorlar.

Çıkışı 0 volt yapmak için seri uygun akimda bir kaç diyot eklenebilir. Bu şekilde çıkış voltajı dusurulebilir.
3 tane seri diyot bağladım yinede durmadı.
 
Çıkışta voltaj en düşük kac volta dusuyor? Hangi diyotlari kullandın? Normalde minimum da 1.25 volt olması lazim. Minimum ayarda çıkış 1.25 in üzerinde ise başka bir sorun vardır.

Ya modul daha yüksek voltaj çıkartıyor çünkü bu voltajda motor çok küçük değilse dönmez.

Modul üstündeki trimpot minimum a inmiyor olabilir.

Modul çakma olup dizayn değerlerinde calismiyor olabilir.

Normal koşulda motorun durması lazım.
----‐--‐-----------‐--‐----------‐--‐----------‐--‐----------‐--‐------

Edit: modul giriş voltajin ve çıkış voltajin nedir? Bu modülü aradığımda iki tip görüyorum biri step down biri step up. Step up modulun minimum çıkış voltajı 5 volt gorunuyor. Elindeki modulun resmini eklermisin?
 
Son düzenleme:
Ya modul daha yüksek voltaj çıkartıyor çünkü bu voltajda motor çok küçük değilse dönmez.
Motor küçük. 6v 4000RPM redüktörlü. İşaret parmağımın ilk boğumu kadar birşey.

Modul üstündeki trimpot minimum a inmiyor olabilir.
Trimpotu söküp 10k normal pot bağladım. Tam kapalıyken pot değeri 1.6R

Modul çakma olup dizayn değerlerinde calismiyor olabilir.
Girşten ne veriliyorsa pot tam açıkken çıkıştan 100mV düşüğü alınıyor.
Girişten 5v da versen, 30v da versen pot tam kapalı iken çıkışta 1.25v hep oluyor.
Sanırım sorun tam olarak burada. Girişe seri diyot bağlamak yerine çıkışa bağlamak sorunu çözer sanırım.
Ki sen bunu zaten yukarıda söylemişsin. Ben dikkat etmediğimden girişe bağlamıştım diyotları.

Ama artık bunun bir önemi kalmadı. Motora bağladığım 100nF paralel kondansatörün motor yuvasında sıkışarak kırılması sonucu motor yandı. Yenisini almam gerekecek.
 
Ne bahtsız adamsın Gokhan. Benzer bir durumu daha önce başka konuda da yaşadık sanki.

Kolay gelsin.
 
Ne bahtsız adamsın Gokhan. Benzer bir durumu daha önce başka konuda da yaşadık sanki.

Kolay gelsin.
Sorma yav. Şimdi elektonikçiye gittim geldim. Benim yaktığım motor 6v 4000RPM di. Elektronikçide sordum, 12v 500RPM varmış elinde 93TL dedi. Bu parmak kadar motorları bu kadar pahalı yapan nedir anlamıyorum.
 

Forum istatistikleri

Konular
5,883
Mesajlar
100,316
Üyeler
2,491
Son üye
djkop

Son kaynaklar

Son profil mesajları

gruptaki arkadaşlara selamlar. sıteyi bu gün fark ettim. Asansör için 2x7 segment LCD gösterge üretmek istiyorum. acaba bu sayfadaki arkadaşlardan destek alabilirmiyim. LCD nin mantık açılımı ektedir.
deneyci wrote on TA3UIS's profile.
Selam.
Amatör telsiz lisansı nasıl alınıyor?
Lisansı olmayanı forumlarına almıyorlar. :)
Bilgi alamıyoruz.
cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Back
Top