Elektrikli araç ve solar şarj

  • Konuyu başlatan Konuyu başlatan Ahmet
  • Başlama tarihi Başlama tarihi
Panelin Watt değeri 0.25$ daha ne kadar ucuz olacak :D
Watt'ının 5 dolar olduğu günleri hatırlarım.
 
Bu hintli arkadaş güzel solar panel yapmış :katil2:
Ve bir avantajı da var dilediğiniz zaman aydınlatma dilediğiniz zaman güneş paneli olarak çalışıyor şöyle 10-15 bin tane led bulsak sabahtan akşama 12V70ah araba aküsü doldururuz herhalde.
 
Zaten şu an yaygın olan panellerde ışıma yapar ama göremediğimiz bir dalga boyunda
 
solar bedava değilki. panel-akü-inverter masrafı gerekli alan ve yapılacak konstrüksiyon. akülerin ve panellerin ömrü de sonsuz değil ve yılın her günü aynı güneşi alamıyoruz.

yapılacak en akıllıca yatırım evin garajına 3faz 7kw şarj sistemi kurmak olur. şebekeden ev elektriği satın alma maliyeti zaten çok düşük.
 
Herkese merhaba

Çekme karavanım var ve elektirikli araç almayı düşünüyorum. Bu konu benimde aklıma geldi ve kendi kendime hesaba tutuldum.

Kampta olduğum zamanlarda aracı şarj etmem sizce mümkün mü? Amacım aracın şarjını %100 doldurmak değil. Kamp alanından günlük 10 km uzağa gidiş dönüşümü karşılamış olsa kafi.

Aracım 18,3 kW batarya kapasitesine sahip dışardan şarj edilebilen ve bununla 113 km yol gidilebilen bataryaya ve bunu şarj etmek için tek fazlı 1,9 kw’ lık ev prizine takılan şarj aletine sahip.

Karavandaki güçler
615w güneş paneli
4,8kw lityum yaşam aküsü
3kw İnverter

Güneş panellerinin günde 3,69 kW enerji ürettiğini varsayarak bununla şarj etsem 20km’ lik enerji ihtiyacımı karşılayabilirim.

Sizce bu teknik açıdan mümkün mü?
 
@VOLKAN55 aracı şarja taktığınızda kullandığınız şarj aleti araca bir protokol üstünden kullanılabilir gücü söylüyor. Aracınız plug in hybrid büyük ihtimalle, normal EV ler için geçerli bunlar ama sizde de aynı altyapı var diye düşünüyorum. Kablodaki bir pin spesifik olarak bu durumları iletmek için kullanılıyor, şarja hazır mı, ne kadar akım çekebilir vs gibi. Ama benim gördüğüm hiç bir taşınılabilir adaptörde bunlar ayarlanamıyor, duvara takılanların ayarında max akım ayarı gibi bir şey var. Eğer siz o şekilde olan bir adaptör bulup o anlık kullanımınız, akü durumunuz ve solar üretiminize göre bir akım seçip aracınızı şarj etmeye çalışırsanız çalışacağını düşünüyorum (eğer inverteriniz çok kalitesiz değilse, çünkü aracın şarj aletinin giriş katı PFC dandik bir inverterde çalışmaz, hata verir).

Ancak bence asıl sıkıntı şu siz panelden günlük 3.69kWh enerji üretiyorsanız(615wmax panelleriniz ile akünüze eklediğiniz günlük miktarın bu olması normal geldi) siz bunu araca taşırken hem inverterden hem obc den geçireceksiniz, dolayısıyla en iyi durumda bile bu dönüşüm %90-95 verimli olacak. O yüzden bence 10km git gel günlük doldurmanız bütün paneli buna kullanarak bile çok zor.

Elinizdeki şarj aleti uygun aslında direkt takabilirsiniz inverterin o anki yükü uygunsa, bence deneyin sonucu da yazın en azından acil durumlarda kullanırsınız belki
 
Geçen gün elektrikli araç sahibi ben ve elektrikli araç almayı düşünen iş yerindeki arkadaşlarımla aramızda geçen bir sohbet oldu. Arabayı almak evet bir miktar para ödüyoruz ama mesela zaten borca girmişiz "50 bin" daha girip şarjı tamamen ücretsiz hale getirsek? nasıl olur diye düşünüyorduk fakat setup konusunda çok havada kaldı düşüncelerimiz bu işin panel? inverter? belki akü? nasıl olmalıydı sohbeti bırakıp teknik veriler üstüne gidelim.

İlk aracımız uygun fiyatlı bir EV(electric vehicle) olan "Hynduai Kona EV" kendisi bence en mantıklı elektrikli araç teknik detaylarına bakalım;

62kWh bir batarya ile kullanıcıya sunuluyor;
Şöyle şarj detayları var;
Tek fazlı 10A sınırlandırılmış (avg. 2.2-2.3kW) şarj ile araç 33 saatte şarj oluyor.
Tek fazlı 16A sınırlandırılmış (avg. 3.7kW) şarj ile araç 21 saatte şarj oluyor.
Tek fazlı 32A sınırlandırılmış (avg. 7.4kW) şarj ile araç 10 saatte şarj oluyor.

Üç fazlı 16A sınırlandırılmış (avg. 11kW) şarj ile araç 7 saatte doluyor.
En hızlı ev tipi şarjı bu şekilde üç faz 16A'den fazla şarj olamıyor AC için

DC şarj da işler değişiyor
DC 50kW ŞARJ İLE 72 DAKİKADA ŞARJ OLUYOR.
DC 70KW(MAX ŞARJ) 41 DAKİKADA ŞARJ OLUYOR.

Hynduai kona için şarj dökümanları bu şekilde birde daha üst sınıf olan Tesla Model Y'ye geçelim

------------------
Tesla model Y 75kWh batarya ile geliyor;
Tek fazlı 16A sınırlandırılmış (avg. 3.7kW) şarj ile araç 24 saatte şarj oluyor.
Tek fazlı 32A sınırlandırılmış (avg. 7.4kW) şarj ile araç 12 saatte şarj oluyor.

Üç fazlı 16A sınırlandırılmış (avg. 11kW) şarj ile araç 8 saatte doluyor.

DC şarj da işler değişiyor
DC 50kW ŞARJ İLE 74 DAKİKADA ŞARJ OLUYOR.
DC 175kW(MAX ŞARJ) 30 DAKİKADA ŞARJ OLUYOR.
??DC 350kW(MAX ŞARJ) 27 DAKİKADA ŞARJ OLUYOR.

Ben az param ile gidip kona alıp sonra para biriktirip model y almak isteyen biri olduğumu düşünürsek 2 araç içinde uygun bir solar sistem nasıl kurabiliriz? maliyeti ne olur?
8-6 çalışan birisi olduğumuzu varsayıp eve 7.30'da geldiğimizi düşünelim aracımızı akşam saat 7.30 da takıp sabah en az %80 dolmuş şekilde alabileceğimiz bir solar sistem maliyeti nedir?
@Ahmet Develi


Merhaba Ahmet,
1- Günlük şarja takacaksan 10-15 kWH fazlaca yeterli diye düşünüyorum. Ancak bununla ilgili pil ömrü açısından endişelerim var. Sürekli üst batarya dololuk bölgesini kullanacaksın ki bu (hem NMC hem de LFP pil içeren araçlarda) batarya sağlığı açısından çok önerilen birşey değil. Onun yerine %20-30 seviyesine inene kadar bekleyip şarj etmenin daha sağlıklı olduğunu gösteren araştırmalar var.



2- Güneş enerjisi ile depolayıp sonra aracı şarj etmek yatırım maliyeti de çok yüksek bir alternatif. Aküler de zamanla öleceğinden (bu konuda çok bilgi sahibi değilim, solar sistemi olanlar aydınlatabilir) bu sistemin uzun dönemli bakım maliyeti de yüksek olacaktır. Tasarrufa değer mi emin değilim.

3- Küçük bir düzeltme: Tesla Model Y Standard Range (Juniper) 64 kWH (nominal, 60.5 kullanılabilir) bataryaya sahip. Long Range olanın bataryası yüksek (78 kWH nominal, 75 kullanılabilir) ancak fiyat farkı vergi sisteminden dolayı uçuk. Ayrıca NMC pil kullanıldığından günlükkullanımda %80'den fazla şarj edilmemesi öneriliyor. Çok sık uzun yol yapılmıyorsa, çok anlamlı olmuyor.

4- DC şarj ile hızlı şarja gerek var mı? Bu oldukça yüksek yatırım gerektiriyor ve müstakil evde oturmuyorsan tüm kat maliklerinden izin almadan kuramazsın. AC şarj günlük kullanımda fazlaca yeterli diye düşünüyorum. Ayrıca 11 kW AC de gerekli değil bence. Elektrik idaresi ile görüşüp kurulu kapasiteyi arttırman gerekiyor ve bunun için de proje filan çizilmesi ve ekstra ödemeler yapman gerekli. Onun yerine 3-3.5 kW güç ile mevcut altyapıda şarj edersen 10 saatte (ortalama evde olabileceğin süre ) %50 gibi bir şarj imkanın olur. Haftada iki kere %30->%80 aralığında şarj edersin. Uzun yola çıkacağın zaman farklı bir planlama yaparsın ya da ticari cihazlarla şarjının üstünü tamamlayıp çıkarsın.

5- Evden şarj etmenin maliyeti de çok göreceli bir konu. Son tarife düzenlemelerine göre aylık belirli bir tüketimi (240 kWH) aşınca tarifeniz %70 civarında zamlanıyor. Ayrıca yıllık belli bir tüketimi aşarsanız da Serbest Tüketici sınıfına giriyorsunuz. Dağıtım şirketi seçme hakkınız oluyor ancak pratikte daha pahalıya alıyorsunuz. O yüzden elektrikli araç tüketim seviyenizi arttırdığı için aslında 5-7 TL/kWH gibi bir maliyete gelmeye başlıyor. Bu durumda ticari şarj sistemlerine göre avantajı çok azalıyor.

6- Ben de tam elektrikli araç kullanıyorum (Tesla Model Y Juniper). Mesela benim için, en basit AC şarj sisteminin (3.2 kWH) kablo, pano, prizler, işçilik ve şarj cihazı ile maliyeti minimum 20-25 bin TL. Sitedeki ticari şarj cihazı ile yaklaşık 10.50 TL/kWH maliyetle 60kW hızda şarj edebiliyorum. Kendi otopark yerime tesisat çektirip 3kW ile AC şarj edersem yaklaşık 6 TL/kWH maliyetim olacak. 35-40 metre kablonun ve AC şarj cihazlarının verimliliği düşünülümce min %15 de kayıp olacak. Gerçek maliyet 7-7.5 TL/kWH olacak. Ticari AC şarj cihazları (11-22 kW) 8-9 TL/kWH maliyetle şarj ediyorlar. Burnumun dibindeki DC hızlı şarj ile karşılaştıracak olursak kWH başına 3.5 TL kar olsam bu km başına 0.60 TL gibi bir rakam yapar. Bu da şarj sisteminin maliyetini yaklaşık 40-45 bin km sonra geri almam demek. Benim için minimum 2 yıl.

7- O yüzden maliyet odaklı yaklaşınca şahsi şarj cihazı çok anlamlı bir fark yaratmıyor. Ancak, şu avantajları var:
a- İstediğim zaman zahmetsiz park yerinde şarj etme rahatlığı.
b- Batarya sağlığı açısından yavaş AC şarj çok çok daha iyi bir yöntem.
c- Şarj cihazı dolu, arızalı vs gibi sorunlar olmayacak
d- Hızlı şarja ihtiyacım olduğu zaman DC şarj hala elimin altında olacak
e- İkinci bir elektrikli araç alırsak yatırımın geri dönüş zamanı yarıya inecek.
 
Merhaba Ahmet,
1- Günlük şarja takacaksan 10-15 kWH fazlaca yeterli diye düşünüyorum. Ancak bununla ilgili pil ömrü açısından endişelerim var. Sürekli üst batarya dololuk bölgesini kullanacaksın ki bu (hem NMC hem de LFP pil içeren araçlarda) batarya sağlığı açısından çok önerilen birşey değil. Onun yerine %20-30 seviyesine inene kadar bekleyip şarj etmenin daha sağlıklı olduğunu gösteren araştırmalar var.



2- Güneş enerjisi ile depolayıp sonra aracı şarj etmek yatırım maliyeti de çok yüksek bir alternatif. Aküler de zamanla öleceğinden (bu konuda çok bilgi sahibi değilim, solar sistemi olanlar aydınlatabilir) bu sistemin uzun dönemli bakım maliyeti de yüksek olacaktır. Tasarrufa değer mi emin değilim.

3- Küçük bir düzeltme: Tesla Model Y Standard Range (Juniper) 64 kWH (nominal, 60.5 kullanılabilir) bataryaya sahip. Long Range olanın bataryası yüksek (78 kWH nominal, 75 kullanılabilir) ancak fiyat farkı vergi sisteminden dolayı uçuk. Ayrıca NMC pil kullanıldığından günlükkullanımda %80'den fazla şarj edilmemesi öneriliyor. Çok sık uzun yol yapılmıyorsa, çok anlamlı olmuyor.

4- DC şarj ile hızlı şarja gerek var mı? Bu oldukça yüksek yatırım gerektiriyor ve müstakil evde oturmuyorsan tüm kat maliklerinden izin almadan kuramazsın. AC şarj günlük kullanımda fazlaca yeterli diye düşünüyorum. Ayrıca 11 kW AC de gerekli değil bence. Elektrik idaresi ile görüşüp kurulu kapasiteyi arttırman gerekiyor ve bunun için de proje filan çizilmesi ve ekstra ödemeler yapman gerekli. Onun yerine 3-3.5 kW güç ile mevcut altyapıda şarj edersen 10 saatte (ortalama evde olabileceğin süre ) %50 gibi bir şarj imkanın olur. Haftada iki kere %30->%80 aralığında şarj edersin. Uzun yola çıkacağın zaman farklı bir planlama yaparsın ya da ticari cihazlarla şarjının üstünü tamamlayıp çıkarsın.

5- Evden şarj etmenin maliyeti de çok göreceli bir konu. Son tarife düzenlemelerine göre aylık belirli bir tüketimi (240 kWH) aşınca tarifeniz %70 civarında zamlanıyor. Ayrıca yıllık belli bir tüketimi aşarsanız da Serbest Tüketici sınıfına giriyorsunuz. Dağıtım şirketi seçme hakkınız oluyor ancak pratikte daha pahalıya alıyorsunuz. O yüzden elektrikli araç tüketim seviyenizi arttırdığı için aslında 5-7 TL/kWH gibi bir maliyete gelmeye başlıyor. Bu durumda ticari şarj sistemlerine göre avantajı çok azalıyor.

6- Ben de tam elektrikli araç kullanıyorum (Tesla Model Y Juniper). Mesela benim için, en basit AC şarj sisteminin (3.2 kWH) kablo, pano, prizler, işçilik ve şarj cihazı ile maliyeti minimum 20-25 bin TL. Sitedeki ticari şarj cihazı ile yaklaşık 10.50 TL/kWH maliyetle 60kW hızda şarj edebiliyorum. Kendi otopark yerime tesisat çektirip 3kW ile AC şarj edersem yaklaşık 6 TL/kWH maliyetim olacak. 35-40 metre kablonun ve AC şarj cihazlarının verimliliği düşünülümce min %15 de kayıp olacak. Gerçek maliyet 7-7.5 TL/kWH olacak. Ticari AC şarj cihazları (11-22 kW) 8-9 TL/kWH maliyetle şarj ediyorlar. Burnumun dibindeki DC hızlı şarj ile karşılaştıracak olursak kWH başına 3.5 TL kar olsam bu km başına 0.60 TL gibi bir rakam yapar. Bu da şarj sisteminin maliyetini yaklaşık 40-45 bin km sonra geri almam demek. Benim için minimum 2 yıl.

7- O yüzden maliyet odaklı yaklaşınca şahsi şarj cihazı çok anlamlı bir fark yaratmıyor. Ancak, şu avantajları var:
a- İstediğim zaman zahmetsiz park yerinde şarj etme rahatlığı.
b- Batarya sağlığı açısından yavaş AC şarj çok çok daha iyi bir yöntem.
c- Şarj cihazı dolu, arızalı vs gibi sorunlar olmayacak
d- Hızlı şarja ihtiyacım olduğu zaman DC şarj hala elimin altında olacak
e- İkinci bir elektrikli araç alırsak yatırımın geri dönüş zamanı yarıya inecek.
1-) Bu konuşmayı arkadaşlarım ile yaparken pil seviyesi düştükçe daha hızlı bitmeye başlar yolda kalırız yada trafiğin ortasında stres oluruz diye her gün şarj etmeyi planladık 'EV' araç sahibi arkadaşımızında arabası çok yeniydi bu detaylara hakim değildik. %0 şarj ile 14km daha gidebildik sonradan. Şuan böyle birşeyi yapacak olsak araç içinde sınırlandırılmış şarj ile günlük %10-15 kadar dolduracak şekilde bir sistem yapmak daha mantıklı olabilir maliyet sağlık gibi açılardan.

2-) Sistemi kuracak olsak sadece malzeme ücreti olarak bakıyorduk işcilik gibi unsurlar bize ait olacaktı.

3-) Teslayı hala EV için tekel görüyorum ben. Uzun yol çok göreceli hiç beklenmedik bir zamanda uzun yola gitmek gerekirse nasıl şarj edeceğiz? evet aşırı hızlı şarj olduğunada şahit olduk izmir-istanbul arası oksijenlerin birinde 50 dakikada %10'dan %95e getirdi istasyon arabayı yinede LR olmaması endişe kaynağı gibi geliyor.

4-) DC şarj kurulum maliyeti en yüksek plan olacağı aşikar müstakil bir evimiz varsa ve EV araçtan vazgeçmeyi düşünmüyorsak teslayı satıp ioniq alırım ioniq satıp EQB alırım gibi planlarımız varsa bence gereksiz bir yatırım değil.

5-)Evin yakınında şarj istasyonu gibi olanaklarımız yoksa bence düşünülmesi gereken bir konu evin önünda yanında altında kapalı otopark varsa küçük bir şarj panosu yapılabilir hesap kitap ile limiti aşmadan şarj edilebilir araba, ana saat ile araba arasına ara sayaç konulup kontrol edilebilir araç ne kadar tüketmiş. Ev tüketimi ile araç arasında denge sağlanabilir tabii tesisat kontrolü ve gerekirse bir üst kesite geçirilmesi gerekebilir.

6-) Hayırlısı olsun abi kazasız belasız, bu tarz imkanlar olduğunda evet hazır olan daha mantıklı kullanıcı sayısı da çok fazla değilse. Benim EV almam durumunda bu imkanım olmayacak ama evin altında 5-6 araçlık park yeri bulunuyor kendim kablo çekip ufak bir panoya şarj sistemi yapsam bile park yeri kovalamam lazım 36 daire bulunuyor binada 6. aracın girmesi bile çok zor oluyor park ediş şekline göre diğer araçların.

7-) İmkan/Maliyet/EV araca yaklaşımımız kendi şarj istasyonumuzu kurmaya doğrudan etkili aldıktan sonra aracı sevmeyip veya getirilerine alışamayıp satacaksak şarj istasyonu ile urağşmaya gerek yok ama EV'a alışıp bundan sonraki tercihlerimizi o yönde yapacaksak bence yapılmayacak bir iş değil şarj istasyonu.

Kendi görüşüm; EV şehir içi kullanıcı için en mantıklı tercih durduğumuzda tüketim 0'a yakın(far klima telefon şarjı multimedya hariç tüketim yok) Giderken tüketip dururken tüketmemesi trafik için en ekonomik durum, bakım maliyetinin maddi olarak çok küçük paralar olması da dikkat çekici bir durum, aynı bütçelerdeki içten yanmalı araçlardan 2-3 gömlek yukarıda teknoloji barındırıyor olmaları da yine mantıklı kılıyor. İçten yanmalı bir aracın derdi tasası günümüzde bitmiyor bakım maliyeti çok fazla, arıza durumları güncel motor teknolojilerinde çok daha yaygın olmaya başladı yeni nesil dizel araçlarda ardı arkası kesilmeyen "AdBlue" arızaları, hacim küçük yüksek basınçlı turbo ile yürütülen benzinli araçların turbo sorunları vs. vs. daha çok yazabilirim EV'de durum daha farklı 1 inverter 1 pil 1 motor var bunlarda da tamire gidilmiyor söküp yenisini takıyorlar birdaha sorun çıkmamasını umarak yola devam ediyoruz.

Benim görüşüm bu 2 teknolojinin arasını satın almak "PHEV" bunun en güzel ve biraz ekonomik modelini VW yaptı.

Seat Leon PHEV

Üstüne 1.5TSI 150hp turbo benzinli 4 silindirli motoru var
ayrıca
85kW Elektrik motoru barındırıyor.
Testlerde izlediğim kadarıyla full elektrikli şehir içi kullanımda 100km yol gidebiliyor dikkat etmeden benzinli motor gibi kullanınca.
Fiyatları 2. el 10bin km civarlarında 2milyon bandında
 
@VOLKAN55 aracı şarja taktığınızda kullandığınız şarj aleti araca bir protokol üstünden kullanılabilir gücü söylüyor. Aracınız plug in hybrid büyük ihtimalle, normal EV ler için geçerli bunlar ama sizde de aynı altyapı var diye düşünüyorum. Kablodaki bir pin spesifik olarak bu durumları iletmek için kullanılıyor, şarja hazır mı, ne kadar akım çekebilir vs gibi. Ama benim gördüğüm hiç bir taşınılabilir adaptörde bunlar ayarlanamıyor, duvara takılanların ayarında max akım ayarı gibi bir şey var. Eğer siz o şekilde olan bir adaptör bulup o anlık kullanımınız, akü durumunuz ve solar üretiminize göre bir akım seçip aracınızı şarj etmeye çalışırsanız çalışacağını düşünüyorum (eğer inverteriniz çok kalitesiz değilse, çünkü aracın şarj aletinin giriş katı PFC dandik bir inverterde çalışmaz, hata verir).

Ancak bence asıl sıkıntı şu siz panelden günlük 3.69kWh enerji üretiyorsanız(615wmax panelleriniz ile akünüze eklediğiniz günlük miktarın bu olması normal geldi) siz bunu araca taşırken hem inverterden hem obc den geçireceksiniz, dolayısıyla en iyi durumda bile bu dönüşüm %90-95 verimli olacak. O yüzden bence 10km git gel günlük doldurmanız bütün paneli buna kullanarak bile çok zor.

Elinizdeki şarj aleti uygun aslında direkt takabilirsiniz inverterin o anki yükü uygunsa, bence deneyin sonucu da yazın en azından acil durumlarda kullanırsınız belki
Cevabınız için teşekkür ederim. Araç şarjı esnasında karavan da herhangi bir tüketim olmadan kullanmayı düşünüyorum. Inverterim LEXRON marka akıllı İnverter daha önce 2,5 Kw’ ya kadar deneme yaptım herhangi sorun olmadı. Yalnız bu 10 - 20 dk’ lık denemelerdi. 2 saat kesintisiz 1,9kw kullanımında ne olur bilemiyorum. Sanırım denemeden göremeyeceğim. Karavanın 220v elektrik tesisatı evde kullanılan neyse o şekilde kablo ve sigorta anlamında. Ev tipi şarjlarda kimisi direk fişe takıp kullanırken kimisi de sayaçtan sonra ayrı bir kombinasyon panosu kullanıyor. Sizce buna gerek var mı?
 
@VOLKAN55 doğrudan prize takıp kullanabilirsiniz o güçte. Ama karavan içinde inverterden sonra çıkan tesisatın kalınlığına bir bakın, ve mümkünde araya uygun bir sigorta koyun. Uygun sigorta konusunda net bir şey söyleyemem ama ben olsam B10 deneyebilirdim. Şarj aletinin üstünde max current tarzı bir ibare olması lazım orada ne yazıyor?
 
1-) Bu konuşmayı arkadaşlarım ile yaparken pil seviyesi düştükçe daha hızlı bitmeye başlar yolda kalırız yada trafiğin ortasında stres oluruz diye her gün şarj etmeyi planladık 'EV' araç sahibi arkadaşımızında arabası çok yeniydi bu detaylara hakim değildik. %0 şarj ile 14km daha gidebildik sonradan. Şuan böyle birşeyi yapacak olsak araç içinde sınırlandırılmış şarj ile günlük %10-15 kadar dolduracak şekilde bir sistem yapmak daha mantıklı olabilir maliyet sağlık gibi açılardan.
Bu çok tehlikeli bir şey. Binlerce hücreden birisini bile bozsanız batarya ömrü büyük bir darbe alacak. Sıfıra eriştirmemek gerekli.


3-) Teslayı hala EV için tekel görüyorum ben. Uzun yol çok göreceli hiç beklenmedik bir zamanda uzun yola gitmek gerekirse nasıl şarj edeceğiz? evet aşırı hızlı şarj olduğunada şahit olduk izmir-istanbul arası oksijenlerin birinde 50 dakikada %10'dan %95e getirdi istasyon arabayı yinede LR olmaması endişe kaynağı gibi geliyor.
Bunda haklısın. Ben kendi adıma LR/SR/Hibrit ya da benzinli seçimi yaparken şöyle düşündüm: "Son 5 yılda kaç kere acil uzun yola çıkmam gerekti?" Neredeyse hiç.
Çok gerekirse kaybım yarım saat olur. Ya da çok acil bir durum olursa diğer araçla çıkarım. O yüzden %30-90 arası tutmaya çalışıyorum aracı.


4-) DC şarj kurulum maliyeti en yüksek plan olacağı aşikar müstakil bir evimiz varsa ve EV araçtan vazgeçmeyi düşünmüyorsak teslayı satıp ioniq alırım ioniq satıp EQB alırım gibi planlarımız varsa bence gereksiz bir yatırım değil.
Burda önemli olan işe yarayıp yaramayacağı değil. Bu yatırımın sana ne kadar tasarruf ya da konfor sağlayacağı. Eğer 5-10 araç faydalanacksa kendini telafi edebilir. Ancak tek araç için böyle bir sistemin bakım ve yatırım maliyetine değer mi emin değilim. Bir de bu sistemler yüksek voltaj (400V-800V DC) kullandığı için düzgün çalışması önemli. Yoksa araca zarar verebilir. Bu riske de değer mi, onu da değerlendirmek lazım.


5-)Evin yakınında şarj istasyonu gibi olanaklarımız yoksa bence düşünülmesi gereken bir konu evin önünda yanında altında kapalı otopark varsa küçük bir şarj panosu yapılabilir hesap kitap ile limiti aşmadan şarj edilebilir araba, ana saat ile araba arasına ara sayaç konulup kontrol edilebilir araç ne kadar tüketmiş. Ev tüketimi ile araç arasında denge sağlanabilir tabii tesisat kontrolü ve gerekirse bir üst kesite geçirilmesi gerekebilir.
Bu hesaba girdiğin zaman mevcut abonelik kapasiteleriyle 3-7 kW limitinde kalman gerekiyor işte. Üstü için elektrik şirketi ile ilave sözleşme yapman gerekiyor. Eğer binaya gelen şebeke kapasitesi yetersizse ona da izin vermezler. Binanın komple projesi çizilmesi, tüm maliklerin güvence bedeli arttırımı yapması vs gerekiyor. Tabi ben yaygın senaryoyu konuşuyorum. Aynı konuları araştırdım oturduğum sitede. Belki senin binada şanslısınızdır. Genelde 6 kW oluyor daireler için olan kurulu maksimum güç. 22kW altında DCye ihtiyaç yok.


6-) Hayırlısı olsun abi kazasız belasız, bu tarz imkanlar olduğunda evet hazır olan daha mantıklı kullanıcı sayısı da çok fazla değilse. Benim EV almam durumunda bu imkanım olmayacak ama evin altında 5-6 araçlık park yeri bulunuyor kendim kablo çekip ufak bir panoya şarj sistemi yapsam bile park yeri kovalamam lazım 36 daire bulunuyor binada 6. aracın girmesi bile çok zor oluyor park ediş şekline göre diğer araçların.
7-) İmkan/Maliyet/EV araca yaklaşımımız kendi şarj istasyonumuzu kurmaya doğrudan etkili aldıktan sonra aracı sevmeyip veya getirilerine alışamayıp satacaksak şarj istasyonu ile urağşmaya gerek yok ama EV'a alışıp bundan sonraki tercihlerimizi o yönde yapacaksak bence yapılmayacak bir iş değil şarj istasyonu.

DC şarjı nasıl yerleştireceksin o zaman. Onun için tüm maliklerden yazılı izin vs gerekiyor. Ayrıca trafodan özel bir hat, elektrik idaresiyle ayrı bir sözleşme ... vb. Her tarafı çok zahmetli ve pahalı olacaktır.
 
DC şarjı nasıl yerleştireceksin o zaman. Onun için tüm maliklerden yazılı izin vs gerekiyor. Ayrıca trafodan özel bir hat, elektrik idaresiyle ayrı bir sözleşme ... vb. Her tarafı çok zahmetli ve pahalı olacaktır.
Bu işi yapan bir elektrikçi ile konuştuk geçen yıl, küçük bir dükkanı var basit elektrikli araç şarjı için pano üretiyor 1 sigorta 1 kaçak akım birde pano fanı 220 veya 380 şarj altetinide panonun içine tıkıştırıyor oldu sana şarj panosu.
Abi sıkıntı olmasın bu dediğimizde saat senin saatin tesisat senin tesisatın kimi ne ilginedirir? biz bina girişinden değil senin elektrik saatinden çekiyoruz panoya diye yanıtlamıştı. Bina tam yüklenirse bizim tesisat problem çıkarabilir. Bizim binaya gelen ana kablo kesiti hakkında bilgim yok ama herkesin saatine 40A sigorta konulmuş bütün dairelere tek faz dağılıyor.

Kaba hesapla sigorta değerine uygun kablo çekildiyse her dairede 6mm kablo olması gerekiyor,
binaya giren kablo üst kesite yuvarladığımızda 240mm olması lazım ama bu kadar kalın çekildiğini zannetmiyorum ://
Muhtemelen GEDİZ elektriğe gidip bunu anlatmaya çalışırsam hiç birşey anlamayacaklar yazın ortasında 4tl fatura geldiğini anlatamamıştım bunu hiç anlamazlar.

Burda önemli olan işe yarayıp yaramayacağı değil. Bu yatırımın sana ne kadar tasarruf ya da konfor sağlayacağı. Eğer 5-10 araç faydalanacksa kendini telafi edebilir. Ancak tek araç için böyle bir sistemin bakım ve yatırım maliyetine değer mi emin değilim. Bir de bu sistemler yüksek voltaj (400V-800V DC) kullandığı için düzgün çalışması önemli. Yoksa araca zarar verebilir. Bu riske de değer mi, onu da değerlendirmek lazım.
Muhtemelen buradan taşınmazssak çevremde kimse uzun yıllar hibrit araba dahi almayacak, faydalanacak araç zannediyorum 1 . Tek araç bu sistemin kurulum maliyetini benzinle kıyaslasak hatta benzini 70lira saysak dahi amorti edemez, ama yaratacağı konfor aşikar yaşadığım yerde şarj istasyonuna dair hiç birşey yok. Yatırım maliyeti çok büyük 30kWDC şarj aleti bile 10 yaşında arabalar ile neredeyse aynı çekilecek tesisat vs. çok büyük maliyet.
 
Abi sıkıntı olmasın bu dediğimizde saat senin saatin tesisat senin tesisatın kimi ne ilginedirir? biz bina girişinden değil senin elektrik saatinden çekiyoruz panoya diye yanıtlamıştı. Bina tam yüklenirse bizim tesisat problem çıkarabilir. Bizim binaya gelen ana kablo kesiti hakkında bilgim yok ama herkesin saatine 40A sigorta konulmuş bütün dairelere tek faz dağılıyor.
İşte bunu yapınca elektrik şirketiyle olan sözleşmendeki kurulu gücü geçemezsin. O da 6 kW civarıdır büyük ihtimal. Onu arttırmak için de:
1- Proje çizdirmen
2- Saatine gelen tesisatı da iyileştirmen
3- Elektrik şirketiyle yeni sözleşme yapman ve ek güvence bedeli ödemen gerekiyor


Ayrıca, bu tesisatçının söylediği sistem zaten AC şarj oluyor. Monofaze 3-7kW , trifaze 10-22 kW (araç Tesla olursa max 11kW) kullanabilirsin yukarıdakileri yapsan bile.
 

Forum istatistikleri

Konular
8,186
Mesajlar
134,643
Üyeler
3,261
Son üye
msrc

Son kaynaklar

Son profil mesajları

erdemtr55 taydin erdemtr55 wrote on taydin's profile.
Merhaba Taydin bey,
Gruba spms serisi yapıcak mısınız?
ben 3 sargılı toroid ile 2 adet flyback sürücek bir devre yapmayı düşünüyorum.size soracak sorularım vardı?
Mutluluğun resmi illa güzel çizilmiş tablo olmak zorunda değil.Bazen basit bir çizgi,doğru bir renk,yada küçük bir detay
Python Geliştirmeye eklediğim yapay zeka sunucusu, yeni başlayanlar için roket etkisi
Bir insanın zeka seviyesinin en kolay tesbiti, sorduğu sorulardır.
yapay zeka interneti yedi bitirdi, arama motoru kullanan, forumlara yazan kaldı mı ?
Back
Top