Dalgıç ve kontrol cihazı için kablo-sigorta seçimi

orijinal

Aktif Üye
Katılım
4 Kasım 2021
Mesajlar
143
Merhabalar,
1hp dalgıç pompa ve otomatik basınç kontrol cihazı için; 3x1.5 antigron kablo ve 10 amper C serisi sigorta uygun mudur acaba? Mesafe ~10mt

IMG_20250712_150547.jpg
 
Merhabalar,
1hp dalgıç pompa ve otomatik basınç kontrol cihazı için; 3x1.5 antigron kablo ve 10 amper C serisi sigorta uygun mudur acaba? Mesafe ~10mt

42748 eklentisine bak
Böyle güç ibaresi olmadan şu akımdan fazla akım çekmesin ibaresi bulunan bir cihaz ilk defa görüyorum. Başta bunu pompa sanmıştım. Sonradan dökümanını inceleyince bir tür basınç değerine göre aç kapa yapan elektrikli vana olduğunu anladım. Pompa ve vana için ayrı sigorta ve hat kullanmanızda fayda var. Böyle sistemleri bir araya toplamak doğru bir uygulama değil. Belirttiğiniz kesitler ekipmanlar için uygun. Pompa için de motor koruma şalteri kullanmanızda daha doğru olur.
 
Son düzenleme:
Böyle güç ibaresi olmadan şu akımdan fazla akım çekmesin ibaresi bulunan bir cihaz ilk defa görüyorum. Başta bunu pompa sanmıştım. Sonradan dökümanını inceleyince bir tür basınç değerine göre aç kapa yapan elektrikli vana olduğunu anladım. Pompa ve vana için ayrı sigorta ve hat kullanmanızda fayda var. Böyle sistemleri bir araya toplamak doğru bir uygulama değil. Belirttiğiniz kesitler ekipmanlar için uygun. Pompa için de motor koruma şalteri kullanmanızda daha doğru olur.
Teşekkür ederim öncelikle.
Yanlışım yoksa enerji önce basınç kontrol cihazının giriş terminaline geliyor, ordan gene cihazın çıkış terminalinden dalgıç pompaya yani tek kablo, tek sigorta oluyor fakat emin değilim.
 
otomatik sigortayla yol yürünecekse; termik role, muhtemelen termik role yardımcı kontak akım taşıma kapasitesi yetmediği için de kontaktör kullanmanız gerekecek.

motor koruma şalteriyle yol yürünecekse; otomatik sigorta, termik role ve kontaktore gerek yok.

her iki durumda da basınç şalterini ayrı sigortayla korumanız gerekiyor.

diğer seçeneklerde motoru allah'a emanet edersiniz.
 
otomatik sigortayla yol yürünecekse; termik role, muhtemelen termik role yardımcı kontak akım taşıma kapasitesi yetmediği için de kontaktör kullanmanız gerekecek.

motor koruma şalteriyle yol yürünecekse; otomatik sigorta, termik role ve kontaktore gerek yok.

her iki durumda da basınç şalterini ayrı sigortayla korumanız gerekiyor.

diğer seçeneklerde motoru allah'a emanet edersiniz.
Çoğu yerde otomatik sigorta bağlayıp geçiyorlar ve basınç şalteri bir zaman sonra kullanılamaz hale geliyor sizlerin de yazdığı gibi demek ki sebebi şalter seçimi.

Önerebileceğiniz motor koruma şalteri var mı acaba?

Teşekkür ederim, sağ olun.
 
Sistemlerde genleşme tankları kullanılmazsa basınç aşağı yukarı sürekli dalgalanır, şalter sürekli açar kapar, motor sürekli start stop yapar. En son birşeyler bozulur ve günah keçisi aranır.
 
Sistemlerde genleşme tankları kullanılmazsa basınç aşağı yukarı sürekli dalgalanır, şalter sürekli açar kapar, motor sürekli start stop yapar. En son birşeyler bozulur ve günah keçisi aranır.

Kontrol cihazı yenisiyle değiştirilip, aynı otomatik sigorta ile çalıştırılıyor maalesef.
Teşekkür ederim, sağ olun.
 
Bizde bir tane hidrofor var ve basınç şalterinin neden bozulduğunu çok iyi biliyorum. Bu basınç şalteri bütün gücü olduğu gibi anahtarlayan bir şalter. Ama asenkron motorun manyetizasyon akımını kesecek yapıya sahip değil. Bu yüzden taşıyabileceğinden yüksek güçlü arklar kontakların canına okuyor. Bizdekinin kontaklarını temizleyip paralel bir 470 voltluk varistör bağladım. (şalter kutusunun içinde klemens gibi duran vidalarla çok kolay bağladım) Endüktif enerjinin büyük bölümü varistörde düştüğü için ark şiddeti çok azaldı, artık bir arıza yapmıyor. Varistörlerde elemanın yanma riski yaratmaması için enerji hesabının doğru yapılması gerekir ama 1 hp motor için şu parça olması gerekenin çok üzerinde yeterlidir: https://www.direnc.net/300vac-20mm-varistor (burada bahsettiğim şey varistörün fiziksel hacmi. Gerilimin biraz yüksek olmasını istemem ise sadece endüktif yükselmeyi tutmasını istemem, şebekedeki başka problemler yüzünden eskimesin.)

Kablo kesiti yeterli, sigortanın B10 olması yeterli, C tipine gerek yok.
 
Bizde bir tane hidrofor var ve basınç şalterinin neden bozulduğunu çok iyi biliyorum. Bu basınç şalteri bütün gücü olduğu gibi anahtarlayan bir şalter. Ama asenkron motorun manyetizasyon akımını kesecek yapıya sahip değil. Bu yüzden taşıyabileceğinden yüksek güçlü arklar kontakların canına okuyor. Bizdekinin kontaklarını temizleyip paralel bir 470 voltluk varistör bağladım. (şalter kutusunun içinde klemens gibi duran vidalarla çok kolay bağladım) Endüktif enerjinin büyük bölümü varistörde düştüğü için ark şiddeti çok azaldı, artık bir arıza yapmıyor. Varistörlerde elemanın yanma riski yaratmaması için enerji hesabının doğru yapılması gerekir ama 1 hp motor için şu parça olması gerekenin çok üzerinde yeterlidir: https://www.direnc.net/300vac-20mm-varistor (burada bahsettiğim şey varistörün fiziksel hacmi. Gerilimin biraz yüksek olmasını istemem ise sadece endüktif yükselmeyi tutmasını istemem, şebekedeki başka problemler yüzünden eskimesin.)

Kablo kesiti yeterli, sigortanın B10 olması yeterli, C tipine gerek yok.
Zaman ayırıp, değerli bilgileri, tecrübelerinizi paylaştığınız için teşekkür ederim, sağ olun.
 
Bizde bir tane hidrofor var ve basınç şalterinin neden bozulduğunu çok iyi biliyorum. Bu basınç şalteri bütün gücü olduğu gibi anahtarlayan bir şalter. Ama asenkron motorun manyetizasyon akımını kesecek yapıya sahip değil. Bu yüzden taşıyabileceğinden yüksek güçlü arklar kontakların canına okuyor. Bizdekinin kontaklarını temizleyip paralel bir 470 voltluk varistör bağladım. (şalter kutusunun içinde klemens gibi duran vidalarla çok kolay bağladım) Endüktif enerjinin büyük bölümü varistörde düştüğü için ark şiddeti çok azaldı, artık bir arıza yapmıyor. Varistörlerde elemanın yanma riski yaratmaması için enerji hesabının doğru yapılması gerekir ama 1 hp motor için şu parça olması gerekenin çok üzerinde yeterlidir: https://www.direnc.net/300vac-20mm-varistor (burada bahsettiğim şey varistörün fiziksel hacmi. Gerilimin biraz yüksek olmasını istemem ise sadece endüktif yükselmeyi tutmasını istemem, şebekedeki başka problemler yüzünden eskimesin.)

Kablo kesiti yeterli, sigortanın B10 olması yeterli, C tipine gerek yok.
Basınç şalterinin doğrudan motoru anahtarlaması doğru bir uygulama değil. Kontrol ünitesine ya da kontaktör bobini ne bağlanmalı.
Varistör de bahsettiğiniz işler için kullanılmaz. Eğer doğru kontaktör-röle kullanımı ile kontakta ark oluşmasının da önüne geçilmek isteniyorsa snubber kullanılır.
RC_Snubber_(Model).png
 
Son düzenleme:
@orijinal , önemli değil rica ederim. Gerilim konusunda bir kafa karışıklığı olmasın. Linkteki varistörün gerilimi uygun, benim bahsettiğim kesme gerilimi, ürünün açıklamasında bahsedilen çalışma gerilimi. Elemanın üzerine bakarsanız TVR20471K ibaresini görürsünüz ki kesme geriliminin 470V olduğunu söyler. Kesme gerilimi dediğim bıçak gibi kesen bir fonksiyon değil tabii, bu seviyelerde enerji soğurma hızı iyice artar anlamında bir tabir.

@Under Ground , pratikte bu güçteki motorlar için kumanda devresi pek kullanılmıyor.
 
şimdi basınç salterinin dokumanını inceledim. elektronik basınç kontrol salterine verilen besleme gerilimi (L-N) yine aynı şekilde çıkış (L-N) verilerek motora iletiliyor. su basıncı belli bi değerin arasında değişkenlik gösterirse mekanik basınç şalteri kararlı çalışamaz durmadan motoru devreye sokup çıkararak hem kontaklara hem de motora zarar verebilir. elektronik basınç şalterinin içindeki programla muhtemelen bu önleniyor. dolayısıyla motor koruma şalteri kullanılacaksa basınç şalteri için ayrı bi sigortaya gerek yok.

motor anma akımınız uygunsa schneider, eaton ve siemens gibi markaların muadillerine bakabilirsiniz.

 
@orijinal , önemli değil rica ederim. Gerilim konusunda bir kafa karışıklığı olmasın. Linkteki varistörün gerilimi uygun, benim bahsettiğim kesme gerilimi, ürünün açıklamasında bahsedilen çalışma gerilimi. Elemanın üzerine bakarsanız TVR20471K ibaresini görürsünüz ki kesme geriliminin 470V olduğunu söyler. Kesme gerilimi dediğim bıçak gibi kesen bir fonksiyon değil tabii, bu seviyelerde enerji soğurma hızı iyice artar anlamında bir tabir.

@Under Ground , pratikte bu güçteki motorlar için kumanda devresi pek kullanılmıyor.
Güç kavramını kaldırıp kenara koyalım. Basınç şalteri bir güç devresi elemanı değil. Kumanda ve kontrol devresi elemanı. Yok öyle kullanılmaz ise bahsettiğiniz kontak harabiyeti de olur yapışması da . Kontaktör kontağının açma kapama hızı ile basınç şalterinin minnak kontaklarının açma kapama hızı kıyas bile kabul etmez. Akım taşıma kapasitesinin kurtarması yetmez.
 
Son düzenleme:
Snubber, mesela kontaktörü tetikleyen rölenin bobin tarafına manyetik kuplaj ile geçen AC taraftaki anahtarlamanın yüksek frekanslı bileşenlerinden korur. Kondansatör ile filtreler ve direnç üzerine düşürür. Burada kontaklar açıldığı andaki akımın şiddetine göre (manyetizasyon akımı) karşılaşacağımız endüktif yükü (sönümlendirme zaman kesitine göre neredeyse DC sayılır) harcamaktan bahsediyoruz. Bunu varistörle yapmazsan şebekedeki diğer elemanlar yüklenecek ama gerilim iletim yolunun empedansına göre artacak. Burada snubber yükün çok az bir kısmını soğurur o kadar, başka bir işe yaramaz.
 
@orijinal
Eğer varistör bağlayacaksanız, çok düşük bir ihtimal de olsa (bu ihtimali iyice düşürmek için gereğinden çok büyük bir eleman tavsiye ettim) bir arıza anında bu elemanın kısadevre olup yanma riski vardır. Bu yüzden buna seri bir 1 amperlik bir cam sigorta bağlayın. Bu işin deneysel olduğunu kabul edip yılda bir sigortanın sağlam olup olmadığını kontrol edin.
 
@orijinal
Eğer varistör bağlayacaksanız, çok düşük bir ihtimal de olsa (bu ihtimali iyice düşürmek için gereğinden çok büyük bir eleman tavsiye ettim) bir arıza anında bu elemanın kısadevre olup yanma riski vardır. Bu yüzden buna seri bir 1 amperlik bir cam sigorta bağlayın. Bu işin deneysel olduğunu kabul edip yılda bir sigortanın sağlam olup olmadığını kontrol edin.
Çok teşekkür ederim.
 
bahsi geçen basınç şalteri mekanik değil elektronik. bu varistor zorlamasını anlamadım.
motorlarda B tipi MCB tavsiye etmiyoruz.
 
Snubber, mesela kontaktörü tetikleyen rölenin bobin tarafına manyetik kuplaj ile geçen AC taraftaki anahtarlamanın yüksek frekanslı bileşenlerinden korur. Kondansatör ile filtreler ve direnç üzerine düşürür. Burada kontaklar açıldığı andaki akımın şiddetine göre (manyetizasyon akımı) karşılaşacağımız endüktif yükü (sönümlendirme zaman kesitine göre neredeyse DC sayılır) harcamaktan bahsediyoruz. Bunu varistörle yapmazsan şebekedeki diğer elemanlar yüklenecek ama gerilim iletim yolunun empedansına göre artacak. Burada snubber yükün çok az bir kısmını soğurur o kadar, başka bir işe yaramaz.
Öğrenmenin yaşı yok. Bunu da öğrenmiş olduk.
Snubber Circuits for Protecting Relay Contacts from Arcing – Making Easy Circuits https://share.google/UyMNYk666njBqIjmk
Röle Kontak Korumasının Bileşenleri | Dijital Panel Sayacı https://share.google/FRI2DcIjICS6aTgIJ
 
Son düzenleme:
Elektronik olabilir ama fizik kuralları aynı. Yine aynı şekilde korur. Gerekli tedbiri düzgün almamışlar ki hemen bozuluyor.

Snubber ile ilgili en büyük sorun, eğer kondansatörün sığasını gerilimin çok yükselmeyeceği seviyelerde tutmak istersen, empedansı düşecektir ve normal çalışma sırasında devreye yük olacaktır ve yıpranacaktır. Yok sığayı küçük tutarsan bu sefer endüktif yükü soğururken gerilimi çok yükselecektir (şebekedeki başka yüklerin etkilerini yok varsayarsak böyle, yoksa daha önce dediğim gibi snubber ancak çok küçük bir kısmı harcar). Varistör ise böyle bir uzlaşma gerektirmez.
 

Forum istatistikleri

Konular
7,979
Mesajlar
131,627
Üyeler
3,187
Son üye
greenman

Son kaynaklar

Son profil mesajları

erdemtr55 taydin erdemtr55 wrote on taydin's profile.
Merhaba Taydin bey,
Gruba spms serisi yapıcak mısınız?
ben 3 sargılı toroid ile 2 adet flyback sürücek bir devre yapmayı düşünüyorum.size soracak sorularım vardı?
Mutluluğun resmi illa güzel çizilmiş tablo olmak zorunda değil.Bazen basit bir çizgi,doğru bir renk,yada küçük bir detay
Python Geliştirmeye eklediğim yapay zeka sunucusu, yeni başlayanlar için roket etkisi
Bir insanın zeka seviyesinin en kolay tesbiti, sorduğu sorulardır.
yapay zeka interneti yedi bitirdi, arama motoru kullanan, forumlara yazan kaldı mı ?
Back
Top