Trafo sağlamlık kontrolü.

abi bu 255VA 34v ta 7.5A, 24V ta 10.6A, 12V ta 21.25A verebilmeli o zaman. ?

Her bir voltaj için değil. 34 volt için toplam güç. İletken kesiti sabit o yüzden her voltajda akımda aynı. Akımı ben hesaplamadım. Önceki mesajlarda hesaplanan akım 7.5 amper rezisif yükler için doğrudur.
 
aslında trafodaki her voltajda akım testi ve voltaj ölçümü testi yapsam mı? Trafonun üstünde yazan değerler gerçek mi onu da netleştireyim.
Bunun için pratik ve doğruluğu yüksek bir test nasıl olabilir?
 
P= V x I x Karekök faz x Cos fi güç hesabı için bağlanacak indüktif yükün cos fi değerini bilmemiz gerekiyor. ( not benim bildiğim hesaplama yöntemi bu )

aslında trafodaki her voltajda akım testi ve voltaj ölçümü testi yapsam mı? Trafonun üstünde yazan değerler gerçek mi onu da netleştireyim.
Bunun için pratik ve doğruluğu yüksek bir test nasıl olabilir?

Tam test için her sarımdan değil mesela 0 - 34 sarımı tek bir sarımdan oluşup tek iletkenden ara uçlar çıkartılmış. Bu şekilde kaç sarım var ise etikette belirtilen gücü her sarımdan çekerek test edebilirsiniz.

Resimdeki yukarıdaki 12 volt sarımları izole mi yoksa seri bir sarım mı ölçebilir misiniz? Muhtemelen ayrı sargılar olmalı. Diğeri gibi voltajlar katlanarak gitmemiş.
 
Son düzenleme:
6A10 diyotları şekildeki gibi güzelce lehimleyerek köprü diyot yaptım ve aşağıdaki gibi yüksek ampere dayansın diye ikili kablo ile trafoya bağlantı yaptım ama trafoyu açar açmaz kısa devre yaptı.
Diyotlar kısa devre oldu.

Hatam nerede?

WhatsApp Image 2024-04-28 at 13.45.26 (1).jpeg

WhatsApp Image 2024-04-28 at 13.45.26.jpeg
 
Son düzenleme:
Diyotları lehimlerken aşırı ısıtmış olabilirsiniz. Diyotları ayırıp tek tek ölçermisiniz?
 
Trafoyu açınca çatur çutur yaptılar ve aşırı ısınmışlardı. Yük te yoktu anlamadım neden öyle oldu.
Diyotlar kısa devre gösteriyor
Diyotlar ve kablo yuk gibi davranmistir Dogan abi, onlarda isinmistir
 
Bu güç kaynağının şimdiye kadar sana sağladığı tecrübenin ve eğitimin haddi hesabı yok, daha da sağlayacak :) Pes etmeden devam ...
 
Eğer diyotlardan birisi kısa devre idiyse, o koldaki diğer diyodu da götürmüştür. Yani iki diyot gitmiş olması lazım. Ama eğer her iki koldaki diyotlardan birisi kısa devre ise, o zaman bütün diyotlar gitmiştir.
 
Şimdi ben de denedim bendeki trafo ile. Bendeki trafo 275 VA toplam. 34 V sargısının maksimum akımı da 7 A olarak tasarlanmıştı. Önce 6A lik köprü diyodu bağladım trafoya. Sonra da köprü diyot çıkışını elektronik yüke verdim. Trafo sekonderine de AC voltmetreyi bağladım. Kablolar 1.5 mm2 ve boyları da 1 metre gibi. Sorun da değil, çünkü kablo ve diyot kayıplarını ölçmüyoruz biz, doğrudan sekonder voltajını ölçüyoruz.

1714308017141.jpeg


1714308036651.jpeg
 
Boştaki sekonder voltajı 36.67 VAC. Elektronik yükü CR moduna getirip 4 Ω yaptım önce. Sonra yükü aktif hale getirdim. Ama çekilen akım beklediğimden az idi. 5.4 A gibi bir akım çekildiğini gördüm sekonderden. Bir de trafoda yüksek sesli zırıldama vardı.

Acaba trafo saçları iyi paketlenmemiş mi diye elimdeki 4 Ω 300 W direnci bağladım köprü diyot çıkışına. Hiç zırıldama yok.
 
Sonra düşündüm de, köprü diyot çıkışındaki voltaj sıfıra düşüyor. Ama elektronik yükün de minimum bir çalışma voltajı var. O yüzden voltajın minimum değerini eşik voltajının üzerine çıkarmak adına 470 μF bir kapasitör bağladım köprü diyot çıkışına.
 
Bunu bağlayınca zırıltı iyice azaldı. Osiloskop ile de doğruladım, minimum voltaj 8V larda, yani elektronik yükün 1.5 V minimum voltajının üzerinde.

1714308715864.png
 
Bu sırada sekonder voltajına baktım, hala yeterince sinüs

1714308888483.png
 
Sonra elektronik yükü tekrar aktif hale getirdim ve direnç değerini, sekonder akımı 7 A olana kadar değiştirdim. Direnç 4.3 Ω olduğu anda sekonderden 7 A akım geçmeye başladı. Bu sırada da sekonder voltajı 34.96 VAC idi. Yani anma akımında bile biraz voltaj marjı var.
 
8.5 A çektim sekonderden ve hala sekonder voltajı 34.46 VAC idi.
 
Devrenin test edildiği şekli de şu

1714309281994.jpeg
 
Sonra ölçümü doğrulamak adına, elimdeki 300 W direncin tam değerini ölçtüm. 4.1 Ω çıktı. Sonra da bu direnci bağladım köprü çıkışına. Sekonder voltajı 34.87 VAC gibiydi.

Sonra elektronik yükü 4.1 Ω olarak yapılandırdım ve aktive ettim. Sekonder voltajı gene 34.87 VAC gibiydi.

1714309594363.jpeg
 
Demekki DC elektronik yükü, bir köprü diyot kullanarak AC elektronik yük olarak kullanmak mümkün. Ama elektronik yükün minimum çalışma voltajını elde edecek kadar bir filtre kondansatörü koymak lazım. Benim koyduğum kondansatör 8 V yaptı minimum voltajı, ama 3-4 V yapan bir kondansatör bağlamak daha iyi olurdu, çünkü şarj akımı çok daha az olur ve sekonderdeki akımın sinüse daha yakın olmasını sağlardı.
 

Çevrimiçi personel

Forum istatistikleri

Konular
6,967
Mesajlar
118,983
Üyeler
2,828
Son üye
beysperi

Son kaynaklar

Son profil mesajları

hakan8470 wrote on Dede's profile.
1717172721760.png
Dedecim bu gul mu karanfil mi? Gerci ne farkeder onu da anlamam. Gerci bunun anlamini da bilmem :gulus2:
Lyewor_ wrote on hakan8470's profile.
Takip edilmeye başlanmışım :D ❤️
Merhaba elektronik tutsakları...
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar. Elektrik laboratuvarınız varsa bunun hakkında bir konunuz var mı acaba? Sizin laboratuvarınızı merak ettim de :)
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar forumda yeniyim! Bir sorum olacaktı lcr meterler hakkında. Hem bobini ölçen hemde bobin direnci ölçen bir lcr meter var mı acaba?
Back
Top