Torna için taşlama aparatı

Monofaze 230V beslemeli bir VFD satın alma niyetiniz varsa, satın aldığınız/alacağınız motorun klemens grubunda Yıldız/Üçgen bağlantı değişikliğine müsaade ettiğinden emin olunuz. Aksi halde elinize sargıları gövde içerisinde Yıldız (400V) kademesinde bağlanmış, Monofaze 230V beslemeli VFD ile kullanılamayacak bir motor geçebilir.

Eğer Monofaze 230V beslemeli bir VFD kullanacaksanız;
Monofaze 230V (Faz-Nötr arası gerilim değeri) beslemeli VFD'ler standart olarak Trifaze 230V (Faz-Faz arası gerilim değeri) çıkış verecek şekilde tasarlanırlar. Bu nedenle motorunuzun Trifaze 230V besleme ile çalışmaya uygun olması gerekmektedir. Standart asenkron motorlar aksi belirtilmedikçe 3kW ve altında 230V Üçgen - 400V Yıldız sarımlı olarak üretilmektedirler. Motorlar Türkiye'de ve Trifaze 400V şebeke ile kullanılacağı varsayılarak 400V Yıldız kademesinde bağlanıp müşteriye sevk edilir. Ancak siz motorun klemens kutusundaki ilgili şöntleri doğru şekilde bağlayarak motoru 230V Üçgen kademesinde bağlayabilir ve Monofaze 230V VFD ile herhangi bir performans kaybı olmadan kullanabilirsiniz.

Ek olarak, motor gücünden daha büyük bir VFD gücü seçmekte pek bir sakınca yok, ancak VFD'ye motoru olduğundan daha yüksek nominal akım değerinde tanıtmak eninde sonunda motorunuzun yanmasına sebep olacaktır. VFD'ler motorun aşırı yüklenme kapasitelerini göz önünde bulunduracak şekilde aşırı yüklenme/aşırı akım vb. koruma fonksiyonları ile donatılmıştır/donatılmış olmalıdır. Örneğin DOL vb. yol verme yöntemlerinde kullandığımız motor termik koruma şalteri yerine VFD'lerde i2t koruma fonksiyonları bulunur. Ayrıca VFD çıkışında harici anahtarlama ekipmanı kullanmak, özellikle VFD çıkışı aktifken bu anahtarlama elemanı ile (kontaktör, röle, enversör şalter, termik şalter, otomat sigorta vb.) devre açma/kapama işlemi yapılması çıkış katına hasar verebilir.
 
Son düzenleme:
Sonra yavaştan çalıştırıp tahtaya değdirmem ile çalışır gibi olsa da bir noktada sonra shafta bir vurdu balans. Parçaladı gitti.

Bir metal frezesindeki yanal kuvvetler tabiki çok fazla. Böyle bir spindle kesinlikle iş görmez tabi, o tamamen ayrı bir spindle tasarımı gerektirir. Taşlamada böyle kuvvetleri görmeyeceğiz. En olumsuz durumda bile, diyelim arabayı son sürat iş parçasına sürdün ve çarptırdın, o zaman taş oluşan sürtünmeyle yavaşlayacak ve motor sonunda sıkışacak.
 
Monofaze 230V beslemeli bir VFD satın alma niyetiniz varsa, satın aldığınız/alacağınız motorun klemens grubunda Yıldız/Üçgen bağlantı değişikliğine müsaade ettiğinden emin olunuz. Aksi halde elinize sargıları gövde içerisinde Yıldız (400V) kademesinde bağlanmış, Monofaze 230V beslemeli VFD ile kullanılamayacak bir motor geçebilir.

Yarın firmaya sorayım sargılar nasıl bağlı.

Standart asenkron motorlar aksi belirtilmedikçe 3kW ve altında 230V Üçgen - 400V Yıldız sarımlı olarak üretilmektedirler.

Ama o zaman 3 kW altında her motor için VFD gerekmez mi? Adam mesela santrifuj motoru aldı 2.2 kW lık, bunu 380 V şebekeye üçgen olarak bağlarsa motor yanmaz mı?
 
Yarın firmaya sorayım sargılar nasıl bağlı.



Ama o zaman 3 kW altında her motor için VFD gerekmez mi? Adam mesela santrifuj motoru aldı 2.2 kW lık, bunu 380 V şebekeye üçgen olarak bağlarsa motor yanmaz mı?
Hayır, gerekmez. Evet, yanar.

2.2kW motoru 380V şebekeye Yıldız olarak bağlarız. Zaten özel bir durum olmadığı sürece bu motor fabrikadan da Yıldız bağlanmış olarak müşteriye sevk edilir.

2.2kW motoru 380V şebekeye Üçgen olarak bağlarsak motor aşırı akım nedeniyle kısa sürede hasar görür.
 
Yarın soracağım, ama o zaman benim motor herhalde yıldız bağlı olarak gelecek, çünkü 1 kW. Bu durumda da çıkışında fazlar arası 230 V üreten bir VFD bunu eksik sürecek ve tam güç alamayacağız diyorsun.

Eğer motor yıldız bağlı ise, o zaman bu durumda bana girişi trifaze olan VFD mi gerekecek? Çalışma voltajı 380 V diyor.
 
Yarın soracağım, ama o zaman benim motor herhalde yıldız bağlı olarak gelecek, çünkü 1 kW. Bu durumda da çıkışında fazlar arası 230 V üreten bir VFD bunu eksik sürecek ve tam güç alamayacağız diyorsun.

Eğer motor yıldız bağlı ise, o zaman bu durumda bana girişi trifaze olan VFD mi gerekecek? Çalışma voltajı 380 V diyor.
Eğer motor 380V Yıldız olarak bağlı ise ve bunu değiştirme şansınız yoksa, evet, bu motoru yalnızca 380V Trifaze VFD ile kullanmalısınız.
Standart asenkron motorların klemens kutusunda Yıldız/Üçgen bağlantı şekillerine müsade edecek şekilde motor sargılarının tüm uçları özel bir klemens grubuna bağlanmış şekilde gelir. Biz bu 6 ucu kullanarak sargıları Yıldız veya Üçgen olarak bağlarız. Ancak sizinki gibi özel motorlarda bazen (nedense?) bu bağlantı değişikliğine imkan verilmez, motorun içinde gerekli bağlantı yapılıp dışarıya sadece 3 uç çıkartılır. Siz de bağlantı şekli ne ise o şekilde kullanmak durumunda kalırsınız.
 
Bilgilendirme için teşekkürler. Ben her üç fazlı motorun hem yıldız hem üçgen çalışabileceğini biliyordum. Elimdeki tüm üç fazlı motorlar da büyük motor, kompresörde 7.5 kW, torna ve frezede 5.5 kW. Hatta kompresöre neredeyse bir yıl süreyle pano bile bağlamadım, doğrudan üçgen olarak şebekeye taktım sorun çıkmadı :katil2:
 
Şimdi o zaman benim motordaki opsiyonel 220 ve opsiyonel 220/380 ibaresi acaba şuna mı karşılık geliyor:

Opsiyonel 220:
Her üç sargı terminalleri ayrı ayrı veriliyor. Üçgen bağlarsan fazlar arası 220, yıldız bağlarsan da fazlar arası 220

Opsiyonel 220/380:
Her üç sargı terminalleri ayrı ayrı veriliyor. Üçgen bağlarsan fazlar arası 220, yıldız bağlarsan fazlar arası 380

1668713622765.png
 
Şimdi o zaman benim motordaki opsiyonel 220 ve opsiyonel 220/380 ibaresi acaba şuna mı karşılık geliyor:

Opsiyonel 220:
Her üç sargı terminalleri ayrı ayrı veriliyor. Üçgen bağlarsan fazlar arası 220, yıldız bağlarsan da fazlar arası 220

Opsiyonel 220/380:
Her üç sargı terminalleri ayrı ayrı veriliyor. Üçgen bağlarsan fazlar arası 220, yıldız bağlarsan fazlar arası 380
Opsiyonel 220: altında yaptığınız açıklama teknik olarak mümkün değil.
Elinizde 3 ayrı sargı var, bunların her birinin 2 ucu var, iki farklı şekilde bağlantı yapabilirsiniz. Yıldız veya Üçgen.
Yıldız olarak bağlarsanız, fazlar arası 380V uyguladığınızda her bir bobin üzerine 220V gerilim düşer.
Üçgen olarak bağlarsanız, fazlar arası 220V uyguladığınızda her bir bobin üzerine 220V gerilim düşer.
Yani bağlantı ve gerilim değerlerini doğru eşleştirdiğinizde motor açısından hiçbir şey değişmemiş olur.
Burada anlattığım bağlantıları tek bir motorla yapabilmeniz için tüm sargı uçları dışarı çıkartılmış olmalı. Eğer elinizde sadece 3 kablo varsa, bu durumda motor zaten yıldız veya zaten üçgen bağlanmış demektir. Size bir seçenek kalmaz, artık kaç volt kademesine denk geliyorsa o şekilde beslemeniz gerekir.
 
Opsiyonel 220 yi de sorayım o zaman. Ama motorun özelliklerini şu anda değiştirmek istemiyorum. Herhalde trifaze VFD alacağım. Fazla uğraşmaya zamanım yok o yüzden en az sürprizin olduğu yolu seçmem daha iyi.
 
Eğer siz 220/380 olan opsiyonu seçtiyseniz zaten bahsettiğim gibi Üçgen/Yıldız değişikliğine izin veriyordur.
Eğer 220 olan opsiyonu seçtiyseniz içeriden Üçgen bağlıdır, kuvvetle muhtemel...
 
Eğer siz 220/380 olan opsiyonu seçtiyseniz zaten bahsettiğim gibi Üçgen/Yıldız değişikliğine izin veriyordur.
Eğer 220 olan opsiyonu seçtiyseniz içeriden Üçgen bağlıdır, kuvvetle muhtemel...

Evet mantıklı. Malesef bizim yerli üreticilerde dokümantasyon hep böyle sığ. Bakalım yarın bu soruların cevabını verebilecek birisi ile konuşabilecek miyim :)
 
benim tahminim fazlar arası 220V ya da Y/Ü konfigürasyonda kullanacağınızı özellikle belirtirseniz opsiyenel, belirtmezseniz 380V (üç kablo çıkışlı, icten yıldız bağlı) motor veriyorlar.
 
Firmalar aslında ürünlerini doğru dürüst dokümante etseler o bile yeterli. Bir sürü dedektiflik yaparak, firmayı arayıp doğru kişi ile konuşmayı umarak bu işler hiç verimli olmuyor.
 
Anlatmak istediğim kalın yazı ile ilgili olan kısımda. Spindle üreticisi bu motorları direk VFD ye bağlanacak şekilde üretiyor. Yoksa kim nasıl yapacak yıldız üçgen filan. Hal böyle olunca fan motoru bile(büyük) sürerken vfd ile sürmek durumundasınız.

Fan için VFD alınır mı diye sormadan edemiyor insan ama fabrikalar, otomasyon filan derken kullananlar burada vfd maliyetinen kaçmadığından durum böyle.
Fan için VFD alınır, çok da iyi olur. Fanlar veya pompalar, yani akışkan içerisinde hareket eden yüklerin hız/moment karekteristiği karesel ilişkilidir. Yani hızı yarıya (1/2) düşürdüğünüzde, fanın moment ihtiyacı 1/4'üne düşer. İhtiyaç mekanik güç ise (P=T.w) 1/8'ine düşer. Sonuç olarak fanı yarı hızında çalıştırdığınızda faturaya yansıyacak miktar da ~ 1/8 oranına inecek. Daha ne yapsın bu VFD :D
 
Fan için VFD alınır, çok da iyi olur. Fanlar veya pompalar, yani akışkan içerisinde hareket eden yüklerin hız/moment karekteristiği karesel ilişkilidir. Yani hızı yarıya (1/2) düşürdüğünüzde, fanın moment ihtiyacı 1/4'üne düşer. İhtiyaç mekanik güç ise (P=T.w) 1/8'ine düşer. Sonuç olarak fanı yarı hızında çalıştırdığınızda faturaya yansıyacak miktar da ~ 1/8 oranına inecek. Daha ne yapsın bu VFD :D
VFD kullanınca otomatik %30 tasarruf sağlıyoruz zaten tüketimden.
 
Siemens ekipmanları ile otomasyon işi yapan bir arkadaşımın aracılığıyla iyi iskonto ile 2.2 kW gücünde siemens sinamics v20 siparişi verdim. Yukarıda konuşulduğu gibi üç fazlı girişi olanı seçtim. Kalkış süresi ve durma süresini bir kere ayarlayacağım ve o değerde kalacak (5 saniye veya biraz daha fazla). devir sayısını da bağladığım taş çapına göre ayarlayacağım.
 
Siemens ekipmanları ile otomasyon işi yapan bir arkadaşımın aracılığıyla iyi iskonto ile siemens sinamics v20 siparişi verdim. Yukarıda konuşulduğu gibi üç fazlı girişi olanı seçtim. Kalkış süresi ve durma süresini bir kere ayarlayacağım ve o değerde kalacak (5 saniye veya biraz daha fazla). devir sayısını da bağladığım taş çapına göre ayarlayacağım.
Ekran koruma parametresini aktif et abi 1 dakika hiçbir buton girişi olmazssa displayi sürmeyi bıraksın.
V serisinin ekranları 4-5 ay sonra o kadar berbat duruma geliyor ekran okunmaz hale geliyor.
Soft start+rampanlanma yaparsan tırların şanzımanı gibi kaldırıyor motoru.
 
VFD kullanınca otomatik %30 tasarruf sağlıyoruz zaten tüketimden.
Bunu her zaman söylemek mümkün değil. Örneğin sürekli 50Hz çalışacak bir fan motoru için bazen sadece kalkış akımlarını sınırlandırmak, yüksek kalkış torku kaynaklı mekanik yıpranmaların (kayış vb) önüne geçmek yani sadece rampalı yol vermek için VFD kullanırız. Bu durumda maalesef enerji tasarrufundan bahsetmek her zaman mümkün olmayabilir, hatta VFD'nin kabaca anlık gücün %2si kadar kayıpları vardır, bu nedenle bazen tam tersi enerji tüketimini artırma ihtimalimiz de olabilir. Bazı markaların otomatik enerji tasarrufu özelliği gibi isimlerle pazarladığı fonksiyonlar ancak tüm koşullar uygunsa enerji tasarrufu sağlayabilir. Tüm bunlara rağmen VFD kullanımı özellikle fan pompa gibi uygulamalarda dramatik oranlarda enerji tasarrufu sağladığı için, bu uygulamaların da sanayide tüketilen enerjinin neredeyse %70'i gibi bir orana sahip olduğu düşünülürse, bir genelleme yaparak, VFD tasarruf sağlar, mümkün oldukça kullanılmalıdır diyebiliriz :)
 

Çevrimiçi personel

Forum istatistikleri

Konular
5,653
Mesajlar
97,268
Üyeler
2,438
Son üye
İbrahimSönmez

Son kaynaklar

Son profil mesajları

cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top