UPS ile araba aküsü kullanmak

Zaten voltajlar eşitlenince teorik olarak akım sıfır olmalı değilmi?

Tam sıfır olmaz herhalde, yoksa "trickle charge" denen olayın bir anlamı olmaz. Şimdi akünün şarj akımı 0.1 A değerine düştü.
 
Seviyeler eşit olunca akış (akım) olmamalı teorik olarak tabi... Ancak gerçekte sızıntı vs sıfıra yakın bir değer olmalı diye tahmin ediyorum.
 
Seviyeler eşit olunca akış (akım) olmamalı teorik olarak tabi... Ancak gerçekte sızıntı vs sıfıra yakın bir değer olmalı diye tahmin ediyorum.
zaten amaç o sıfıra yakın noktada eşitlenip durağan halde beklemesini engellemek, azda olsa elektron hareketliliği sağlamak çünkü durağanlık aküye zarar veriyor. işleyen demir ışıldar hesabı. trickle şarjın amacı da bu, az da olsa doyum noktasını üzerine çıkıp bu hareketliliği sağlamak. ama zaten akü üzerinden akım çekiliyorsa ve bir yandan da şarj devresi gerekli takviyeyi yapıyorsa trickle şarjın da bir anlamı yok bence.
 
Son düzenleme:
Bir aya yaklaşıyorum henüz bir sorun yok. Aküler 28.6V kadar şarj oluyorlar. Daha önce belirttiğim gibi şarj uzun sürüyor ama süre konusunda bir sıkıntı yok. Kafamdaki soru işareti acaba 60A akü yü 0.5A şarj edermi sorusuydu. Şarj oluyor. Ölmez kalırsak ilerleyen süreçte akünün ömrü hakkında bilgi eklerim.
 
Bir aya yaklaşıyorum henüz bir sorun yok. Aküler 28.6V kadar şarj oluyorlar. Daha önce belirttiğim gibi şarj uzun sürüyor ama süre konusunda bir sıkıntı yok. Kafamdaki soru işareti acaba 60A akü yü 0.5A şarj edermi sorusuydu. Şarj oluyor. Ölmez kalırsak ilerleyen süreçte akünün ömrü hakkında bilgi eklerim.

Benim bildiğim, kurşunlu akülerin bir minimum şarj akımı yok. Akım azaldıkça şarj süresi uzar sadece. Şarj akımını düşürmek akünün ömrünü uzatır.

Tavsiye edilen akım değerinin üzerinde de şarj edilebiliyor kurşunlu aküler, ama bu ömürlerini olumsuz etkiliyor.
 
Ups çıkışda 2 adet server.
1 monitor,
1 kvm switch,
24 port yönetimli switch,
Modem,
Dvr cihazı,
16 adet kamera (beslemeleri)
Server dolabı fanları 4 adet,
Ups soğutma için ek 2 adet fan
Bağlı...


Çıkıştaki yükü ölçtüm. Ne kadar güç çekiliyor tahmin edin ..:oops:
 
Yaklaşık bir yıl sonra sistemi test ettim. Aküler 2.5 saat çalıştı. Performans yarı yarıya azalmış ancak bu süre benim için hala oldukça yeterli...

Dikkatimi çeken bir başka nokta ise aküler dolduğunda 28.7V gibi seviyede kalıyordu. Bu seviye 29 a yükseldi. Bu seferde UPS aşırı voltaj hatası veriyor. Zaten uzun süreli testi de bu yüzden yaptım. Bakalım akülerin boşalıp dolması bir şey değiştirecek mi...
 
Yaklaşık bir yıl sonra sistemi test ettim. Aküler 2.5 saat çalıştı. Performans yarı yarıya azalmış ancak bu süre benim için hala oldukça yeterli...

Dikkatimi çeken bir başka nokta ise aküler dolduğunda 28.7V gibi seviyede kalıyordu. Bu seviye 29 a yükseldi. Bu seferde UPS aşırı voltaj hatası veriyor. Zaten uzun süreli testi de bu yüzden yaptım. Bakalım akülerin boşalıp dolması bir şey değiştirecek mi...
Tam şarjdan sonra, şarjı kesince voltaj ne oluyor aküler bir kaç dakka dinlendikten sonra?
 
Benim elimde kamyonette takılı 2 tane kötü durumda olmayan iki akü var. Atıl beklerken ölmesinler diye arada bir şarj ediyordum. 1 yıl sonunda şarj sonrası bekleme voltajı birkaç saat sonra 12,5V altında kalıyordu ve bir hafta beklediğinde marşı zayıf basıyordu. Tam olarak senin akülerle aynı şarlar değil ama sorun benzer olabilir.

Sonraları sülfatlaşmadan ve sülfat çözme devrelerinden haberim olunca bir devre kurup akülerde çalıştırdım. Bekleme voltajı devreleri çalıştırıp sülfat çözme yaptıktan sonra daha yüksek oldu 0,2-0,3 volt kadar yükseldi. 1-2 ay sonra şu anda yine bekleme voltajı 12,5 volt altında ama tam şarj sonrası iki hafta falan bekleyen aküler kuvvetli şekilde marş basıyorlar.
 
Kurşunlu akülerden maksimum verim almak için sürekli şarjda tutmak lazım. Ben kendi arabamdan biliyorum. Ayda bir iki defa kullanıyorum, bazan birkaç ay kullanmıyor. Bir sene dolmadan akü artık çok zor basıyor marşı. ama sürekli hergün işe gidenler 5 seneden önce akü değiştirmiyor.
 
Son durum şöyle;

aküleri birkaç defa deşarj/şarj (ups in fişini çekerek) ettim. Sonuç olarak eskiden şarj sonrası 28.8 olan voltajımın 30.1 seviyesine kadar yükseldiğini gördüm. 30V üzeri ups alarm durumuna geçiyor ama çalışmayı sürdürüyordu. Konuyu biraz araştırınca bu durumun sülfatlaşma sorunu olduğunu anladım. Sülfatlaşma konusuna tam hakim değilim. Megep dökümanına göre sülfatlaşmanın çaresi yok. Ama piyasada bir sürü desülfatör cihaz var...

Neyse araştırıken yerli bir ürün buldum ve 2 adet sisteme bağladım. Akü başına 14.4V üzerinde devereye girerek aküyü Palsli şekilde yüklemeye başlıyorlar. Bu aşamada hem akü fazla şarj olmuyor hemde sözüm ona sülfat çözülüyor. Neyse benim için önemli kısmı akü voltajının sınırlanıyor olması ki bu gerçekten oluyor. Cihazlar birkaç gündür devrede uzun süreli durumu tekrar yazarım. İlk izlemin olarak hoşuma gitti. sıfır akülere bile böyle bir ürün eklenebilir. Balancer mantığı gibi...


 
Son durum şöyle;

aküleri birkaç defa deşarj/şarj (ups in fişini çekerek) ettim. Sonuç olarak eskiden şarj sonrası 28.8 olan voltajımın 30.1 seviyesine kadar yükseldiğini gördüm. 30V üzeri ups alarm durumuna geçiyor ama çalışmayı sürdürüyordu. Konuyu biraz araştırınca bu durumun sülfatlaşma sorunu olduğunu anladım. Sülfatlaşma konusuna tam hakim değilim. Megep dökümanına göre sülfatlaşmanın çaresi yok. Ama piyasada bir sürü desülfatör cihaz var...

Neyse araştırıken yerli bir ürün buldum ve 2 adet sisteme bağladım. Akü başına 14.4V üzerinde devereye girerek aküyü Palsli şekilde yüklemeye başlıyorlar. Bu aşamada hem akü fazla şarj olmuyor hemde sözüm ona sülfat çözülüyor. Neyse benim için önemli kısmı akü voltajının sınırlanıyor olması ki bu gerçekten oluyor. Cihazlar birkaç gündür devrede uzun süreli durumu tekrar yazarım. İlk izlemin olarak hoşuma gitti. sıfır akülere bile böyle bir ürün eklenebilir. Balancer mantığı gibi...


Eskiden gsm baz istasyonu işi yapıyordum. Tahmin edeceğiniz gibi Eneji kesintileri için içerde bol miktarda akü bulunur. Bazı avrupa menşeli akülerde akü firmasının kendi üretmiş olduğu bu cihazlardandan kullanılıyordu. Tabi onlar kibrit kutusu kadar küçüktü. Her akü için bir tane paralel bağlı. İzin verilen max voltajı gördüğünde devreye girip üzerine düşen akımın bir bölümünü direnç üzerinde harcıyor. Böylece serideki diğer daha boş aküler şarj olmaya devam ederken dolmuş akü de güvenli voltaj aralığında tutuluyor. Linear veya puls şeklinde çalışmasının bi önemi de yok bence. Yalnız bunu paralel bağlı akülerde kullanmanın bir anlamı yok.

Demem o ki bu sistem dev markalar tarafından kullanılanılıp öneriliyor.
 
Bugün gene elektriği kestiler saat 8:30 da. Artık araba aküleri var ama ben gene de elektrik kesildiğinde bir süre sonra herşeyi kapatıyordum. Bugün sadece linux makinası, NAS, network switch ve modemler dışında herşeyi kapattım ve linux makinasında şu anda çalışmaya devam ediyorum. Yani 6 saattir! Akü voltajları 73.7 V, yani her bir akü hala nominal voltajlarının üzerinde. Elektrikler 16:00 da gelecekmiş, çalışmaya devam edeceğim bakalım.
 
Bugün gene elektriği kestiler saat 8:30 da. Artık araba aküleri var ama ben gene de elektrik kesildiğinde bir süre sonra herşeyi kapatıyordum. Bugün sadece linux makinası, NAS, network switch ve modemler dışında herşeyi kapattım ve linux makinasında şu anda çalışmaya devam ediyorum. Yani 6 saattir! Akü voltajları 73.7 V, yani her bir akü hala nominal voltajlarının üzerinde. Elektrikler 16:00 da gelecekmiş, çalışmaya devam edeceğim bakalım.
Ama şimdi kabul etmen lazım bu elektrik kesintisi sayesinde akülere yaptığın yatırım hakkında daha iyi hissediyorsun.
 
Ama şimdi kabul etmen lazım bu elektrik kesintisi sayesinde akülere yaptığın yatırım hakkında daha iyi hissediyorsun.

Bir iş günü komple elektriği kesmeseler inan çok daha iyi hissedeceğim :D
 
Baktım şimdi biraz, fiyatlar çok pahalı. Mesela şu var, 1500 TL.


4 seri bağlı akü için bundan 3 tane gerekiyormuş (48 V sistem). Bir de enim olamadım, en fazla 48 V a kadar sistem kurulabiliyor diyor. Bana 72 V lazım ...
 
Baktım şimdi biraz, fiyatlar çok pahalı. Mesela şu var, 1500 TL.


4 seri bağlı akü için bundan 3 tane gerekiyormuş (48 V sistem). Bir de enim olamadım, en fazla 48 V a kadar sistem kurulabiliyor diyor. Bana 72 V lazım ...
bu aletin toplam sistem voltajını bilmesi ve karışmasına ne gerek var anlamadım. Her aküye paralel bağlı bir tane olacak atıyorum 14.4 volta ayarladık. 14.4 ü görünce mosfet veya röle ile aküye paralel watt lı bir direnç bağlayacak. artık enerji dolu olandan boş olana doğru akacak. biraz zorlansa tvs veya güçlü zener diyota seri bağlı bir dirençe bile yapılabilir belki.
 
bu aletin toplam sistem voltajını bilmesi ve karışmasına ne gerek var anlamadım. Her aküye paralel bağlı bir tane olacak atıyorum 14.4 volta ayarladık. 14.4 ü görünce mosfet veya röle ile aküye paralel watt lı bir direnç bağlayacak. artık enerji dolu olandan boş olana doğru akacak. biraz zorlansa tvs veya güçlü zener diyota seri bağlı bir dirençe bile yapılabilir belki.

Yukarıdaki firmayı aradım sitelerinde bulunan bu Victron şarj dengeleyici hakkında bilgi almak için, bana mühendisin cep telefonunu verdiler. Mühendisi aradım, "biz senin anlattığın gibi bir cihaz satmıyoruz" dedi ... Bir kere de sattığı malı tanıyan bir esnaf denk gelsin yav :D
 

Forum istatistikleri

Konular
5,789
Mesajlar
99,022
Üyeler
2,464
Son üye
s4met

Son kaynaklar

Son profil mesajları

cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top