XY duzleminde hareket eden mekanizma icin yataklama


Videodaki sistemde X ve Y bir birinin ayni sistemlerin ust uste monte edilmesi ile elde edilmis.

Tersine muhendislik icin bir eksenin nasil yapildigini anlayabildiniz mi? Yatak nerede miknatis bobin nerede nerede?

Videoda cok az detay var ama sorumu sorup sansimi deneyeyim.

Yataklarda asagidaki malzeme kullanilmis olabilir mi?

35103 eklentisine bak
Olabilir.
Sitesinin yönlendirdiği sayfada buna benzer şeyler var.
 
Tek eksen icin fiyat istedim. Bakalim ne diyecekler?

Ben tek bir eksene an az 500 Euro isteyecekler diyorum.
 
Araba ray ikilisinden daha az yer kaplaması için, cross rollerin parçalarının (duran ve kayan kısımların) üst üste konması gerekiyor gibi duruyor.
Bu durumda sağlam bir darbede, devrilmede grup komple dağılabilir. Elle tutup kaldırdığınızda eksen ana metalleride havaya kalkacaktır sanıyorum.
Eksenlerin ana metal-plate metalleri, emanet gibi üstü üste binmiş olacaktır.

Bu dezavantajı gidermek için cross rollerler yanyana, yatay pozisyonda monte edilmek durumunda kalınacak ve iki katı yer kaplayacak gibi duruyor.
Bu durumdada mini araba ray ikilisinden daha az yer kapladığıda söylenemez sanırım.

Araba rayın minyatürleride var. Araba ray daha hassas, sağlam ve hoş duruyordu bence.
Arabanın ray başından çıkmaması için, ray başı stoplamasıda kullanıldığında plateler devrilsede, darbede alsa, elle tutulup havayada kaldırılsa,
asla dağılmazlar araba ray avantajlı olur gibi geldi bana.

Araba ray kendini çok fazlasıyla yıllardır ispatlamış malzeme. Cross Roller kendini nekadar ispatlamış acaba.!
 
Cross roller nasil monte edilir ne kadar yuk tasir arastirirmalisin.

Asagidaki montajda hic bir sey dagilmaz ve araba ray ikilisindeki igne olayi (bilyanin raya igne gibi batip gomulmesi/iz yapmasi) olayi yasanmaz mesela.

Arabalarda kuresel rulman kullanilirken Cross roller da genellikle silindir kullanilir. Bu da yuk tasima kaabiliyetini inanilmaz artirir.
1721682426826.png
 
bunu yazdım zaten hocam,
dağılmaması için yatay görseldeki gibi monte edilmeli gerekli böyle yapılıncada araba-raydan daha az yer kapladığı söylenemez demek istedim.
Bu cnc lerde tercih edilen bir yöntem değil hiç denk gelmedim. Ucuzda değildir, ray masrafı iki kat fazla olur gibi duruyor.
Silindir rulmanlarından M4 çap 15 mm. uzunlukda, M5 çap 20 mm. uzunlukda olanlardan arasıra alıp pim amaçlı olarak farklı amaçla kullanıyorum.
Masura rulmanı diye tek tek istenildiği kadar satılır. Çok şeçitli ebatlarda üretiliyorlar. Sanayide yürüyen bant konveyör sistemlerinde çok kullanılırlar.

Bu tür mekatronik malzemecilerin vitrininde göz önündede görmedim cross rollerleri henüz pek yaygın değiller demekki.
Yağlaması, toz keçesi yok. raya önden giden kalavuz delrin plastiği yok. Rulmanları hava şartlarına açık.
Sanıyorum o V kanal içi rulmanların olduğu kısım zamanla bir miktarda olsa kir-toz-atıkla dolabilecektir. Gres yağlama yapılsa tozu daha çok kapabilir.
Açık çalışması sıkıntı...

Tercih sizin, benim gözüm pek tutmadı, sadece araba raya göre bir üstünlüğünü göremedim. Sizin ağırlıklada pek işiniz yok gibi duruyor.
Silindir yüzeyi daha çok basar bu doğru ama, araba 4 noktadan temasla arka arkaya çok sayıda rulmandan basıyor.

4 metre uzunluğunda kocaman cnc eksen köprüsü her iki tarafında 2 araba olacak halde, toplam 4 araba ile en az yarım ton ağırlığı No:3-4 araba ile yıllarca taşıyabiliyor. En son 15 yaşında oksijenli kesim cnc makinede bosch-rexroth araba değişimi yapmıştık.
Bu tür sistemlerde aslında araba değişiminde normalde rayında değişimi gerekir ama biz sadece arabaları değiştirdik.

Yalnız araba ray kendini senelerce kanıtlamış bir düzenek. Bu cross rollerin bir kaç yıllık çalışmışına bir yerde bakmak gerekebilir.
Benim gözüm pek tutmadı sadece. Endüstriyel ağır metal dolapların çekmece rayı gibi geldi bana ilk gördüğümde,
çekmece rayına benziyorda biraz.

Siz bana aldırmayın, Her iki sistemde iş görecektir. Sonucda üretilme amaçları bu tür işler için.
___________________________________________________________________________________________________
Bunu görüp dokunmadım ama, sanıyorum araba da hissettiğiniz sıkılık-sertlik bunda olmayabilir. Muhtemelen daha akıcı takıntısız gidiyor olabilir.
Belki ufak bir dokunmayla yada biraz eğim vermeyle sonuna kadar bile gidiyor olabilir.
____________________________________________________________________________________________________
Hocam, tekrar baktımda arabanın da masuralı (silindir) rulmanlı modelleride varmış. Muhtemelen daha pahalıdırlar. Ben bunlardan hiç görmedim-takmadım.
 
Son düzenleme:
1721757909046.png


Bir birine dik duran iki mekanizma saseye sabitlenmis durumda. Kirmizi kollar ok yonunde hareket edebiliyorlar.
Amac mavi kutucugu kirmizi kollarla X ve Y yonunde hareket ettirebilmek.

Mavi kutucugu elimizle alip kaldiramamiz da gerekiyor.
 
Kırmızı kollar oklara dik olarak uzuzayıp kısalabiliyorsa olur.
Şöyleki;
X eksenin kırmızı kolu kendi oku yönünde hareket ederken, Y eksenin kırmızı kolu da aynı oranda, kendi okuna dik yönde uzayıp kısalmalı,
Y eksenin kırmızı kolu kendi oku yönünde hareket ederken, X eksenin kırmızı kolu da aynı oranda, kendi okuna dik yönde uzayıp kısalmalı,

kırmızı kollar yönünde (oklara dik yönde) iki ray, biri altda diğeri üstde olacak şekilde takılır.
altdaki rayın arabası üstde, üstdeki rayın arabasıda altda olacak şekilde takılıp,
arabalar biribirine montaj yüzeylerinden sabit olarak bağlanır. tek bir araba oluşmuş olur.
rayların birer uçları oklara monte edilir, diğer uçları serbest açık bırakılır.

mavi kutucuğun üstüne koyulacağı platform içinde;
ortak hareket eden arabalara monte edilecek bir platform ve üstdeki ray bu platform içinde ona sürtünmeden hareket edecek.
platform üstdeki rayı tünel gibi kaplayacak ve tünelin üstüde düz olup, mavi kutu bu düzlüğe koyulacak.

X,Y eksenlerinin ayrı ayrı veya birlikde çalışmasıda mümkündür.
 
Son düzenleme:
1721765761944.png


Sistem calisiyor gorunuyor fakat raylarin bir uctan degil iki uctan suruklenmasi gerekecek.
Bu da 4 tane VCM demek. Maliyet birden firlayacak.

Iki voice coil kullanip ust uste monte edersem eksenlerden birisinin yaklasik 10kg olan diger ekseni de sirtlanip hareket ettirmesi gerekecek.

Gicik bir proje.

Asagidaki duzenegin avantaji eksenlerin sadece 6 mm hareket mesafesine sahip olmasi.

1721766431400.png
 
son görseldeki kırmızı okların olduğu kısım, yani rayların baş tarafları, 2 adet vcm ile ok yönünde tahrik edilir,
ray başları vcm ye alından sıkıca araları mümkün olduğu kadar açık (rayın tespitleneceği vcm nin yüzey alan kesiti ile orantılı olarak) 2 vida ile takılır.

rayların diğer boşta kalan uçlarıda ayrıca yataklanır.
pahalı yataklamada;
2 ray 2 araba daha kullanılır. yataklama yapılacak raya dik (kırmızı oka paralel) ray, yataklama yapılacak rayın en ucuna takılır, bu rayın arabasına yataklanacak rayın boştaki ucu çift vida ile (bir vida arabanın bir tarafında, diğer vidada arabanın diğer tarafında olacak halde) bağlanır.
ucuz yataklamada;
ray başlarına alın kesiti göbeklerinden, 1 er tane rotatif veya v kanallı rulman takılır,
bu rotatif/v kanallı rulmalarda, indüksiyonlu mil veya v kanal kama üzerinde ilerlerler. mil/kama yine üstdeki gibi monte edilir.
diğer yataklama yöntemi;
cross roller üst üste dik olarak takılıp bununlada üstdeki gibi yataklama oluşturulabilir.

aslında bu kısımda bir kaç çeşit daha yataklama yapmak mümkün gibi duruyor. çeşitli yataklama yöntemleri var, uygun olduğu düşünülen takılabilir.

2 vcm ile, bu halde raylar iki uçtan sürüklenmiş gibi çalışır.
 
Son düzenleme:
1721837577995.png


200mm x 200mm x 160mm ebatlarinda kocaman bir kutle oldu. Yaklasik agirligi 15 Kg. Hareket sinirlari 60mm x 60mm
Cok icime sinmese de aklima baska bir tasarim gelmiyor.

XY tablayi recineden dokmekten baska carem yok. Tablayi henuz cizmedim.
 
Son düzenleme:
Dokum yoluyla demir cekirdegi yapip sonra frezede islemek islerimi kolaylastirir diyordum ancak bu sekilde imal edilen cekirdegin mu degeri yumusak celigin mu degerinden cok dusuk kaliyormus.

Yani frezede bol bol talas kaldiracagiz.
 
voice coil'i varlığını ilk duyalı ve bu konudan haberdar olalı 3 gün oldu. son katı modelinizi tam olarak anlayamadım/kafamda pek canlandıramadım.
en üst kısmı biraz tanıdık geldi o kadar. alt kısımlarını tam anlayamadım. anlayabilsem belki elimden geldiği kadarıyla ilaveten birşeyler, iyileştirmeler yapılabilirdi.
tek bir eksendeki voice coil nizin, yalnız başına görseli varmıydı.
voice coil'i baştan, yuvarlak bobin olarak sanmıştım ben. dışta metal nüve, bakır sargılı yuvarlak bobin, buna girip çıkıyor gibi birşey yani.
youtube videonuzda düzlemsel hareket eden, çelik lamaya girik, yeşil pcb gibi lineer enkoderli, hareket eden bir mekanizma vardı.
sizin voice coil dediğiniz bumudur?
mekanizmayı bundan iki tane kullanmak üzeremi yapıyorsunuz. anlasam bende katı model desteği sunabilirdim.
tam anlayamadığım için, katı model çizmem etkin olmaz. mekanizmayı iyice anlayabilseydim, belki katkı sunabilirdim.
Dokum yoluyla demir cekirdegi yapip sonra frezede islemek islerimi kolaylastirir diyordum ancak bu sekilde imal edilen cekirdegin mu degeri yumusak celigin mu degerinden cok dusuk kaliyormus. Yani frezede bol bol talas kaldiracagiz.
Bu yazıdan; voice coil için, kuma pik demir olarak dökülen (demir dökümü) malzemenin daha kötü olduğunu ve bu yüzden voice coil'in manyetik olarak kullanacağı malzemenin döküm demir olmamasının daha iyi olacağınımı belirtmek istediniz. Yazıdan anlamam gerekn bumudur?

Yani nüve kısmı döküm değilde, farklı bir çelik ürünü olmalı öylemi? Böyle ise soğuk çekme, sıcak çekme, platina ve bunların çok değişik kalınlık ve ebatlarda envayi çeşit ürünü var. Kalınlığı standart olarak tutturduktan sonra, plakanın/lamanın enini ve boyunu kestirmek (ebatlamakda) kolay. Freze ile talaş kaldırmalı işlemek kaçınılmazmı oluyor. (burda delik delmeyi ayrı tutuyorum.)

Anladığım kadarıyla sizinde pek vaktiniz kalmadı bu çalışma için herhalde. Belkide konuyu tam anlamayanda benim.!
 
Son düzenleme:
Voice coil herhangi bir sekilde olabilir. Genellikle silindirik yapidadir fakat ben dortgen kesitli tasarladim.

Youtube kanalimda voice coil ile ilgili 3 ya da 4 tane videom var. Orda voice coilimin nasil oldugu cok acik sekilde goruluyor.

Malesef celikciden alinan celik kesilip hemen kullanilamiyor. Yuzeylerin frezede silinmesi sart. Aksi halde yuzeylerdeki ufacik dalgalanma hava araligi anlamina gelir bu da verimde dusmeye neden olur.

Malzeme secimi cok onemli. Cunku secilen malzemenin magnetik gecirgenligin yuksek olmasi iyi bir sey.

Projeden sikilmazsam projeye ayirdigim sure 3 sene. Zamanim cok ama tatil icin geldigimde bir prototip daha yapmak istiyorum.
 
Son düzenleme:


olayı kavrama açısından henüz başlangıç taslağı aşamasında,
soldaki fotoda X,Y eksenleri, eksenin herhangibir yerinden tahrik edilebilir.
ortadaki üstüne parça koyulacak platform ile oynanabilir, platforma bağlı talaş sac-tava siperi gösterilmedi.

X,Y eksen mekanikleri açısından ne söyleyebilirsiniz, bu şekilde bir mekanik üzerinden ilerlenebilirmi.

sağdaki foto altındaki sarı metali voice coil lerin nüvesi olarak düşünüp uygulamak mümkünmü?
voice coil altdan bobinini hareketlendirip, üstdeki raylara hareketini yanlardan aktaracak gibi düşünebiliyormuyuz?
sarı metal tabakanın ebatlarıyla oynanmayıp, üstündeki mavi ana plakaya tutturulması henüz gösterilmedi.
fikir oluşturabilmek açısında temsili koydum.

yönlendirebilirseniz ona göre devamını getirebiliriz.
 
Son düzenleme:

Bu tasarimdan hic farki yokki.
 
mekanizmanızı sonunda anlayabildim.
sarı renkde çizilen kısımlar voice coil lerin metal nüvesi olup, bunları çevreleyen koyu kahve renk kısımlarda voice coillerin bakır bobinleri oluyor.

sizin çiziminizdeki yan yüzeylerdeki ray ve arabaları, çizdiğim mekanizmadaki arabalara her iki tarafdan ve arabanın üstünden rayın altından bağlamak avantaj sağlarmı?
bu tip metal yüzeylerde yanlara delik klavuz işlemi daha zahmetli ve pahalı işlem olabilir.
birde yan yüzeyleride freze ile tam ölçüye ve 90 derece dik açıya getirmek durumunda kalınabilir.
bu yüzeylerde işlem yoksa, kabaca ölçüye getirilmesi yeterli olabilir. kısaca yan yüzeylerdeki hasas işlemlerden kurtulmak avantaj sağlarmı?

birde iki voice coil tek bir metal nüvede çalışmasında sıkıntı oluyormu? nüveler ayrı ayrı olmak zorundamı?
(burda mekanik güçlüğü göz ardı edelim, prensipde bu mümkünmüdür?) aynı nüve metalin bir tarafında bir bobin diğer tarafında diğer bobin çalışabilirmi?

silindirik voice coil de bobin merkezde metal nüve dışda kalıyor, bobin metal nüveye girip çıkıyor böyle olunca bobin nüvenin yüzeyinde çalışmış olmuyormu?
burdan ilerlersek, linkini verdiğiniz hava yastıklı mekanizmadaki gibi bir yüzeysel bobin tasarımı voice coil için mümkün değilmidir?
2 ayrı bobin 1 metal nüvenin üzerinde-yüzeyinde dolaşacak gibi yani bu olamıyormu?
böyle olunca illa hava yastığı kullanılmak zorunda değil. tek olan arabaların altına takılıp, rayların monte edildiği yüzeyde bobin bir şekilde pozisyonlanabilirmiydi demeye çalışıyorum.
 
Son düzenleme:
Eger kompact bir urun yapilacaksa mecburen metallerin her bir yuzeyinde mekanik islem kacinilmaz oluyor.

Benim cizimim kompact ve kucuk bir duzenek olsun diye sikis tepis. Boyle bir derdim olmasaydi raylari vs senin cizimdeki gibi uzaklastirirdim.

Mesela o raylari yan yuzeylere degil de en tepeye koyarsam bu kez makinanin yuksekligi cok fazla artiyor. Eger araba ray yerine cross roller kullanirsam cok avantaj elde ediyorum ama bu kez de imalatla ilgili zorluklar cikiyor.

Sonucta 60mm x 60mm hareket mesafesi olan bir cihazin boyutlari ne kadar kucuk olursa o kadar iyi olur.
 
35108 eklentisine bak

Bir birine dik duran iki mekanizma saseye sabitlenmis durumda. Kirmizi kollar ok yonunde hareket edebiliyorlar.
Amac mavi kutucugu kirmizi kollarla X ve Y yonunde hareket ettirebilmek.

Mavi kutucugu elimizle alip kaldiramamiz da gerekiyor.
BTP002-Hero-2-Ball-Transfers.jpg

Bunun üzerine düz plaka konursa her yöne gider. Ama işte havaya kalkma sorunu var.
Plaka üstüne gene böyle bir yatak konulmalı.
 
Sarhos bilyalarin cok kolay donmeleri gerekir. Illa bu sekilde hazirlarini almak sart degil fakat celik malzemelerin sertlestirilip ardindan da taslanmasi gerekir.

Bunun icin bir sac yada plastik parcalasinin tum yuzeyine bilyalarin capindan biraz daha kucuk delikler acilir ve her delige celik bilya konur.
Boylece ust yuzey ile alt yuzey arasinda kolayca gezinebilen bilyalar ordusu olusturulur. Ustelik bilyalar da dagilmaz. Fakat makine compact olmaktan cikip metal yiginina dogru gidiyor.

Iki nesnenin bir birinden ayrilmasi meselesinin cozumu icin magnetik cekim gucu sart gibi.
 
Son düzenleme:

Çevrimiçi personel

Çevrimiçi üyeler

Forum istatistikleri

Konular
6,951
Mesajlar
118,753
Üyeler
2,824
Son üye
selocan32

Son kaynaklar

Son profil mesajları

hakan8470 wrote on Dede's profile.
1717172721760.png
Dedecim bu gul mu karanfil mi? Gerci ne farkeder onu da anlamam. Gerci bunun anlamini da bilmem :gulus2:
Lyewor_ wrote on hakan8470's profile.
Takip edilmeye başlanmışım :D ❤️
Merhaba elektronik tutsakları...
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar. Elektrik laboratuvarınız varsa bunun hakkında bir konunuz var mı acaba? Sizin laboratuvarınızı merak ettim de :)
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar forumda yeniyim! Bir sorum olacaktı lcr meterler hakkında. Hem bobini ölçen hemde bobin direnci ölçen bir lcr meter var mı acaba?
Back
Top