Hocam çok sağ olun var olun ufkumu açtınız.
Kafam da hiç anlamlandıramadığım bir konuydu. Sayenizde kafamda yavaş yavaş canlanmaya başladı. Neyin ne işe yaradığını temelden anlamaya başladım.
Şu açı faz farkı konusunu da tam bir çerçeveye oturtabilirsem yavaş yavaş kendimi geliştirmeye başlayabilirim. Henüz emekleme aşamasındayım.
Yukarıda ki yazınızda bobin olarak motoru gör dediğinizde aklımda bazı kavramlar oluşmaya başladı.
Motor bobinlerinin arasında faz farkı oluşturmak gerekiyor yazıyordu. Bunu hiç anlamamıştım.
Şimdi siz bu faz farkı konusunu anlatınca az bir şey kafamda canlandırmaya çalışınca şöyle çıkarım yaptım.
Motor bobinlerine gelecek akım ve gerilim ilişkisinde aralarında örneğin 80 derece faz farkı olsun. Bu durumda 3 fazlı motor için her bobinin açıları 80 -160 -240 olması gerekiyor.
Bu açı değerlerinde oluşacak gerilim ve akım değerlerini sağlayacak devre tasarımı yapmak gerekiyor. Şeklinde yorumladım ama doğrumu bilmiyorum.
Konunun geçmişini okumaya vaktim olmadı ama şunu söyleyeyim motorun bobinleri arasındaki faz farkı ile voltaj-akım arasındaki faz farkı bambaşka şeyler
3 fazlı bir mptorun fazlarına 120 derece faz farklı gerilimler uyguluyoruz ki
döner manyetik alan oluşsun
Voltaj ile akım arasındaki faz farkı ise başka bir şey
Lineer yükler için konuşacak olursak
Saf omik bir yük şebeke gerilimi ile aynı fazda sinusoidal bir akım çeker
Saf kapasitif bir yük şebeke geriliminden 90 derece ileride bir akım çeker
Saf endüktüf bir yük şebeke geriliminden 90 derece geride bir akım çeker
Yani bu iki akım arasında 180 derece bir fark vardır Ve sinüsün bir periyodu 360 derecedir
Bu iki akımın genliklerinin eşit olduklarını varsayar isek bu iki akımı matematiksel olarak topladıgımızda 0 çıkar bunu grafige yerleştirirsek birinin pozitif alternansı diğerinin negatif alternansı birbirlerinin x eksenine gore simetriği olurlar
Basitçe anlatacak olursak Bu iki akım birbirini karşılar yani ama bu akımın aktıgı yol boyunca bir direnç ile karşılaşır yanı omik bir yük ile ve bu yük üzerinde aktif güç harcar
Ayrıca normalde aktıf güç taşıyabileceğimiz iletim kapasitelerimizi de meşgul eder
Bu sebeple reaktif enerjinin şebekeden çekilmesi istenmez lokal olarak karşılanması akım ile gerilimin aynı faza getirilmesi istenir
Bu iki akımın genliklerini elit varsayarsak deniştim ama genelde eşit olmaz aradaki fark kompanzasyon sistemleri ile giderilir
Buraya kadar saf omik saf endüktif ve saf kapasitif yüklerden bahsettik ama bunları saf değilde karişik halde kullanmak istediğimizde karşimiza empedans kavramı çıkıyor
Empedansı anlatmak için benim de biraz çalişmam gerekiyor musait olduğumda yazmaya çalişacağım