Modern arabalarda fren sistemi CAN bus ile mi çalışır?

Bu videoda direksiyon teker arasındaki senkronizasyonda küçük bir manipülasyondan söz ediliyor. Mekanik bağlantıda bu mümkün değil. Diğer taraftan otonom park mekanik bağlantıda mümkün olsa da konforlu değil.
 
Diğer taraftan otobanda yan yatmış tıra bodoslama giren Tesla, yanıp 3 kişiye mezar olan bir başka Tesla var. Yok değil ama araçlar topladıkları verileri bir merkez aracılığıyla paylaşarak her gün daha iyi hale geliyor.
Tesla'nın kazadan yırtma videoları var YouTube'da "usta şöför olsa zor kurtarır" durumlar var içinde.

 
Bu teknolojilerin hepsi gelecek, ona itirazım yok. Ama bu teknolojilerin geliştirme amaçlarını listelersek, müşterinin yararı en üst sıralarda olmayacaktır. Bütün arabalar full yazılım kontrollü ve bir merkezden komut alacak hale geldikten sonra, o veri ağının güvenliğinin de sağlanması gerekecek. Bu da ilave bir risk olarak ortaya çıkacak.
 
abs için doğru freni module ederek yani serbest bırakarak çalışıyor. ama ESP bunun tam tersi araç kontrolden çıktığında tekerleri bağımsız frenleyerek yola sokuyor. yani teorik olarak bir hata durumunda herhangi bir tekeri kilitleyecek kadar fren uygulayabiliyor. nasıl bir fail safe mekanizması var bilmiyorum.

ayrıca abs için de işler ters gidebilir o tekere bağlı selenoidi süren mosfet bozulsa açık kalarak tekere giden fren basıncını çok düşük değerde tutabilir. böyle bir araç sert frenlemede spin atar.
 
Evet benim arabayı daha uzun süre kullanabilmem için artık araba tamirini öğrenmem gerekecek. İlgili ekipmanları da almam gerekecek. Yoksa attan inip eşeğe binmek durumunda kalacağız :katil1:
 
bu bir hata değil aslında. cybertrack çok düşük hızlarda yarım tur direksiyon hareketi ile bizim standart arabalarda 2.5-3 turda yaptığımız teker dönüşünü sağlıyor. yani buradaki gecikme direksiyon çarpanının çok yüksek olması kaynaklı. araç hızlandıkça direksiyonun tekere olan dönüş oranı değişiyor.
 
Evet benim arabayı daha uzun süre kullanabilmem için artık araba tamirini öğrenmem gerekecek. İlgili ekipmanları da almam gerekecek. Yoksa attan inip eşeğe binmek durumunda kalacağız :katil1:
japonlar eski kafalıdır bence en az 15-20 yıl daha klasik fren-direksiyon kombinasyonlu araçlar üretmeye devam ederler. yani 2040 yılına kadar hala satın alınabilir olacak. eh aldıktan sonra bir 10-15 yıl da kullanım ömrü olsa. kaba hesapla 2055-2060'a kadar rahatız. sonra zaten uçan arabalara geçiş yapacağımız için böyle dertler kalmayacak.
 
bu bir hata değil aslında. cybertrack çok düşük hızlarda yarım tur direksiyon hareketi ile bizim standart arabalarda 2.5-3 turda yaptığımız teker dönüşünü sağlıyor.

Mesele ne kadar direksiyon dönüşü ile ne kadar teker sapması elde edildiği değil bana göre. Mesele gecikme. Mevcut arabalarda gecikme 0 saniye. Bunda tam ölçmesemde 200 - 300 ms gecikme var gibi. Bir o kadar da sürücü reaksiyonu gecikirse, al sana kaza ...
 
Çok önceden bilgisayar oyunu oynamayı sevdiğim dönemlerde meraktan ucuz yollu bir direksiyon seti almıştım. Reaksiyon gecikmesi nedeniyle oyundaki aracı yolda tutmakta çok zorlandım. Bir iki denemeden sonra bir köşeye atılmıştı.

Teslada durum böyleyse olay çok vahim :)
 
japonlar eski kafalıdır bence en az 15-20 yıl daha klasik fren-direksiyon kombinasyonlu araçlar üretmeye devam ederler. yani 2040 yılına kadar hala satın alınabilir olacak. eh aldıktan sonra bir 10-15 yıl da kullanım ömrü olsa. kaba hesapla 2055-2060'a kadar rahatız. sonra zaten uçan arabalara geçiş yapacağımız için böyle dertler kalmayacak.
Abi ben o kadar ileri bir tarihten bahsederken insan ömrünü de hesaba katma taraftarıyım.
Şahsen Allah ömür, sağlık sıhhat verirse 2055 yılında 74 yaşında olurum. O yaşta hala drive by wire'dı değildi bunu mu tartışırım yoksa robotlar bezimi mi değiştirir emin değilim
 
Son düzenleme:
bu bir hata değil aslında. cybertrack çok düşük hızlarda yarım tur direksiyon hareketi ile bizim standart arabalarda 2.5-3 turda yaptığımız teker dönüşünü sağlıyor. yani buradaki gecikme direksiyon çarpanının çok yüksek olması kaynaklı. araç hızlandıkça direksiyonun tekere olan dönüş oranı değişiyor.
İt's not a bug it's a feature? :)
Bir yerde okumuştum 50 ms glass to glass geçikme dron'lar için sınır sayılıyor.
Tabii kimse soldan sağa aniden dönmez, lakin kontröllü şekilde dönmesi için tepki süresi düşük olmalı.
Aklıma lehim yapınca ucuz usb mikroskopun geçikmesinden dolayı yaşadığım sıkıntılar geldi. .
Net söylemem için denemem lazım.
 
Direksiyon sisteminde (mil olmayan kablolu sistemde) tekerleklere gelen kuvvetleri kullanıcıya aktarabiliyor mu? Normal mil olan sistemde tekerlek bir yere sert şekilde çarptığında direksiyonda elinizde aniden hareket ediyor. Bu kablolu sistemde de kullanıcıya aktarılıyor mu?
 
Mesele ne kadar direksiyon dönüşü ile ne kadar teker sapması elde edildiği değil bana göre. Mesele gecikme. Mevcut arabalarda gecikme 0 saniye. Bunda tam ölçmesemde 200 - 300 ms gecikme var gibi. Bir o kadar da sürücü reaksiyonu gecikirse, al sana kaza ...
bu gecikme bizim arabalarda da var biz sadece tesladaki gibi direksiyonu 0.5 saniyede 3 tur çeviremediğimiz için fark etmiyoruz.

buna nereden eminim. canbustan benim arabanın direksiyon ecusune bağlanıyorum orada bir sürü parametre var ama en önemlisi direksiyondan tekere uygulanan tork sinyali. direksiyon boştayken bu tork sıfır gösteriyor. bir yöne hızlıca çevirince tork aniden yükseliyor ve bu arada hafifçe direksiyondaki elektrik motoru sesi de geliyor. ben çevirmeyi tamamladıktan çok kısa bir süre sonra bu tork değeri sıfıra iniyor.

yani direksiyon milinde bir tork sensoru var direksiyondaki burulmayı ölçüyor ve bunu tekerleri çevirerek sıfırda tutmaya çalışıyor. motor çalışmazken ve pompa devrede değilken direksiyon zaten neredeyse dönmüyor aşırı sert. yani yüksek hızda bu motor desteği devreden çıksa aracı yolda tutmak ya da manevra yapmak çok zor olurdu.

hatta başka birşey daha söyleyeyim bu tork belli bir oranın altında kalınca komut tekere iletilmiyor ve destek elektrik motoru devreye girmiyor. bu belki araç hızlandıkça daha ufak bir değere iniyordur çünkü yüksek hızlarda hem direksiyon sertleşiyor hem de bu bahsettiğim boşluk neredeyse sıfırlanıyor. bahsettiğim araç öyle çok lüks ya da çok yeni değil 2012 model.
 

1747449232517.png
 
Direksiyon sisteminde (mil olmayan kablolu sistemde) tekerleklere gelen kuvvetleri kullanıcıya aktarabiliyor mu? Normal mil olan sistemde tekerlek bir yere sert şekilde çarptığında direksiyonda elinizde aniden hareket ediyor. Bu kablolu sistemde de kullanıcıya aktarılıyor mu?

Evet yoldan feedback alamamak da çok olumsuz birşey. Orada da gene Musk efendiye güveneceğiz :katil2:
 
bu gecikme bizim arabalarda da var

Senin bahsettiğin, hidrolik veya elektrik desteğinin devreye girme gecikmesi. Geleneksel arabalarda bu süre nedir bilmiyorum, ama benim 2002 Honda'da elektrik destekli direksiyon var, denediğimde gerçek zamanlı hareket izlenimi alıyorum. Belki kontrol sisteminde bir gecikme vardır, ama süre çok daha kısadır diye tahmin ediyorum.

Desteğin gecikmesi çok daha uzun olsa da bir önemi yok aslında. Direksiyon simidi, sıfır boşluklu bir dişli mekanizması ile tekerleklere bağlı. Direksiyona uygulanacak en ufak bir hareket dahi 0 gecikme ile tekerleklere aktarlıyor. Belki kol gücü nispeten daha az olan bayan sürücüler desteksiz bir direksiyonu belli bir açı miktarı çevirmeleri daha uzun sürebilir, ama gene de ilk kuvvet uygulamada düreksiyon dömeye başlar. Ben birkaç yıl desteksiz direksiyonu olan Renault Toros kullandım, araba hareket halinde iken direksiyonu döndürmek çok da büyük bir kuvvet gerektirmiyor.

Tesla'da 200 ms lik tamamen ÖLÜ süre var gibi görünüyor.
 
Evet yoldan feedback alamamak da çok olumsuz birşey. Orada da gene Musk efendiye güveneceğiz :katil2:
Yoldan feedback alınıyor. Drive by wire çift yönlü çalışıyor (Muş). Direksiyon açısını tekere ilettiği gibi tekerden gelen titreşimi de direksiyona iletiyor. Yalnız burada küçük bir filtre var. Çukur, kayma vb titreşimler direksiyona iketilirken mıcırlı - stabilize yol gibi geneli bozuk olan satıhlarda titreşim filtrelenip gönderilşyor. Bu da rahatsız edici titreşimleri engelleyip asıl sıkıntı olana odaklanmayı sağlıyor. (Bi an Tesla Tr avukatı gibi hissettim kendimi)
 

Forum istatistikleri

Konular
7,747
Mesajlar
128,860
Üyeler
3,124
Son üye
adnancoskun

Son kaynaklar

Son profil mesajları

Python Geliştirmeye eklediğim yapay zeka sunucusu, yeni başlayanlar için roket etkisi
Bir insanın zeka seviyesinin en kolay tesbiti, sorduğu sorulardır.
yapay zeka interneti yedi bitirdi, arama motoru kullanan, forumlara yazan kaldı mı ?
az bilgili çok meraklı
Prooffy semih_s Prooffy wrote on semih_s's profile.
Merhaba, sizden DSO2C10 hakkında bilgi rica ettim. Yanıtlarsanız sevinirim...
Back
Top