TOGG ön sipariş deneyimi

ozkarah

Kıdemli Üye
Katılım
4 Ocak 2022
Mesajlar
1,241
Hatırlarsanız, daha önce açıklanan özelliklere göre Türkiye şartlarında fiyatın çok mantıksız olmadığını, her an hatta gaza gelip sipariş verebileceğimi yazmıştım.
Daha sonra da bir adet sipariş vermeye karar verip bir sipariş oluşturdum. Ancak mevcut konu farklı alanlara kayınca foruma yazmamıştım.

Bu ön siparişi oluşturup ödemesini yaptığım zaman aldığım ekran görüntüsü:

1680120762549.png


Bugün çekilişler yapıldı. Sonuç ne diyeceksiniz. Ancak bilmiyorum. Ne Trumore uygulaması ne de web sayfasındaki sorgu çalışmıyor.

1680120835413.png


1680120963163.jpeg
1680120976309.jpeg


Bir kaç saattir böyle. Önce Trumore uygulamasına hiç girilemiyordu. Şimdi ise siparişler görüntülenemiyor.
Problem değil. Brkaç saate ya da yarın çözmüş olurlar, net olarak öğreniriz. Ya da sıralı listeye bakarız.

Ancak basit bir numara sorgusu için bir kaç yüz bin kayıt hiçbirşey. Ölçeklenebilir bir mimariyle kurulum yaptıklarını varsayıyorum. Katılım sayısı belli. Aynı dakikada onbinlerce istek gelecek olması da süpriz değil ve planlandığında kolayca yönetilebilecek bir süreç.

Teknoloji, blockchain altyapısı, cüzdan, NFT gibi söylemlerle çıkıp basit bir sorgu sonucunu saatlerce gösterememek açıkcası benim için hayal kırıklığı. Üzerinde dünya kadar elektronik asistans sistemi olan bir araç üretmek özen, planlama ve dikkat gerektiren bir iş. Umarım sürecin devamını bu şekilde yönetmezler.

Konuyu hortlatmak istemiyorum ama ancak paylaşmak istedim.
 
Çekiliş sonuçlarına ince ayar çekiliyordur. İnce ayarı da haliyle manuel yapıyorlardır. Ya da sonuçları açıklamak için bir yerden izin bekliyorlardır. Belki de daha basit ve masum bir sebebi vardır. Hayırlı olsun mu desem bol şans mı dilesem bilemedim :) .
 
Art niyetli olduğunu sanmıyorum ama yine de o senaryoya daha çok razıyım :) Beceriksizlikse o daha vahim elektrikli akıllı otomobil üretme işine soyunmuşken.
 
O siteyi bir devlet kurumu hazırlamışsa, ben şimdiye kadar iyi çalışan hiçbir devlet kurumu internet sitesine rastlamadım. Ya mikrosoft teknoloji bazlı hazırlanıyor ve farklı işletim sistemlerinde iyi çalışmıyor, ya son derece yavaş çalışıyor, yada normal akışın dışına çıktığın zaman bir hata döngüsüne giriyor ve saatlerce siteyi kullanamıyorsun.

Devlet kurumu olmayan internet sitelerinde de beni her zaman kahreden saçmalıklar görüyorum. Mesela favori gıcık olduğum konu: Kredi kartı bilgilerini girerken, İsim, soyisim, kart numarası, son kullanma tarihi, ve CVC alanları arasında TAB tuşu ile geçmek istiyorum. Ama çoğu Türk sitede bu doğru çalışmaz. Ama benim kullandığım BÜTÜN yabancı sitelerde bu doğru çalışır ...
 
TOGG devletle ilişkili bir kurum değil. Bir özel şirket. Ayrıca otomobil değil teknoloji şirketi olmak iddiasında bir şirket. Otomobil şirketi olduğu kadar bir yazılım şirketi. Ürettikleri arabaya bile otomobil değil akıllı cihaz diyorlar.

1680123997209.jpeg


Kendi blockchain ve NFT platformlarını geliştirdiklerini söylüyorlar. Kendi ödeme platformları ve cüzdanları üzerinden sipariş alıyorlar. Mahallede internet sitesi yapan bir kaç kişilik şirket gibi davranmaları çok anlaşılr değil. Bu teknolojileri sayfanın her yerine kocaman kocaman yazıp sonra .NET kullandık patladı denmez.

Sonra bu araçlar, akıllı takip asistanı, acil yardım sensörleri vb ekipmanlarla sunulacak. Yazılım ekibinin teknik seviyesi buysa risk büyük.
 
Güncelleme:

Sipariş ekranı bu sefer hatasız geldi. Ancak, durum daha da ilginçleşti. Çekiliş biteli saatler oldu. Ancak sonucu göstermesi gerekirken çekiliş devam ediyor diyor.

1680124204846.jpeg
 
Öncelikle sizin için hayırlısı olsun. Umarım araç çıkarda, birinci ağızdan tecrübeleri öğrenme fırsatı buluruz.

Güvenlik endişesi kaynaklı kasten limitlinmiş bir durum olduğunu düşünüyorum.

Çünkü herhangi bir masaüstü bilgisayarı server olarak kursan, bu sayılardaki isteklere rahatlıkla cevap verebilirsin. Fakat şu an yapılacak en ufak bir güvenlik zafiyeti, bir gün gecikmeli duyurudan çok daha ciddi bir itibar kaybı olur. Benzini yok diye üretimden araba kaldırmış bir milletiz.

Bence de hoş bir durum değil ama içinde bulundukları halde neyle muhatap olduklarını bilmediğimden çok fazla yorum da yapamayacağım.

Somut olarak tek söyleyebileceğim, kodlardan gördüğüm uygulama için Flutter kullanıyorlar. Bunu web sitesi için de kullanmış olabilirler. Kendi geliştirdikleri API'ler ile diğer servislerle haberleşiyor.

Cihazdan (arabadan) gelen istekler için çok daha güvenli bağlantı kurulabileceği için daha hızlı olur diye tahmin ediyorum. Burada çekilişe özel, her zaman kullanılmayacak bazı servislere erişimden kaynaklı kısıtlamalar olabileceğini düşünüyorum.
 
Güvenlik endişesi kaynaklı kasten yapılacağını sanmıyorum. Bu hizmete özel bir durum da değil. zira sunucu katmanının en temel mikroservisi olması gereken login servisi bile çöktü. Mobil uygulama saatlerce hiç açılamadı. Versiyon güncelleyin uyarısı verdi ana ekranda, en güncel versiyonda olmasına rağmen.

Çekiliş konusuna gelince burada bir veri girişi söz konusu değil. Güvenlik açısından yönetmesi çok kolay bir senaryo. Altı üstü 40 bin tane kayıt var ve tamamen statik. Öyle bir güvenlik endişesi olsa bile bu bilgi kolayca ayrı bir mikroservis üzerinden sunulabilir. Veritabanı bile izole edilebilir. Teknik detaya girmek istemiyoruk ancak veri girişi yapılan sistemi halka açık ağdan izole etseler yeterli olur. Sonuç verileri bu özel mikro servisin müstakil veri kaynağına değişime kapalı olarak yüklenir ve oradan güvenli bir şekilde sunulur. Tüm bu transfer işleri saniyeler içerisinde biter. Sonrasında bu mikroservisten anlık yüzbinlerce request kolayca cevaplanır. REDIS, MEMCACHE vs bahsetmiyorum bile.

Performans darboğazı desek o da bahane değil. Sunucular zaten kesin bulut üzerindedir. Bugün oluşacak ekstra yükü tahmin etmek de zor değil. Ona göre geçici olarak node sayısı çoğaltılır veya kaynakları yükseltilir.

Bu şekilde bilerek ya da bilmeyerek erişim kısıtlanıp teknoloji şirketi imajı ilk günden madara edilmez, dedikoduya alan açılmaz.
 
Mobil uygulamanın ya da web sitesinin dili önemli değil. Problem o katmanlarda oluşmadı. Sunucu katmanındaki servisler cevap veremedi. Sunucu servislerinin kodlarında, mimarisinde, veritabanı yapısında, hepsinde olabilir sorun. Basit bir firewall / load balancer konfigürasyonu hatası bile olabilir.
 
Çekiliş olayı zaten biraz garip. Piyango mu bu? Bedava mı verilecek?

Aynı parayı ödeyen kişilerin birisi 12 ay sonra diğeri 1ay sonra teslim alacak. Bu arada değer kaybı hak kaybı olmayacak mı? Kayıt sırasının önemsiz olması için yapılmış. Peki erken veya geç teslim almayı haketmek için ne yapılacak?
Sadece çekiliş. Burada şans oyununa gerek var mıydı? Yapılan ticaret değil midir?

Bunun yerine teslimat tarihine göre fiyat ayarlanabilir. Hemen isteyen daha fazla öder?

Yapay bir yarış / talep oluşturuluyor.

Benim de canım çekti. Alabilirdim ama yapmadım

Elektrikli araç zaten piyasada var. Togg'un önemli teknik veya ticari avantajı olduğuna dair ikna olmam lazım
 
Son düzenleme:
Haklısınız ama ülkede tüm sıfır arabalarda yapay ya da gerçek bir kıtlık oluştu bir takım hatalı politikalar yüzünden. Bir çok markada bayiler şu anda liste fiyatının da üzerine satış yapıp 200-300 bin farkı elden tahsil ediyor. Herkes biliyor ama göz yumuluyor.

Bu arada fiyat belli filan da değil. Oradaki fiyat şu andaki liste fiyatı. Teslimat tarihindeki liste fiyatı ne olmuşsa başta ödenen 60 bin avansın üzerine farkı ödeyip o fiyattan alıyorsunuz. Dolayısıyla herkes aynı fiyattan almayacak. Öneriniz güzel bence, ama muhtemelen tam tersi olacak ve geç alan daha fazla ödeyecek. Ben en dolu seçeneği seçmiştim. Listede olsaydım muhtemelen en geç alanlardan olacaktım.

Ancak, bu riskleri bilerek ön siparişi verdim. Bu arada kamuoyundaki tartışmalar, yerli-milli imajı vs beni çok ilgilendirmiyor. Bu tür konulara duygusal, ideolojik ve siyasi bakılmasına karşıyım.

Benim için Togg sıradan bir ticari girişim ve kararım da tamamen ticari ve teknik bir karar: Bu fiyatın enflasyonla/dövizle dengeli bir şekilde artacağını varsaydığımızda, daha önce ilgili konuya yazdığım gibi kendi fiyat bölgesindeki elektrikli araçlara göre çok daha zengin aksesuarlarla geliyor. Bu açıdan karlı geldi. Kötü tarafı motorunun güçsüzlüğü ama yine kendi segmentindeki araçlarda da aşağı yukarı aynı. En kötü eşim kullanır ya da güçlü versiyonu çıkınca memnunsak değiştirilir diye düşündüm.

Diyelim ki, etik davranmadılar ve teslime doğru fiyatta dengesiz artışlar yaptılar. O durumda da almaktan vazgeçip avansın iadesini istemek sözleşmeye göre mümkün.

Neyse kısmet değilmiş. İleride bakarız tekrar duruma.
 

Çevrimiçi personel

Forum istatistikleri

Konular
5,897
Mesajlar
100,680
Üyeler
2,497
Son üye
omertopcu82

Son kaynaklar

Son profil mesajları

Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar forumda yeniyim! Bir sorum olacaktı lcr meterler hakkında. Hem bobini ölçen hemde bobin direnci ölçen bir lcr meter var mı acaba?
gruptaki arkadaşlara selamlar. sıteyi bu gün fark ettim. Asansör için 2x7 segment LCD gösterge üretmek istiyorum. acaba bu sayfadaki arkadaşlardan destek alabilirmiyim. LCD nin mantık açılımı ektedir.
deneyci wrote on TA3UIS's profile.
Selam.
Amatör telsiz lisansı nasıl alınıyor?
Lisansı olmayanı forumlarına almıyorlar. :)
Bilgi alamıyoruz.
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Back
Top