Mikro Step
Kıdemli Üye
- Katılım
- 25 Eylül 2022
- Mesajlar
- 5,898
Lineer motor tasarimi yapacagim. Profesyonel bir sey ortaya cikmayacak fakat bu bir baslangic.
F=BIL
B miknatislar tarafindan uretilen aki yogunlugu.
I telden gecen akim.
L de miknatis akisina maruz telin boyu.
Eger 1 tel parcasi yerine N tane tel parcasi kullanirsam bu baginti
F=BILN olacak.
Miknatisin yuzey alani belli. Dolayisi ile sigacak sarim sayisi limitlenmis oluyor. Keza iki miknatis arasindaki mesafe de belli. Bu durumda ust uste binecek bobin kati sayisi da limitli. Ustelik bu mesafeyi artirirsam bobini kesecek aki haliyle B azalir bu da F kuvvetin azaltir.
Iki miknatisi yaklastirirsam mesafe daralir bu kez de bu mesafeye sokabilecegim tel sayisi azalir.
Amac en yuksek kuvveti uretmek.
Haliyle optimum bir tasarim icin tel sayisi, tellerden gececek akim ve iki miknatis arasindaki mesafe onemli hale geliyor.
Bu konuya dikkat edilmeden motor tasarimi yapilir ve ortaya bir sey konursa sonucta motor her halukarda F kuvveti uretir ama isi gorur gormez sansa kalmis.
Sarim sayisini artirmak bobin icindeki iletkenlerin isiyi disari atmasini zorlastirir. Sarim sayisini azaltip akimi artirmak bu kez guc kaynagi ve motor surucu tasarimini zorlastirir. (Hatirlarsaniz 01v 100A guc kaynagi uzerine fikir cimlastigi yapmistik). Tasarlanacak motor %100 duty ile calisabilmeli.
Akimi harici bir enduktans ile kontrol altina almak mumkun ancak bu ilave maliyet ve hacim demek.
Bu durumda bu soruna matematiksel yaklasmak gerekecek.
En onemli soru su;
Bir bobinin uretecegi I*I*R isisi bobinde nasil sicaklik artisina neden olur? Orta katmanlardaki sicaklik diger katmanlara kiyasla ne kadar artabilir?
Metal karkas kullanmadan sarilacak bobinde sicaklik nasil dusurulur?
F=BIL
B miknatislar tarafindan uretilen aki yogunlugu.
I telden gecen akim.
L de miknatis akisina maruz telin boyu.
Eger 1 tel parcasi yerine N tane tel parcasi kullanirsam bu baginti
F=BILN olacak.
Miknatisin yuzey alani belli. Dolayisi ile sigacak sarim sayisi limitlenmis oluyor. Keza iki miknatis arasindaki mesafe de belli. Bu durumda ust uste binecek bobin kati sayisi da limitli. Ustelik bu mesafeyi artirirsam bobini kesecek aki haliyle B azalir bu da F kuvvetin azaltir.
Iki miknatisi yaklastirirsam mesafe daralir bu kez de bu mesafeye sokabilecegim tel sayisi azalir.
Amac en yuksek kuvveti uretmek.
Haliyle optimum bir tasarim icin tel sayisi, tellerden gececek akim ve iki miknatis arasindaki mesafe onemli hale geliyor.
Bu konuya dikkat edilmeden motor tasarimi yapilir ve ortaya bir sey konursa sonucta motor her halukarda F kuvveti uretir ama isi gorur gormez sansa kalmis.
Sarim sayisini artirmak bobin icindeki iletkenlerin isiyi disari atmasini zorlastirir. Sarim sayisini azaltip akimi artirmak bu kez guc kaynagi ve motor surucu tasarimini zorlastirir. (Hatirlarsaniz 01v 100A guc kaynagi uzerine fikir cimlastigi yapmistik). Tasarlanacak motor %100 duty ile calisabilmeli.
Akimi harici bir enduktans ile kontrol altina almak mumkun ancak bu ilave maliyet ve hacim demek.
Bu durumda bu soruna matematiksel yaklasmak gerekecek.
En onemli soru su;
Bir bobinin uretecegi I*I*R isisi bobinde nasil sicaklik artisina neden olur? Orta katmanlardaki sicaklik diger katmanlara kiyasla ne kadar artabilir?
Metal karkas kullanmadan sarilacak bobinde sicaklik nasil dusurulur?