TOGG "Yerli Otomobilin Tanıtımı" ile alakalı

taydin

Timur Aydın
Staff member
Bence ilk modelin hibrit olması daha mantıklı olurdu. Ülke genelinden kaç tane şarj istasyonu vardır? Benim bildiğim yok. Evde de bunu şarj etmek çok uzun sürer. Ama hibrit oldumu en azından şarj istasyonları yaygınlaşana kadar benzinle idare edilirdi.

Geçen sene Toyota'nın hibrit modeli CHR yi gördüm çok güzel araba. Ama fiyatını görünce dar attım kendimi dışarı :cheeky4:
 

tsahin

Kayıtlı Üye
Benim incelediğim kadarıyla elektrikli araçlardaki anahtar teknolojiler aküler, yüksek verimli elektrik motoru, bir de işin güç elektroniği kısmı (motor kontrol devresi, fren enerjisini şarj etmede kullanan devre).
Bunların geliştirilmesi için ARGE yapılsa, yapan firmalar da desteklense, bu konuda markalar ortaya çıksa ve hatta ihracat yapıyor olsak, elektrikli araba için geriye ne kalıyor ki? Arabanın karoserini yapmaya ne var?

Ortada bu işleri yapan yerli firma yok, sen İtalya'da fason araba yaptırıp getirmişsin yerli araba diye :)
İşin gerçeği, pil, güç elektroniği ve elektrik motorunu yapan firmaların çıkması, yeterli sayıda şarj istasyonu kurulması, her eve arabayı şarj edebilecek kapasitede kurulu güç imkanı verilmesi diye düşününce bence daha en az 10 yıl biz yabancı araba kullanmaya devam edeceğiz.
 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Hibrit araçlar benim de hoşuma gidiyor. Bu araçlar fren mekanizmasıyla bataryayı şarj edebiliyor mu?
O eskiden beri var olan bir özellik diye biliyorum. "Regenerative braking" diye geçiyor. Ama hem bu hem de normal balata kullanılıyor güvenlik için. Firmaya göre de değişiyor hangi durumda hangi oranda kullanıldığı.
 

Mr_YAMYAM

Kayıtlı Üye
elektrikli araba için geriye ne kalıyor ki? Arabanın karoserini yapmaya ne var?
@tsahin i kötekleyeyim :kotek1: Al sana al sana.
Tüm sözlerine katılıyorum. Ama kırmızı ile belirttiğim sözlerin için köteği hakettin dostum :D
Günümüzde arabaların iki önemli kuralı vardır. Bunlar fizik kuralları ile belirlenir ve çok iyi yetişmiş fizikçiler gerektirmektedir.
İlki aerodinamik bilmi.
İkincisi sürtünme ve sürtünmeden doğan güç kaybı ilmi.
Bu iki unsurun getirilerini eski bir örnekle verebilirim.
Yıllar önce Türkiyede üretimi yapılan ve MURAT 124 adıyla bilinen araçlarımız vardı.
74 lü yılların teknolojisi ile yapılan bu araca HACI MURAT derdik.
Günümüz gelişen teknolojileri doğrultusunda, aynı araç sadece aeorodinamik özellikler ve sürtünme azaltıcı özellikler eklenerek farklı bir ad ile yeniden üretilmeye başlamış ve çok daha az yakıt tüketimi olduğu ispatlanmış idi.
 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Benim incelediğim kadarıyla elektrikli araçlardaki anahtar teknolojiler aküler, yüksek verimli elektrik motoru, bir de işin güç elektroniği kısmı (motor kontrol devresi, fren enerjisini şarj etmede kullanan devre).
Bunların geliştirilmesi için ARGE yapılsa, yapan firmalar da desteklense, bu konuda markalar ortaya çıksa ve hatta ihracat yapıyor olsak, elektrikli araba için geriye ne kalıyor ki? Arabanın karoserini yapmaya ne var?

Ortada bu işleri yapan yerli firma yok, sen İtalya'da fason araba yaptırıp getirmişsin yerli araba diye :)
İşin gerçeği, pil, güç elektroniği ve elektrik motorunu yapan firmaların çıkması, yeterli sayıda şarj istasyonu kurulması, her eve arabayı şarj edebilecek kapasitede kurulu güç imkanı verilmesi diye düşününce bence daha en az 10 yıl biz yabancı araba kullanmaya devam edeceğiz.
Bu karamsarlığa katılmıyorum. Bu kadar enseyi karartmayın arkadaşlar :) Bizim İHA'da hiç mi güç elektroniği yok? Peki Altay tankı ve Atak helikopterinde? Bu arabanın pili konusunda ise kesin olarak karar verilmiş, bu pil Türkiye'de üretilecek.

Tabi ilk yerli üretilen prototipte sayısız sorunlar olacak ve verimi Tesla ile kıyaslanamayacak kadar kötü olacak. Ama zamanla bu sorunlar giderilecek. İşin normal süreci bu. Hadi diyelim 10 yıl sürecek, şimdi başlarsak 10 yıl sonra hedefe ulaşacağız. 5 yıl sonra başlarsak 15 yıl sonra hedefe ulaşacağız. Şimdi başlamışız işte. Biraz bardağın dolu tarafını da görelim.

Dediğin gibi arabanın şasisi konusunda zaten sıkıntı yok.

Ben bunları siyasi tercihim doğrultusunda dile getirmiyorum. Türkiye'de siyasetci hep aynıdır. Biri dincidir diğeri değildir, biri solcudur diğeri değildir, ama uygulamaya bakarsan aralarında neredeyse hiç fark yoktur.

Günümüzde arabaların iki önemli kuralı vardır. Bunlar fizik kuralları ile belirlenir ve çok iyi yetişmiş fizikçiler gerektirmektedir.
İlki aerodinamik bilmi.
İkincisi sürtünme ve sürtünmeden doğan güç kaybı ilmi.
Bizim İHA'ların mutlaka rüzgar tünelinde testleri yapılmıştır, yani bu konuda Türkiye'de bir bilgi birikiminin olmaması mümkün değil. Eski alışılageldik psikolojiyle bakmayalım yav, artık birşeyler yapıyoruz. Ürettiğimiz askeri teknoloji dünyadaki mevcut teknolojiye göre hiç de fena değil.
 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Yalnız şunu da belirteyim, kişisel tercihim araba konusunda olabildiğince low tech arabadır ;) Şu anda 2002 model honda civic'im var, servise götürüp komple elden geçirteceğim. Yeni gibi olacak. O arabayı ne doktorlar mühendisler istedi de vermedim :katil2:
 

Mr_YAMYAM

Kayıtlı Üye
Bizim İHA'ların mutlaka rüzgar tünelinde testleri yapılmıştır, yani bu konuda Türkiye'de bir bilgi birikiminin olmaması mümkün değil. Eski alışılageldik psikolojiyle bakmayalım yav, artık birşeyler yapıyoruz. Ürettiğimiz askeri teknoloji dünyadaki mevcut teknolojiye göre hiç de fena değil.
Aselsan eskisi gibi mi acaba?
Aracın genel görüntüsü incelendiğinde aerodinamik bir yapı görülmüyor.
Sanki bir taksiciye bir araba resmi çizdirmişler de beğendikleri bir resme göre araç yaptırmışlar gibi :D
Bir yakıtlı araç için aerodinamik bir nebze önemsenmeyebilir. Ne de olsa eskiden HACI MURAT döneminde pek önemsenmiyordu. Sonuçta yakıt sarfiyatı artacak ve rüzgar direnci fazla olacaktır.
Ancak elektrik enerjisi gibi henüz dünyada fazlaca depolanabilmesi kısıtlı olabilen bir şey için sadece aerodinamik değil, her türlü sürtünme unsurları üst düzey olmalıdır.
Ben eleştriler yapıyor olsam da tekrar belirteyim asla üretime karşı birisi değilimdir.
Hatta ne üretilirse üretilsin desteklerim.
Her üretim bünyesinde yüzlerce binlerce çalışan demektir. Her çalışan ekonomiye katkı demektir. Her çalışan milli gelir düzeyine ve işsizliğe olumlu bir unsur demektir.
Araba fabrikası değil, PC lerde kullanılan FARE fabrikası da açılmış olsa desteklerim.
 

yesilu

Kayıtlı Üye
bence hibrit araba ölü doğmuş bir teknoloji, elektrikli araba ise geleceği olan ancak emekleme aşamasında. şuan tesla lara ağzımız açık bakıyoruz, çok değil 10 yıl sonra ilkel gelecekler. en büyük gelişme enerji kaynağında olacak, lityum pille gidecek bir iş değil bu, hidrojen yakıt hücresi, hatta her araçta kompakt füzyon reaktörü görürsem çok şaşırmam...
 

taydin

Timur Aydın
Staff member
picproje forumunda paylaşılmış olan ve benim çok faydalı bulduğum bir video. Bunu seyredince, güç elektroniği, pil, motor gibi konularda hiç de geri olmadığımızı, büyük bir bilgi birikiminin olduğunu görmek mümkün. Videoda konuyu anlatan ve soruları cevaplayan Önder Yol "Türkiye'de elektrikli araç alacak olan ALICILARIN teşvik edilmesi lazım, şirketlerin değil" diyor. Ama bizde normal arabada bile %100 ÖTV alınıyor. Elektrikli aracı da kesin bizimkiler lüks tüketim kategorisinde değerlendirirve %200 ÖTV alırlarsa şaşırmamak lazım :D

Yani öyle görünüyor ki Türkiye'deki asıl önemli sorun mühendisler ve eksik bilgi değil, yönetimlerin ARGE'ye çıkardıkları çeşitli engeller.

 

taydin

Timur Aydın
Staff member
bence hibrit araba ölü doğmuş bir teknoloji, elektrikli araba ise geleceği olan ancak emekleme aşamasında. şuan tesla lara ağzımız açık bakıyoruz, çok değil 10 yıl sonra ilkel gelecekler. en büyük gelişme enerji kaynağında olacak, lityum pille gidecek bir iş değil bu, hidrojen yakıt hücresi, hatta her araçta kompakt füzyon reaktörü görürsem çok şaşırmam...
Hibrit araba çok güzel bir ara teknoloji bence. Eğer olaki birgün elimdeki arabalar artık iş göremez duruma gelir de yeni araba almak zorunda kalırsam, ve artık sadece benzinli araba alınamıyorsa, özellikle hibriti tercih ederim varsa. Şöyle düşün: Kışın dağın başında yolda kaldın. Hibrit araba varsa, çalıştırırsın motoru ve rolantide seni saatlerce ısıtır. Elektrikli araba varsa bilemiyorum ne kadar ısıtır. Ama elektrikli ısıtıcıların ısıtma kapasitesinin çok düşük olduğu kesin.

Böyle büyük değişimler her zaman aşamalı yapılır. Birden büyük bir değişim çok sancılı geçer. Batı ülkelerinde bile 10 yıldan fazla zaman geçti hala elektrikliye geçiş tamamlanamadı. 32 bit x86'dan 64 bit x86_64 işlemcilere geçiş de aşamalı oldu. İşlemciler 32 bir programları aynen çalıştırmaya devam ediyor, işletim sistemleri de 32 bit uygulamalar için gereken kütüphaneleri hala hazır bulunduruyor. Ama belki bir 5 yıl daha sonra PC'lerde artık 32 bit olayı kalkacak.
 

taydin

Timur Aydın
Staff member
Hidrojen yakıt hücresi hakikaten geleceğin pil teknolojisi. Ve bunlar için gerekli olan bor madeni de Türkiye'de bolca bulunuyor :)

Asıl antimaddenin güvenli ve ucuz bir şekilde saklanması mümkün olduğunda çok büyük bir atılım olacak. O zaman belki artık havada süzülen araçlar bir film efekti olmaktan çıkıp gerçek olacak. Ama biz o günleri görür müyüz bilinmez :)
 
Top