Ağaç şerit testere ile metal kesmek

taydin

Timur Aydın
Staff member
Katılım
24 Şubat 2018
Mesajlar
23,133
Elimde ağaç için olan Jet JWBS 20X şerit testere var. Üç fazlı ve üzerindeki motor da 2.2 kW. Bundan çok önce kafamda bu makina ile metal kesmek vardı. Hatta onun için uygun kasnak kayışlar almıştım daha düşük devirde çalıştırmak için. Ama sonradan aklıma geldi, torna taşlama motoru için 2.2 kW Siemens V20 almıştım, onu kullanabilirim diye düşündüm. Hazır böyle yapınca da, bari V20 yi bir panoya koyayım, üzerine de bir tane trifaze priz koyayım ve gerektiği zaman torna taşlama motorunu, gerektiği zaman da metal şerit testereyi bağlayayım diyorum. Şimdi bu noktada iki tane çekincem var

* Metal pano kullanacağım ve V20 yi arka panele monte edeceğim. Tamamen pasif soğutma olacak ve pano kapağı da kapalı olacak. Bu durumda, 2.2 kW lık V20, 2.2 kW lık asenkron motoru sürekli olacak çalıştırabilir mi? Yoksa biraz marj bırakıp daha güçlü bir sürücü mü seçmek lazım?

* torna taşlama motoru ile, şerit testeredeki motorun parametreleri farklı olacaktır. Sadece devir değiştirmek yeterli olmayabilir. Bu durumda, mesela bir arduino kullanarak otomatik olarak sürücüyü değişik motorlara göre yapılandırabilir miyim? Mesela RS485 arabirimi var mıdır V20 de? Kullanım kılavuzunda göremedim. Orada sadece Smart Access Module diye birşey var, cep telefonundan kontrol ediyorsun aleti. Kesinlikle tercih etmeyeceğim birşey. Ben daha standart olan ve Siemens akıllı telefon uyumsuzlukları ve bugları ile uğraştirmayacak doğrudan bir erişim istiyorum.
 
Bu arada profil tanımlayıp hızlıca geçiş yapmaya izin veren sürücüler var, mesela Siemens G120 serisi. Ama fiyatlar çok aşırı yükseliyor. Ama RS485 arabirimi ile haberleşme sağlayabilirsem, üzerinde 2x16 karakter ve buton shield, Arduino ve varsa RS485 shield ile iş bitiyor.
 
Şimdi biraz daha baktım, Smart Access Module denen şey, açık olan ve dokümante edilmiş bir protokol kullanmıyor. WIFI üzerinden bir web arayüzü sağlıyor. Ama profil tanımlanıp hızlı bir şekilde farklı yapılandırmalar arasında geçiş yapılabilir mi belli değil.

Modbus RTU denen bir modül var R485 için, ama fiyat sürücüden daha pahalı. Üstelik de ikinci el :kizgin1:

1721337817970.png


Oradaki konnektörden RS485 çıkıyorsa, oraya uyacak jakı bulup doğrudan RS485/UART dönüşümü yapılabilir. 18 bin de cepte kalır :D
 
Şu anda sürücü yanımda değil ama kullanım kılavuzunda gördüğüm kadarıyla klemensli bir dizi bağlantı yeri var ve orada RS485 sinyalleri de geliyor.

1721338445062.png


1721338461485.png
 
Alternatif öneri; genelde tüm sürücülerde, digital girişlerde olur, şemasını verdiğiniz siemens sürücüdede 5 adet dijital giriş var. Profilden anladığım farklı hız kademeleri, öyleyse hız referans kısmını bu girişlere bağlayıp verdiğiniz inputa göre motorun hızını değiştirebilirsiniz. İnput sayısına atanabilen hız kademeleri ihtiyacınızı görüyorsa çok pratik bir çözüm olur.
 
Tabi bu özelliği sürücünün desteklemesi lazım, siemens özelinde net bilgim yok maalesef.
 
Sadece hız değişikliği yeterli olmayacak muhtemelen. Mesela hızlanma zamanı, yavaşlama zamanı, akım koruma limiti ve süresi gibi parametreler de değişecek. Siemens'in G120C sinde profil tanımlama var, sadece profili seçiyorsun o profildeki bütün parametre değerleri de aktif hale geliyor.
 
Direkt RS485 portu modbus lı kullanabilirsin. Şahsi önerim sürücüde siemens yerine abb daha iyi bir alternatif.
 
Ben de ayaküstü biraz baktım anladıgım kadarı ile rs485 bağlantı portu dahili olarak var ama MODBUS değil USS diye bir protokol kullanıyor

Ayrıca dijital inputların da neleri kontrol edebildiğine bakmakta fayda var
 
Peki Arduino kodunu geliştirirken ve test ederken V20 ile 380 VAC ye bağlamadan bir şekilde haberleşebilir miyim? Evde 380 VAC hazırda yok. V20 üzerinde bir 24 V bağlantı var ama dokümandan anladığım kadarıyla bu bir çıkış.
 
Uygun bir pano aldım. Arduino ve shield'lerin de siparişini verdim

IMG_20240722_155310.jpg
 
Bir "easy start guide" dokümanda tek faz bağlanabildiği belirtiliyor. Deneyeceğim artık. Olmazsa da bir sorun çıkacağını sanmıyorum. Neticede sahada da cihaza giden fazlardan birisi kopabilir.

1721662924830.png
 
Yalnız burada birşey kafama takıldı. Normal üç faz bağlanacağı zaman, giriş tarafında nötr bağlantısı yok. Sadece üç tane faz ve toprak var. Nötr'ün toprağa bağlı olduğu mu varsayılıyor?
 
3 fazli klima motorlarinda da notr yoktu abi, sadece 3 faz. Oyle bir sey olabilir.

Senin bir ustte gosterdiginde bir buzdolabi surucude gormustum. kendisi 3 faz a cevirip motoru oyle suruyordu. yine N yoktu.

Bu da bir sanayi tipi camasir makinasinin, ama bunu bilmiyorum daha sonra bakarim bu da sadece 3 faz mi diye
1721663815286.png


Ben de merak ediyorum konuyu, Notr cok aramistim ama notr suz calisiyordu bu 3 fazli motorlar, sebebini biliyore muyum, tabiki de hayir :gulus2:
 
Motor sürücülerin temel yapısı aşağıdaki prensip şemada gösterilmiştir.
Sürücü giriş voltajlarına göre sınıflandırılırsa:
3 faz 380V
3 faz 220V
1 faz 220V

Hepsinde temel mantık bağlandığı şebeke voltajını doğrultup, bu dc voltajı kullanmak şeklinde.

3 fazlı modellerde doğrulmada nötr bağlantısına ihtiyaç duyulmaz.
1 fazlı olanlarda ise şebekeyi köprü diyot ile doğrultmak şeklinde düşünün, Sürücü modeline göre uygun klemens girişlerinden faz nötürü sıralama önemsiz şekilde bağlayabilirsiniz.

Sürücü (düşük güçlü olanlarda) içindeki IGBT modüllerinde birleşik olarak 6 diyotlu / 3 faz köprü diyot bulunur. Eğer köprü diyotun 3 giriş pinide besleme klemenslerine taşımışlarsa, l1,l2,l3 girişlerinden herhangi ikisinden 220V tek faz bağlantısını yapabilirsiniz.

Son bir nokta: Bağlayacağınız şebeke monofaz olduğu için sürücüyü yakma / zarar verme ihtimaliniz sıfır :) Tabi giriş klemenslerine bağlamak şartıyla.

Edit: Bu resim daha anlaşılır
Screenshot 2024-07-22 at 19-32-11 Speed-control-of-induction-motor-using-vf-ds-10-2048-1.webp ...png

İlk eklenen resim:

02en.png
 

Ekler

  • Speed-control-of-induction-motor-using-vf-ds-10-2048.webp
    44.6 KB · Görüntüleme: 27
Son düzenleme:
Yalnız burada birşey kafama takıldı. Normal üç faz bağlanacağı zaman, giriş tarafında nötr bağlantısı yok. Sadece üç tane faz ve toprak var. Nötr'ün toprağa bağlı olduğu mu varsayılıyor?
Nötr e neden ihtiyaç duysun ki doğrultmadan sonraki dc baradan sağlayabilir kontrol kısmı ihtiyacı olan enerjiyi
Düzenleme : sayfa güncellenince geldi @frmman çok güzel anlatmış demek istediğimi
 
Yan bilgi: nadir kullanilsada bazı durumlarda bir büyük inverterin dc bus voltajı yanındaki küçük inverterlerin dc bus voltajı nida saglayabilir.
 

Forum istatistikleri

Konular
6,488
Mesajlar
110,355
Üyeler
2,673
Son üye
Hamza110

Son kaynaklar

Son profil mesajları

hakan8470 wrote on Dede's profile.
1717172721760.png
Dedecim bu gul mu karanfil mi? Gerci ne farkeder onu da anlamam. Gerci bunun anlamini da bilmem :gulus2:
Lyewor_ wrote on hakan8470's profile.
Takip edilmeye başlanmışım :D ❤️
Merhaba elektronik tutsakları...
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar. Elektrik laboratuvarınız varsa bunun hakkında bir konunuz var mı acaba? Sizin laboratuvarınızı merak ettim de :)
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar forumda yeniyim! Bir sorum olacaktı lcr meterler hakkında. Hem bobini ölçen hemde bobin direnci ölçen bir lcr meter var mı acaba?
Back
Top