Taçsız Kral Pele
Aktif Üye
- Katılım
- 3 Aralık 2023
- Mesajlar
- 553
Panelin Watt değeri 0.25$ daha ne kadar ucuz olacak 
Watt'ının 5 dolar olduğu günleri hatırlarım.

Watt'ının 5 dolar olduğu günleri hatırlarım.
Geçen gün elektrikli araç sahibi ben ve elektrikli araç almayı düşünen iş yerindeki arkadaşlarımla aramızda geçen bir sohbet oldu. Arabayı almak evet bir miktar para ödüyoruz ama mesela zaten borca girmişiz "50 bin" daha girip şarjı tamamen ücretsiz hale getirsek? nasıl olur diye düşünüyorduk fakat setup konusunda çok havada kaldı düşüncelerimiz bu işin panel? inverter? belki akü? nasıl olmalıydı sohbeti bırakıp teknik veriler üstüne gidelim.
İlk aracımız uygun fiyatlı bir EV(electric vehicle) olan "Hynduai Kona EV" kendisi bence en mantıklı elektrikli araç teknik detaylarına bakalım;
62kWh bir batarya ile kullanıcıya sunuluyor;
Şöyle şarj detayları var;
Tek fazlı 10A sınırlandırılmış (avg. 2.2-2.3kW) şarj ile araç 33 saatte şarj oluyor.
Tek fazlı 16A sınırlandırılmış (avg. 3.7kW) şarj ile araç 21 saatte şarj oluyor.
Tek fazlı 32A sınırlandırılmış (avg. 7.4kW) şarj ile araç 10 saatte şarj oluyor.
Üç fazlı 16A sınırlandırılmış (avg. 11kW) şarj ile araç 7 saatte doluyor.
En hızlı ev tipi şarjı bu şekilde üç faz 16A'den fazla şarj olamıyor AC için
DC şarj da işler değişiyor
DC 50kW ŞARJ İLE 72 DAKİKADA ŞARJ OLUYOR.
DC 70KW(MAX ŞARJ) 41 DAKİKADA ŞARJ OLUYOR.
Hynduai kona için şarj dökümanları bu şekilde birde daha üst sınıf olan Tesla Model Y'ye geçelim
------------------
Tesla model Y 75kWh batarya ile geliyor;
Tek fazlı 16A sınırlandırılmış (avg. 3.7kW) şarj ile araç 24 saatte şarj oluyor.
Tek fazlı 32A sınırlandırılmış (avg. 7.4kW) şarj ile araç 12 saatte şarj oluyor.
Üç fazlı 16A sınırlandırılmış (avg. 11kW) şarj ile araç 8 saatte doluyor.
DC şarj da işler değişiyor
DC 50kW ŞARJ İLE 74 DAKİKADA ŞARJ OLUYOR.
DC 175kW(MAX ŞARJ) 30 DAKİKADA ŞARJ OLUYOR.
??DC 350kW(MAX ŞARJ) 27 DAKİKADA ŞARJ OLUYOR.
Ben az param ile gidip kona alıp sonra para biriktirip model y almak isteyen biri olduğumu düşünürsek 2 araç içinde uygun bir solar sistem nasıl kurabiliriz? maliyeti ne olur?
8-6 çalışan birisi olduğumuzu varsayıp eve 7.30'da geldiğimizi düşünelim aracımızı akşam saat 7.30 da takıp sabah en az %80 dolmuş şekilde alabileceğimiz bir solar sistem maliyeti nedir?
@Ahmet Develi
1-) Bu konuşmayı arkadaşlarım ile yaparken pil seviyesi düştükçe daha hızlı bitmeye başlar yolda kalırız yada trafiğin ortasında stres oluruz diye her gün şarj etmeyi planladık 'EV' araç sahibi arkadaşımızında arabası çok yeniydi bu detaylara hakim değildik. %0 şarj ile 14km daha gidebildik sonradan. Şuan böyle birşeyi yapacak olsak araç içinde sınırlandırılmış şarj ile günlük %10-15 kadar dolduracak şekilde bir sistem yapmak daha mantıklı olabilir maliyet sağlık gibi açılardan.Merhaba Ahmet,
1- Günlük şarja takacaksan 10-15 kWH fazlaca yeterli diye düşünüyorum. Ancak bununla ilgili pil ömrü açısından endişelerim var. Sürekli üst batarya dololuk bölgesini kullanacaksın ki bu (hem NMC hem de LFP pil içeren araçlarda) batarya sağlığı açısından çok önerilen birşey değil. Onun yerine %20-30 seviyesine inene kadar bekleyip şarj etmenin daha sağlıklı olduğunu gösteren araştırmalar var.
2- Güneş enerjisi ile depolayıp sonra aracı şarj etmek yatırım maliyeti de çok yüksek bir alternatif. Aküler de zamanla öleceğinden (bu konuda çok bilgi sahibi değilim, solar sistemi olanlar aydınlatabilir) bu sistemin uzun dönemli bakım maliyeti de yüksek olacaktır. Tasarrufa değer mi emin değilim.
3- Küçük bir düzeltme: Tesla Model Y Standard Range (Juniper) 64 kWH (nominal, 60.5 kullanılabilir) bataryaya sahip. Long Range olanın bataryası yüksek (78 kWH nominal, 75 kullanılabilir) ancak fiyat farkı vergi sisteminden dolayı uçuk. Ayrıca NMC pil kullanıldığından günlükkullanımda %80'den fazla şarj edilmemesi öneriliyor. Çok sık uzun yol yapılmıyorsa, çok anlamlı olmuyor.
4- DC şarj ile hızlı şarja gerek var mı? Bu oldukça yüksek yatırım gerektiriyor ve müstakil evde oturmuyorsan tüm kat maliklerinden izin almadan kuramazsın. AC şarj günlük kullanımda fazlaca yeterli diye düşünüyorum. Ayrıca 11 kW AC de gerekli değil bence. Elektrik idaresi ile görüşüp kurulu kapasiteyi arttırman gerekiyor ve bunun için de proje filan çizilmesi ve ekstra ödemeler yapman gerekli. Onun yerine 3-3.5 kW güç ile mevcut altyapıda şarj edersen 10 saatte (ortalama evde olabileceğin süre ) %50 gibi bir şarj imkanın olur. Haftada iki kere %30->%80 aralığında şarj edersin. Uzun yola çıkacağın zaman farklı bir planlama yaparsın ya da ticari cihazlarla şarjının üstünü tamamlayıp çıkarsın.
5- Evden şarj etmenin maliyeti de çok göreceli bir konu. Son tarife düzenlemelerine göre aylık belirli bir tüketimi (240 kWH) aşınca tarifeniz %70 civarında zamlanıyor. Ayrıca yıllık belli bir tüketimi aşarsanız da Serbest Tüketici sınıfına giriyorsunuz. Dağıtım şirketi seçme hakkınız oluyor ancak pratikte daha pahalıya alıyorsunuz. O yüzden elektrikli araç tüketim seviyenizi arttırdığı için aslında 5-7 TL/kWH gibi bir maliyete gelmeye başlıyor. Bu durumda ticari şarj sistemlerine göre avantajı çok azalıyor.
6- Ben de tam elektrikli araç kullanıyorum (Tesla Model Y Juniper). Mesela benim için, en basit AC şarj sisteminin (3.2 kWH) kablo, pano, prizler, işçilik ve şarj cihazı ile maliyeti minimum 20-25 bin TL. Sitedeki ticari şarj cihazı ile yaklaşık 10.50 TL/kWH maliyetle 60kW hızda şarj edebiliyorum. Kendi otopark yerime tesisat çektirip 3kW ile AC şarj edersem yaklaşık 6 TL/kWH maliyetim olacak. 35-40 metre kablonun ve AC şarj cihazlarının verimliliği düşünülümce min %15 de kayıp olacak. Gerçek maliyet 7-7.5 TL/kWH olacak. Ticari AC şarj cihazları (11-22 kW) 8-9 TL/kWH maliyetle şarj ediyorlar. Burnumun dibindeki DC hızlı şarj ile karşılaştıracak olursak kWH başına 3.5 TL kar olsam bu km başına 0.60 TL gibi bir rakam yapar. Bu da şarj sisteminin maliyetini yaklaşık 40-45 bin km sonra geri almam demek. Benim için minimum 2 yıl.
7- O yüzden maliyet odaklı yaklaşınca şahsi şarj cihazı çok anlamlı bir fark yaratmıyor. Ancak, şu avantajları var:
a- İstediğim zaman zahmetsiz park yerinde şarj etme rahatlığı.
b- Batarya sağlığı açısından yavaş AC şarj çok çok daha iyi bir yöntem.
c- Şarj cihazı dolu, arızalı vs gibi sorunlar olmayacak
d- Hızlı şarja ihtiyacım olduğu zaman DC şarj hala elimin altında olacak
e- İkinci bir elektrikli araç alırsak yatırımın geri dönüş zamanı yarıya inecek.
Cevabınız için teşekkür ederim. Araç şarjı esnasında karavan da herhangi bir tüketim olmadan kullanmayı düşünüyorum. Inverterim LEXRON marka akıllı İnverter daha önce 2,5 Kw’ ya kadar deneme yaptım herhangi sorun olmadı. Yalnız bu 10 - 20 dk’ lık denemelerdi. 2 saat kesintisiz 1,9kw kullanımında ne olur bilemiyorum. Sanırım denemeden göremeyeceğim. Karavanın 220v elektrik tesisatı evde kullanılan neyse o şekilde kablo ve sigorta anlamında. Ev tipi şarjlarda kimisi direk fişe takıp kullanırken kimisi de sayaçtan sonra ayrı bir kombinasyon panosu kullanıyor. Sizce buna gerek var mı?@VOLKAN55 aracı şarja taktığınızda kullandığınız şarj aleti araca bir protokol üstünden kullanılabilir gücü söylüyor. Aracınız plug in hybrid büyük ihtimalle, normal EV ler için geçerli bunlar ama sizde de aynı altyapı var diye düşünüyorum. Kablodaki bir pin spesifik olarak bu durumları iletmek için kullanılıyor, şarja hazır mı, ne kadar akım çekebilir vs gibi. Ama benim gördüğüm hiç bir taşınılabilir adaptörde bunlar ayarlanamıyor, duvara takılanların ayarında max akım ayarı gibi bir şey var. Eğer siz o şekilde olan bir adaptör bulup o anlık kullanımınız, akü durumunuz ve solar üretiminize göre bir akım seçip aracınızı şarj etmeye çalışırsanız çalışacağını düşünüyorum (eğer inverteriniz çok kalitesiz değilse, çünkü aracın şarj aletinin giriş katı PFC dandik bir inverterde çalışmaz, hata verir).
Ancak bence asıl sıkıntı şu siz panelden günlük 3.69kWh enerji üretiyorsanız(615wmax panelleriniz ile akünüze eklediğiniz günlük miktarın bu olması normal geldi) siz bunu araca taşırken hem inverterden hem obc den geçireceksiniz, dolayısıyla en iyi durumda bile bu dönüşüm %90-95 verimli olacak. O yüzden bence 10km git gel günlük doldurmanız bütün paneli buna kullanarak bile çok zor.
Elinizdeki şarj aleti uygun aslında direkt takabilirsiniz inverterin o anki yükü uygunsa, bence deneyin sonucu da yazın en azından acil durumlarda kullanırsınız belki