Magnetizma sorularim.

Tamam aslinda her ikisi de dogru. Senin yazim seklinde gerilim dusumleri hep pozitif. En son islemde negatif deger buluyoruz o da aslinda bulunan sonucun - olacagini soyluyor. (Sen pozitif kabul ettin ama aslinda negatif olacak diyor)

Benim yazim seklimde ise daha bastan aki miknatistan cikiyor karsi tarafa giriyor dedigim icin hesap sonucunda negatiflik cikmiyor.

Fakat bu durum benim icin 2. quadrant karmasasini cozmuyor.
 
Hocam magneti her türlü ikinci quadrantta kullanabiliyorsunuz, diğerleri motor açısından mantıklı değil. Magnetleri equivalent circuit şeklinde çizdiğimizde zaten sonsuz enerji kaynağı gibi oluyor, o açıdan da kafa karıştırıcı ancak kitaptaki örnekte neden akı yönünü gösterdiği halde + - öyle alınmış bilemedim
 
İçkiliyim sallıyorum. Manyetik devre kitaplarında işlendiğini görmedim ama öyle düşünüyorum ki mıknatısları akım kaynağı olarak düşünebiliriz. Yine aynı şeyler geçerli, idealde sonsuz empedans ama pratik sınırlar vs. Akım kaynağı manyetik eşleniğinde akı kaynağı olacak, bu da 3. soruyu hemen cevaplar: Akı değişmez (pratik sınırlar dahilinde), o zaman saçaklanma olmadığı için yoğunluk değişmez.

Bu düşüncemin acaip sonuçları var. Hava boşluğu olmayan bir devrenin mıknatısı ideal olarak sonsuza kadar mıknatıslı kalır, hava boşluğu arttıkça mıknatıslılığı daha hızlı azalır. Yine aynı devrede nüveye bobin sarıp enerji verirsek nüve değil hava boşluğu varmış gibi davranması gerekir gibi görünüyor. Bunlar doğru mu?
 
Demirin sadece uç kısımlarında manyetik çizgi oluşmaz ve demir kollar uzadıkça ve birbirine yakınlaşınca boşa giden çizgiler artar , bu cizgileri toplam yükten çıkarmak gerekir. Hesaplaması kabaca altta çizdiğim gibi olur.

untitled.JPG
 
Isin daha da kotusu o hava araligina bir bobin girip icinden de akim akitilmaya baslayinca sacaklanmalar da artacak ya da azalacak.

Tum bunlar nuvenin ne kadar guzel tasarlandigiyla alakali.

Dun Tesla metre siparisini verdim nuvede nokta nokta kritik olabilecek yerlerdeki alani olcup haritalandiracagim.
 
Hocam magneti her türlü ikinci quadrantta kullanabiliyorsunuz, diğerleri motor açısından mantıklı değil. Magnetleri equivalent circuit şeklinde çizdiğimizde zaten sonsuz enerji kaynağı gibi oluyor, o açıdan da kafa karıştırıcı ancak kitaptaki örnekte neden akı yönünü gösterdiği halde + - öyle alınmış bilemedim

Bu ikinci quadrantin ozelligi ne? Surekli olarak bu quadrantin adini aniyorsun

1.quadrant dururken neden ikinci?
 
Son düzenleme:
Sanirim olayi kavradim.

Bir miknatisin ve bir bobinin oldugu nuvede bobinden gecen akimi ters yonde artirirsak miknatisi zorlarsak miknatis demagnetize olmaya baslar. Bu 2. quadranta denk geliyor.

1. quadrantta ise akimi artirsak ne kadar artitabilecegiz adamlar zaten miknatisa yukleme yapmislar. Bu degeri gecemeyiz.

3 ve 4 ile hic isimiz yok. Miknatisi silip ters yonde yukleme amacimiz yok.
 
Sanirim olayi kavradim.

Bir miknatisin ve bir bobinin oldugu nuvede bobinden gecen akimi ters yonde artirirsak miknatisi zorlarsak miknatis demagnetize olmaya baslar. Bu 2. quadranta denk geliyor.

1. quadrantta ise akimi artirsak ne kadar artitabilecegiz adamlar zaten miknatisa yukleme yapmislar. Bu degeri gecemeyiz.

3 ve 4 ile hic isimiz yok. Miknatisi silip ters yonde yukleme amacimiz yok.
Genel olarak doğru, magnetizasyon esnasında 1. Quadrant kullanılıyor ancak sonrasında magneti aldığınızda aslında Y ekseni üzerinde duruyor gibi düşünün Br ile(tabiki şu anda biz neodymium magnetleri aldığımızda aslında hava ile yükleniyor ve daha düşük bir B ölçeriz, sebebi de tamamen air ile yüklenmiş olması.) Siz bunu bir magnetic devreye koyduğunuzda Br dan daha düşük bir B de çalışmaya başlıyor magnet, siz sargı ekleyip isterseniz ittirin 1. Quadrant a ama motor açısından pek kazançlı bir durum değil. 3. Quadrant a gidip geri dönülebiliyor, ama genellikle Br ve Hc azalıyor, ama bu durumda daha stabil magnetler elde edilebiliyor bu da bazı kritik uygulamalarda kullanılan bir teknik.(Bu durum yine hard magnet için geçerli olmalı). Bu arada yine 2. Quadrantta kalacak şekilde mıknatıslarla eş eksende alan üreterek alanı azaltabilirsiniz(field weakening) yine emin olmamakla birlikte internal permanent magnet motorlarda D eksen üzerinde mıknatıslara yardım edecek şekilde field koyulabiliyor olması lazım ancak mıknatıslar yine 2. Quadrantra kalıyor. Bu arada bu yapıda airgap de magnetin Br ından yüksek field elde edilebiliyor(o eksene stator ile destek çıkmadan), bu da aslında sizin soruda kesit alanları farklı yapsak ne oluru gösteriyor.
 
Bir miknatisin BH grafigi hazir verilmedigi surece benim bu grafigi ev ortaminda elde etmem mumkun gorunmuyor.
 
Bir miknatisin BH grafigi hazir verilmedigi surece benim bu grafigi ev ortaminda elde etmem mumkun gorunmuyor.
Evet ama zaten kullandığınız magnetler neodymium olduğu sürece sıkıntı değil, size lazım olan yer düz bir çizgi şeklinde olacak. Grade e göre Br ve Hc de belli, üreticinin doğru ürettiğini varsayıp devam edeceksiniz
 
Demirin sadece uç kısımlarında manyetik çizgi oluşmaz ve demir kollar uzadıkça ve birbirine yakınlaşınca boşa giden çizgiler artar , bu cizgileri toplam yükten çıkarmak gerekir. Hesaplaması kabaca altta çizdiğim gibi olur.

34474 eklentisine bak
Bu her demir türü için geçerli değildir.
Aynı mantıkla dışa da saçılım olması gerekir ki doğrusu da budur.
Özel işlenmiş Haddelenmiş ve yumuşatılmış demir işlenme yönünde manyetik iletimde bulunur ve dışa saçılımı yok denecek kadar azdır.
Bu tür kalın saç demirler manyetik blokaj/bariyer yada manyetik ekranlama amacıyla kullanılır.
N ve S arasındaki iletimi direk sağlar ama dışa saçılım yapmaz.
 
Hallbach array yaparak back iron kullanmadan lineer kısmı yapabilirsiniz, sargıları da manyetik olmayan bir malzemeye sarıp gerçekten hiç nüve kullanmadan yapabilirsiniz ama ne avantajı olur bilmiyorum.
 
Hallbach array yaparak back iron kullanmadan lineer kısmı yapabilirsiniz, sargıları da manyetik olmayan bir malzemeye sarıp gerçekten hiç nüve kullanmadan yapabilirsiniz ama ne avantajı olur bilmiyorum.
Moment problemi ve daha rahat ivmelenme için kütle azalması.
Daha güçlü Motor. Diğer bir deyişle Enerji Tasarrufu.
Illaki miknatislari tutacak bir nuveye ihtiyac var.
Statik manyetik alan ile buna ihtiyaç kalmaz ancak tek şart ile.
Bobin çok az yüksekliğe sahip olmalı ve manyetik alan 2 katlı olmalı
1718283041785.png
 
Daha bastan verimden kaybetmeyi goze almissin. Alttaki miknatisin kirmizi kutpu ile ustteki miknatisin mavi kutbunu demir parcasiyla birlestirirsen hava araligindaki aki da artar. Mevcut ciziminde bu arada hava oldugu icin cok fazla manyetik gerilim dusumu var. Amac manyetik gerilim dusumunu bobinin oldugu hava araliginda dusurmek.

Cok yakinda bu deneyleri bir bir yapip sonuclarini yayinlayacagim.
 
Hard disklerin voice coil duzeneklerine bak. Orda miknatislarin bagli oldugu metaller UI seklinde bir birine baglaniyor. Demirsiz calismaz mi calisir.
Kulakliklarda bile minik bir demir parcasi oluyor. Halbuki kulakligin kus gibi hafif olmasi tercih edilir.

Mesela rotoru demirsiz fircali DC motorlar var. Ama motorun en disi gene demirden yapiliyor.
 
Miknatislarim geldi ve garip bir durumla karsilastim.

Demir malzemenin yuzeyine yapistirici surdum ve miknatisi ustune koydum. Cizimde ustteki gibi hizaladim.

Yapistirici baslangicta kayganlik sagladigi icin miknatis demir tarafindan kuvvetle cekilse de cizimin alt tarafindaki gibi kayiyor. (Bayagi da bir kuvvet uyguluyor. Parmagimla tekrar hizalamak istendigimde direniyor)

Mecburen yapisitici kuruyuncaya kadar miknatis oynamasin diye demir ve miknatisi bandladim.



1718303287456.png
 
açıkçası hava aralığı yok denecek kadar az. bobinler 3 faz esasına göre yuvarlak yada kare dikdörtgen sarımlar olabilir.
Bobinin dışarıya çıkan manyetik alanı olmadığından hepsi sabit manyetikler tarafından net kuvvet haline dönüşür ve daha yüksek tork oluşturur.
Belki ilave ularak bir u şönt kullanılabilir alt mıknatısın altı ile üst mıknatısın üstü manyetik kısadevre yapılabilir.
Bu arada bobin hareketli mekanizmada sabit iken mıknatıslar duran mekanizmaya sabitlenmiş olmalıdır.
1718308166617.jpeg

Bu floppy için döner mıknatıs alana göre dizaynedilmiş. Eskimiş bir teknoloji ama modifiye edip bobinleri iç içe geçirerek doğrusal bir dizayna dönüştürülebilir.
 

Forum istatistikleri

Konular
6,154
Mesajlar
105,030
Üyeler
2,558
Son üye
cenkacar

Son kaynaklar

Son profil mesajları

hakan8470 wrote on Dede's profile.
1717172721760.png
Dedecim bu gul mu karanfil mi? Gerci ne farkeder onu da anlamam. Gerci bunun anlamini da bilmem :gulus2:
Lyewor_ wrote on hakan8470's profile.
Takip edilmeye başlanmışım :D ❤️
Merhaba elektronik tutsakları...
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar. Elektrik laboratuvarınız varsa bunun hakkında bir konunuz var mı acaba? Sizin laboratuvarınızı merak ettim de :)
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar forumda yeniyim! Bir sorum olacaktı lcr meterler hakkında. Hem bobini ölçen hemde bobin direnci ölçen bir lcr meter var mı acaba?
Back
Top