Empedans'ı anlamak yada anlayamamak ?

Ikinci videodaki olayi jw domeninde inceleyemezsin. Onun icin ya klasik diferansiyel hesap teknigini kullanacaksin ya da S domeninde hesap yapacaksin.

jw hesabi hos, guzel de sadece ve sadece sinus gerilimlerle calismaya izin veriyor.

Mesela RLC devren olsa ve buna kare dalga voltaj uygulanmis olsa malesef jw ile hesap yapamiyorsun. XL=2pi*F*L de diyemiyorsun.
 
Anladım hocam gidecek yol uzun gibi gözüküyor. Ben bu elektronik öğrenme olayını uzun ve keyifli bir yolculuk gibi görüyorum. Her yeni bir şey öğrendiğimde karşıma daha fazla öğrenmem gereken konu çıkıyor. Benim için öğrendikçe keyfi artıran bir özelliği var. Sanırım psikolojik olarak böyle bir hastalığım var. Ruhum bu tür şeylerle besleniyor.

Etrafında bu tür şeylerden keyif alan insanları say deseler. Bu sayı sıfıra hızla yaklaşan bir niceliğe karşılık gelir. Dünyadaki bir çok insan bu tür şeylerden sıkılır ve uğraşmak istemez. Elektronik öğrenme isteği çoğu insanda vardır. önce basit lamba yakarak başlarlar. Devamında biraz zor işler ortaya çıktığında , yukarıda bahsettiğiniz S domenin ve diferansiyel denklemler gibi konular işin içine girdiğinde bu insanların 100000'de 1 kadarı devam etmeyi seçer. Bu oran abartılı bir oran değil gerçeğe çok yakın bir orandır.

Bu azınlık bu işten gerçekten keyif alan insanlar olduğu için devam ediyorlar. Bu forumdaki insanların çoğu bu insanlardan oluşuyor. Sayılarına baktığınızda tüm insanların oranına göre çok çok çok az olduklarını görebilirsiniz. Ve bu insanların çoğu, bir şeyler öğrenmek için çok fazla zorluğu aşmak zorunda olan insanlar. Bunların arasında maddi imkanı olmayan , sağlık durumu iyi olmayan , eğitim için mesafe problemi olan insanlar da vardır.

Elektroniği başka birine öğretmeye korkan insanların çoğu , öğrenir mesleğimi elimden alır , beni zarara sokar, ekmeğimle oynar korkusuyla öğretmek istemiyorlar. Oysa bu elektronik işinin aslında herkesin yapabileceği kadar kolay olmadığını kendisi çoktan tecrübe etmiş olması gerekir.

Bu forum içinde bilgisiyle taşın suyunu çıkarabilecek insanlar var.

Onların da bu Empedans konusunda fikirlerini paylaşmalarını isterdim. Sonuçta öğrenmeyi seven insan sayısı az olsa da bu öğretmenin değerinin az olduğunu göstermez.


Uzun lafın kısası öğrenmek ve öğretmek insana değer katar. Öğreten insan çevresindeki insanları aydınlatarak ışık saçar. Aksi durumda mum gibi sadece ışığı kendisini aydınlatır. Bu aydınlığı diğer insanlar hiç bir zaman göremez.

Bu sebeplerden ötürü sizin gibi insanlar benim için çok değerlidir. Ve bu tür insanlar hiç bir zaman unutulmaz.

Sayenizde yukarıda örnek olarak verdiğiniz devrede gerilimin yükseltilebileceğini öğrenmiş oldum. Bunu nerede kullanabilirim sorusunu kendime sorduğumda aklıma ilk gelen şey fülorasan lambaların ilk ateşleme ünitesinde yüksek gerilim oluşturmak gerekiyor diye bir yazı okumuştum. Bu konuları tam anlamadığım için her ne kadar devre örnekleri olsa da anlamam mümkün olmamıştı. Bu devre tam bu işi yapmıyor olsa bile temelde buna benzer bir görevi yerine getirebiliyor.
En azından bunu öğrenmiş oldum.


İnsan beyni çok menfaatçi bir yapıya sahip. Bir şeyi işe yarar olarak görmediğinde bunu anlayıp benimsemiyor. Eğitim sistemimizde ki en büyük problemlerden biri bu dur diye düşünüyorum. Elektronikte de aynı durum var. Kişi 100 tanede denklem çözse gerçek hayatta bir örneğini gösterilip anlatılmadan soyut kavramlarla
öğrendiğini somut kavramlarla birleştiremediği sürece ortaya işe yarar bir şey çıkaramıyor. Bu problem tamamen beynimizin durumu değerlendirip değer biçmesiyle ilgili olduğunu düşünüyorum.


Lafı çok uzatmadan
Empedans konusunun bambaşka bir konuya dağılmasını istemediğimden burada durup şimdiye kadar öğrendiklerimi geriye doğru okuyarak yukarıdaki örnek verdiğiniz devreyi anlamaya çalışacağım.

Empedans AC devrelerinde elektronik devre elemanlarının akıma karşı göstermiş olduğu dirençlerin ortaya çıkardığı açı kaymasını anlamamızı sağlayan yapıdır. cümlesini yazdıktan sonra Empedansı öğrenmeye ve anlamak için gayret göstermeye devam ediyorum. :)
 
Son düzenleme:
Yazılanları tekrar tekrar okudum. Bazen tek okumada anlamayabiliyorum :)

Empedans AC devrelerinde elektronik devre elemanlarının akıma karşı göstermiş olduğu davranışı hem akım yönünden hem de açısal fark yönünden analiz etmeyi kolaylaştıran matematiksel yöntemdir.

Bu yöntem sayesinde hem toplam akıma karşı gösterilen direnç hem de bu davranış sonucunda voltaj ve akım arasındaki durumları analiz edebiliyoruz.

Empedansa ihtiyaç olmasında ki sebep ise direnç bobin ve kapasitör gibi devre elemanları AC devrelerinde akıma ve voltaja karşı farklı türde davranış sergiliyor olmasıdır. Bu farklı davranış türlerini aynı türmüş gibi toplayıp ortaya bileşke bir değer oluşturmamızı sağlayan yapı Empedans üçgenidir.

Bu üçgende oluşan değerleri devreyi analiz etmede kullanabiliyoruz. Aksi durumda direnç ohm değeriyle bobinin reaktans değerlerini bir araya getirip toplamak mümkün olmazdı.

Matematiksel olarak bakacak olursak sinüs fonksiyonun 360 derecelik periyodu bir çember oluşturacaktır.

AC devrelerinde oluşan voltaj ve akım grafiklerini zamana göre çizmiş olsaydık sinüs fonksiyonuna benzediğini görebilirdik.

Bu özelliği kullanarak devre elemanlarının davranışını kartezyen koordinat düzlemine vektör gibi çizebiliriz. Bu vektörlerin uzunluğu (büyüklüğü ) ise devre elemanlarının reaktans kapasitans ve ohm hesaplama formülleriyle hesaplanıyor.

Örneğin Bobin için vektör çizmek isteseydik bobininin karakteristik özelliği olan Akım ile voltaj arasındaki +90 derecelik açı fark özelliğini kullanmamız gerekirdi.

Bu vektörümüz X ekseniyle +90 derece açı yapan ve uzunlu XL ile bulunan değer kadar olan aşağıdaki resimde görülen X vektörümüze benzeyecekti.

Kapasitör için ise 0 -90 derece faz farkı oluşturuyor. Buda X ekseniyle -90 derece açı yapmış bir vektör olarak çizebiliyoruz.

Bobin ile kapasitör birbirinin ters vektörü olduğundan bu iki vektörü çizmek yerine bunların uzunluk değerlerini birbirinden çıkararak (XL-XC) Tek bir vektör olarak yazabiliyoruz. Aşağıdaki resimde görülen mavi X vektörü (XL - XC) farkının meydana getirdiği tek bir vektörü gösteriyor.

Geriye direncimiz kaldı. Direncin voltaj ile akım arasındaki açı farkı sıfır olduğundan direk X eksenine uzunluğu direnç değeri olacak şekilde çizebiliriz.
Aşağıdaki resimde yeşil R vektörü direnci temsil ediyor.

Bu iki vektörün oluşturduğu toplam bileşke vektör kırmızı Z vektörünü ifade ediyor. Aşağıda görülen kırmızı Z vektörü Bu bileşke (toplam) vektörü gösteriyor.
Yani Z vektörünü elde etmek için R ve X vektörlerini vektörel olarak topladık diyebiliriz.

İşte bu sayede bu elemanları hem açı hem de değer gösterecek şekilde birbiriyle ilişkilendirmiş olduk. Bu yapı bize hem devrede akan akımı hem de toplam vektörünün oluşturduğu açı sayesinde voltaj akım ilişkisini birlikte değerlendirme imkanı sağlamış oldu.

Bu da o devre elemanları üzerindeki voltaj ve akım değerlerini frekansa bağlı olarak hesaplamaya yardımcı oluyor.

Z vektörürün büyüklüğünü pisagor bağıntısı kullanarak hesaplayabiliyoruz. Z^2 = R^2 + X^2 -- > Z= karekök( R^2 + X^2 ) Bu çıkan sonuç bizim Empedans değerimiz oluyor. Yani DC den örnek verecek olursak bu bizim eşdeğer direnç değerimiz oluyor. Bu değerle devreden akacak olan Akımı bulup devre elemanları üzerindeki akım ve voltaj ilişkilerini anlayabiliyoruz.




res12.png




Umarım şimdi anlamışımdır.
 
Son düzenleme:
Empedansi hesaplamak icin aradaki aciya ihtiyac yok.

[math]Z=\sqrt{R^2+X^2}[/math]
R ve X belli olunca aci da bilinmis oluyor.

R, X, Z den sadece birisi belli ise o zaman aciya ihtiyac var.
 
Hocam yazıyı yukarıdaki yazdıklarımı tekrar düzenledim. Konuyu doğru anlamış olduğumdan emin olmak için müsait bir zamanda okuyup değerlendirme yapabilir misiniz.
Konuyu doğru şekilde anlamak benim için önemli. Bu konu benim için temel teşkil edecek. Öğrendiğim bu temelin üstüne bir şeyler ekleyip öğrenerek devam edeceğim.
 
jw ile calismayi bildigine gore jw ile devam etmelisin.

Mesela L ve C seri baglandiginda empedans ne olur. XL-XC hesaplanir diyoruz.

Bu kural aslinda surdan geliyor;

[math]Z=jwL+\frac{1}{jwC}=jwL-\frac{j}{wC}=j(wL-\frac{1}{wC})=j(XL-XC)[/math]
j sayisi sana cok pratiklik kazandirir. Su anda devrende sadece 1 bobin 1 kondansator var. sayi arttigi zaman isler karisacak. Fakat j ile devam edersen kolayligi goreceksin.

Mesela bir bobin ile bir kondansator paralel bagli ise empedans ne olur?

j ile calisiyorsan is cok kolay.

[math]Z=\frac{\frac{jwL}{jwC}}{jwL+\frac{1}{jwC}}=\frac{jwL}{1-w^2LC}[/math]
Dikkat edersen eger w^2=1/LC olursa payda sifir olur.

Z empedansi sonsuza gider. Bu rezonansi isaret eder ve rezonans frekansi

[math]F=\frac{1}{2\pi*\sqrt{LC}}[/math] olur.

w^2>1/LC olursa ne olur? Empedans -j*K olur yani kapasitife kayar.

w^2<1/LC olursa ne olur? Empedans +j*K yani enduktife kayar.

Gordugun gibi j ile calismakta fayda var.
 
Foster Seeley discrimiator, elektronige yeni baslayanlarin empedans oyununu goremedikleri icin Fosterin tuzagi olarak da bilinir.

Calismasina kafa yorabilirsin. FM alicilarda uzun yillar demodulator olarak kullanildi. Sol taraftan 10.7Mhz FM moduleli IF sinyal girer, cikistan da ses sinyali cikar.
Kisaca, frekansdaki degisimler voltaja cevrilir.

1733178664705.png
 
Son düzenleme:
Microstep Hocam : jw ile calismayi bildigine gore jw ile devam etmelisin.

Tavsiyenize uyup j ile çalışabilmek için bu sayı sistemini ve elektronikte ki kullanımını öğrenmeye çalışıyorum. Bir miktar ilerleme kaydettiğimi söyleyebilirim. Önceki vektör matematiği bilgilerim karmaşık sayıları anlamam da yardımcı oluyor. Bir yandan da konu hakkında youtube videolarını takip ediyorum.

Aşağıdaki video da sizin önceki yazılarda hesapladığınız sanal güç ve gerçek güç kısmını gözlemleyerek deney ortamı kurarak çok güzel şekilde açıklamaya çalışmışlar. İlgilenen arkadaşların izlemeleri faydalarına olacaktır.


Bu video da 8:11 dakika : saniyesinde osiloskopa bağladıkları o kara kutu nedir. Ne işe yarıyor. Bende bu tür akım ve voltaj ilişkilerini osiloskop ortamında gözlemlemek istiyorum. Böyle düzenekler nasıl yapılıyor yada satılıyor mudur?


Hocam karmaşık sayılarda voltajı ifade ederken [math] V_jw [/math] şeklinde kullanıyoruz.

Bunun zamana göre fonksiyonunu yazmak isteseydik Örneğin 220 volt şebeke voltajını kullanacağımız zaman bunu p2p noktasını alarak mı yazmamız gerekiyor.

[math] V_jw = 220 * \sqrt(2) * \sin(wt) [/math]
Yukarıda ki ifade doğrumu dur ?
 
Son düzenleme:
[math]V_{t} = 220 * \sqrt{2} * sin(wt)[/math]
[math]V_{jw} = j220\sqrt{2}[/math]
Olacak.

Yukaridaki ifadeler asagidaki gibi yazildi. # isareti yerine $ isareti yazacaksin

##V_{t} = 220 * \sqrt{2} * sin(wt)##

##V_{jw} = 220J##
 
Son düzenleme:
O sayfa çalışmıyor, bir bug var. Ama doğrudan latex yazabilirsin

Mesela ayrı paragrafta merkezleyerek yazmak için

Kod:
[math]\frac{1}{2}[/math]

[math]\frac{1}{2}[/math]
Bir satırın içinde yazmak için

Kod:
İkinci derece bir denklemin kökleri [imath]\frac{-b \pm \sqrt{b^2 - 4ac}}{4a}[/imath] dir

İkinci derece bir denklemin kökleri [imath]\frac{-b \pm \sqrt{b^2 - 4ac}}{4a}[/imath] dir
 
İkinci derece bir denklemin kökleri [math]-\frac{b}{2a} \pm \frac{1}{2a}\sqrt{b^2 - 4ac}[/math] dir

##-\frac{b}{2a} \pm \frac{1}{2a}\sqrt{b^2 - 4ac}##

# yerine $
 
Tamamdır şimdi oldu. Dediğiniz gibi yapınca düzeldi. Süpeeer Latex gösterim çalışıyor. :)

[math] x^2+y^2=1 [/math]
 
Yalniz daha onceki yazimlarda da hata yapmis olabilirim.

[math]V_t=Vsin(wt)[/math]
[math]V_{jw}=jV[/math] dir.

Efektif deger Vpp ile ilgili bir aciklama yazmistim. Geriye donup bir daha bakmak lazim. Hata yapmis olabilirim.
 
Eger gerilim v(t)=10cos(wt)+5sin(wt) verilseydi ve jw domeninde devam edecek olsaydik

[math]v(jw)=10+5j[/math] yazacaktik.
 
https://www.desmos.com/calculator/ctkoqfkd2e

[math] V(t)=A* \cos{(w*t)} + B* \sin{(w*t)} [/math]
A ve B Değerleri herhangi biri sıfır olduğunda genlik üzerinde değişim yapıyor. İkisi de değer aldığında voltaj kayıyor. İlginç :)
Voltajın ileride ve geride olması bununla alakalı bir durum mudur ki.

Kafamda deli sorular , bunu anlamlandırmaya çalışan şaşırmış ben :)
 
Son düzenleme:
Cok normal degil mi?

[math] V(t)=A* \cos{(w*t)} + B* \sin{(w*t)} [/math]
[math] V(t)=\sqrt{A^2+B^2} \cos(w*t +\phi) [/math]
A ve B degisirse genlik degisir.

[math] \phi=atan(\frac{B}{A}) [/math]
A ve B degisirse aci degisir.
 
Yukarıdaki formüllerin nasıl oluştuğunu anlamak için trigonometrik toplam fark formüllerini anlamış olmak gerekiyor.

Trigonometrik toplam fark formüllerine örnek olarak aşağıdaki formül gösterilebilir.

[math] \cos(\alpha + \beta) = \cos \alpha \cos \beta - \sin \alpha \sin \beta [/math]
Microstep hocamın yukarıda yazmış olduğu formülden anlaşılacağı gibi aynı fazda ve aynı türde (cosinüs veya sinüs) iki sinyali toplayacak olursak sinyalin fazı değişmezken genliği artacaktır. Bu iki sinyalin genlikleri pozitif sayı olmalıdır.

Büyüklüğü aynı iki vektörü topladığımızda da aynı sonucu aldığımızı yeni vektörün uzunluğunun iki vektörden de büyük olduğunu gözlemleyebiliriz.

Fakat yukarıdaki gibi biri cosinüs diğeri sinüs iki sinyali toplamak istediğimizde sinyalin fazında ve genliğinde değişimler olacaktır.

https://www.desmos.com/calculator/5hitdqptn8

Yukarıdaki grafikte bunu gözlemleyebilirisiniz.


Hocam [imath] V(t)=A *\cos(\omega*t) + B *\sin(\omega*t) [/imath] bu formülü

[math] \alpha=tan(B/A) [/math] [imath] A*\cos(\alpha) + j*B*\sin(\alpha) [/imath] şeklinde de yazabiliyor muyuz.
 
Son düzenleme:

Çevrimiçi üyeler

Forum istatistikleri

Konular
7,115
Mesajlar
121,152
Üyeler
2,883
Son üye
alemrans

Son kaynaklar

Son profil mesajları

az bilgili çok meraklı
Prooffy wrote on semih_s's profile.
Merhaba, sizden DSO2C10 hakkında bilgi rica ettim. Yanıtlarsanız sevinirim...
Unal wrote on taydin's profile.
Timur Bey, Arduino kontrollü bir akü şarj cihazı yapmaya çalışıyorum. Aklımdaki fikri basit bir çizim olarak konu açmıştım. Özellikle sizin fikirlerinizi çok önemsiyorum.
hakan8470 wrote on Dede's profile.
1717172721760.png
Dedecim bu gul mu karanfil mi? Gerci ne farkeder onu da anlamam. Gerci bunun anlamini da bilmem :gulus2:
Lyewor_ wrote on hakan8470's profile.
Takip edilmeye başlanmışım :D ❤️
Back
Top