Ağaç şerit testere ile metal kesmek

Dinamik frenlemeden çok ümitli değilim açıkçası. Testerenin kasnaklarının büyük ataleti var, onu sadece manyetik alanla kısa sürede yeneceğine pek ihtimal vermiyorum. Balata fren bile baya uzun sürede durduruyor kasnakları. Zaten V20 nin gücü 2.2 kW, motorun gücü de 2.2 kW. V20 yi bu testere için almamıştım ben, tornada kullanacağım taşlama motoru için almıştım. Eğer testere için alsaydım 4 kW veya üstü bir VFD alırdım. VFD daha güçlü olunca da belki dinamik frenleme yeterli olurdu.

Bir dahaki gidişimde fren balatalarını da kontrol edeceğim. Daha önce titreşimli çalıştırmadan dolayı hasar görmüş olabilirler.
Emin olmamakla birlikte bildigim kadarı ile vfd ler bahsettiğim gibi dinamik frenleme yapmıyor bahsettigim sargılara dc verme olayımı harici bir kontrol kumanda panosu ile yapıyorlar (Sürücüsüz uygulamalarda ) vfd nin yaptıgı frenleme rejeneratif frenleme o da dişarıdan bağlanan frenleme direncinin ohmuna bağlı (bağlanabilecek minimum ohm da vfd nin içerisindeki dahili frenleme chopperinin gücüne bağlı) (harici frenleme unitesi olarak daha guclusu de bağlanabiliyor)
Tabi bu sistemin sıkıntısı düşük hızda verimsiz

Bahsettiğim diğer sargılara dc veren frenleme tahminimce motoru eddy current freni gibi kullanıyor yani mekenık enerjiyi motor üzerinde ısıya çeviriyor o da hıza bağlı ama düşük hızlarda daha etkili olur diye düşünüyorum (uygulamasını görmedim)

Ama hali hazırda mekanik bir freniniz varken bence mantıklı olan vfd freninin hangi hizda etkisini azalttıgını tespit edip o noktada balata frenini açmak
 
Benim istediğim özelliklerin hepsi Siemens G120 serisinde var, ama V20 kullanım kılavuzunda istediklerimi göremedim. Çok da sorun değil, elimde bulunan 3CO röle ile hallolacak. Push buton yerine on/off anahtar koyacağım. Bu anahtar da 3CO röleyi tetikleyecek. kontakların birisi freni kontrol edecek, diğeri V20 nin ON/OFF sinyalini üretecek, diğer kalan kontakt şimdilik rezerve. Belki V20 çıkışlarını da motordan ayırmam gerekirse koyacağım kontaktör de bu üçüncü CO dan tetiklenebilir.

sürücü tribe girdiğinde insan müdahalesine gerek kalmadan fren kapama yapabilmeli.
kime göre?
bana göre tabii :)
 
sürücü tribe girdiğinde insan müdahalesine gerek kalmadan fren kapama yapabilmeli.

Benim istediğim gayet basit: Ben VFD'ye OFF dediğim anda motora enerjiyi anında kesecek ve rölesini de o anda aktive edecek. Bir timer, veya rampalama, veya frekans karşılaştırması vs istemiyorum.
 
Ama hali hazırda mekanik bir freniniz varken bence mantıklı olan vfd freninin hangi hizda etkisini azalttıgını tespit edip o noktada balata frenini açmak

Amaç testerenin olabilecek en kısa zamanda durması. Testereyi OFF yapınca da böyle, acil stop butonuna basınca da böyle. Eğer VFD nin dinamik frenlemesi ile balata freni aynı anda aktive edilirse ve bu da durma süresini kısaltırsa, bunu araştırmakta fayda var. Ama balata freni kasnakları yeterince kısa sürede durduruyorsa, VFD nin bu konuda bir desteğine ihtiyacım olmaz.
 
Benim istediğim gayet basit: Ben VFD'ye OFF dediğim anda motora enerjiyi anında kesecek ve rölesini de o anda aktive edecek.

siz VFD'ye on dediniz ve motor çalıştı fakat kısa bi süre sonra aşırı akım yüzünden sürücü arızaya geçip motorun enerjsini kesti. fren, buton-role şartına bağlı olduğu için fren açık kalacak. bu genelde emniyet açısından istenmeyen bi durumdur fakat sizin için problem değilse bi şey diyemem tabii.
 
Benim söylediğim, "bir sorun çıktığı zaman VFD yapması gerekeni yapmasın. Butona röleye baksın ve ona göre davransın" değil. Sorun çıkarsa, doğru olan neyse onu yapsın. Ama ortada bir sorun yoksa, ve ben OFF dediysem hemen enerjiyi kesip frene bassın.
 
eli kolu bağlanmış bi VFD arızaya geçtiğinde freni kapatamaz.
fren kontrolü ya VFD arıza şartına ya da duruş komutuna bağlanmalı.
her ikisi için de VFD'nin dahili rolesini kullanmak gerekiyor.
 
eli kolu bağlanmış bi VFD arızaya geçtiğinde freni kapatamaz.
fren kontrolü ya VFD arıza şartına ya da duruş komutuna bağlanmalı.
her ikisi için de VFD'nin dahili rolesini kullanmak gerekiyor.

Eğer benim elimdeki VFD yi, ben acil stop'a basınca enerjiyi kesip fren yapmaya ikna edemiyorsam, bir sürü bürokrasi ve ayrıntı varsa, bu zaten tanım gereği güvenli bir sistem değil. Güvenli olan sistem çok basit olması lazım, çok az olası arıza noktası olması olması lazım. O açıdan bakınca benim V20 den bağımsız olarak röleler ile yapacağım sistem daha güvenli. Acil stop butonu ile sistemin enerjisi kesilecek ve fren balataları da motor milini kavrayacak. Arada bir algoritmanın çalıştığı bir firmware yok ...
 
Eğer benim elimdeki VFD yi, ben acil stop'a basınca enerjiyi kesip fren yapmaya ikna edemiyorsam, bir sürü bürokrasi ve ayrıntı varsa, bu zaten tanım gereği güvenli bir sistem değil. Güvenli olan sistem çok basit olması lazım, çok az olası arıza noktası olması olması lazım. O açıdan bakınca benim V20 den bağımsız olarak röleler ile yapacağım sistem daha güvenli. Acil stop butonu ile sistemin enerjisi kesilecek ve fren balataları da motor milini kavrayacak. Arada bir algoritmanın çalıştığı bir firmware yok ...

on-off butonu ile acil buton durdurma yöntemi farklı.
yazdıklarım 209. mesajınızdaki elektrik planına uygun.
acil butona basıldığında her şeyin enerjisi kesilecek ve fren kapanacak.
VFD tribinde ise bahsettiğim dahili roleyle fren kapaması sağlanmalı.
bilmiyorum belki de anlaşılır izah edemiyorumdur.
 
  • Beğen
Reactions: clc
Bugün motorun balatasına baktım. Balatanın frenleme yeteneği çok kötü. Mile bağlı fan ile dahi motoru çevirebiliyorum frenli iken. Balatayı söküp temizledim ama hiçbir faydası olmadı. Tasarımı böyle demekki, bu şekilde idare edecek artık.

1745687242396.jpeg


1745687251546.jpeg


1745687260963.jpeg



 
balata ve flanşlardaki aşınmadan dolayı ayarı kaçmıştır. açma kapama sesinin yüksek olması baskı flanş boşluğunun çok fazla olmasından kaynaklanıyor muhtemelen. baskı flanşının çevresini sentil gezdirerek aralığın eşit ayarlanması gerekir. burdaki balata kullanmı alışık olduğum elektromanyetik frenlerden farklı. endüstriyel kullanımlarda balata arka kapaktaki sürtünme flanşına daha yakın montajlanıyor.
 
Bir ayar imkanı göremedim bunda. Arkadaki disk, üç tane yay ile aradaki balataya baskı yapıyor. Elektromıknatıs çekince de yayların kuvvetini yenerek diski karşı tarafa dayıyor. Aşınma var gibi görünüyor ama o yüzeyler neredeyse eş yükseklikte.

Aslında bu durumda VFD nin dinamik frenlemesini denemek lazım. Bundan daha iyi sonuç verebilir.
 
Panoyu toparladım. Çıkış tarafındaki kontaktörü bağlamadım daha. Sadece DI1 girişinin ON/OFF olarak programlama işi kaldı. Kullanım kılavuzunda özel bir ON/Quick off modu gördüm. Eğer düşündüğüm gibi rampalama ile ON, anında OFF yapıyorsa tam benim işime yarayacak birşey. O zaman çıkışa kontaktör koymama gerek kalmaz.

Bu şekilde denedim. 5 Hz de 10 mm lama demiri keserken hiç tork sıkıntısı yok. 6 mm şerit genişliği makina için biraz az geldi, onunla ilgili ayarları da yaptıktan sonra bir video atacağım.

IMG_20250426_163608.jpg
 
baskı ayarının olmamasına pek ihtimal vermiyorum.
yayların yatağı pulla beslenerek baskı arttırılabilir.
 
Yayların altına pul atmayı deneyeyim o zaman. Peki frenin ne kadar sıkı olması lazım? Fanı elle tutarak döndürmek mümkün olmaması mı gerekiyor?
 
Yayların altına pul atmayı deneyeyim o zaman. Peki frenin ne kadar sıkı olması lazım? Fanı elle tutarak döndürmek mümkün olmaması mı gerekiyor?

pratikte elle döndürememeniz gerekir. fren açtığında da balatanın boşa çıkıp hiç sürtme yapmaması gerekir. açma-kapama sırasında flanş çevresindeki boşuğun eşit olmasına dikkat edin. yani kaparken bile her yönden eşit basması gerekir.
 
Panoyu toparladım. Çıkış tarafındaki kontaktörü bağlamadım daha. Sadece DI1 girişinin ON/OFF olarak programlama işi kaldı. Kullanım kılavuzunda özel bir ON/Quick off modu gördüm. Eğer düşündüğüm gibi rampalama ile ON, anında OFF yapıyorsa tam benim işime yarayacak birşey. O zaman çıkışa kontaktör koymama gerek kalmaz.

Bu şekilde denedim. 5 Hz de 10 mm lama demiri keserken hiç tork sıkıntısı yok. 6 mm şerit genişliği makina için biraz az geldi, onunla ilgili ayarları da yaptıktan sonra bir video atacağım.

41635 eklentisine bak
Düşük frekansta farkında olmadan motoru fazla ısıtıyor olabilirsiniz.
 
Motor frenleri farklı torklarda üretiliyor. Yerli üreticiler de var. Örnek katalogdan benzeri fren için olması gereken torkla motora takılan karşılatırılabilir.
 
DC fren ile durması lazım.
Eski çalıştığım yerde çile makinesi tamburu 3 metre uzunluğunda idi. İp kopunca anında durduruyordu.
Elle çeviremiyorduk. :)
Balata ile fren elektrik kesilince işe yarar. Disklerin çapı büyük olmalı. Küçük olursa baskı kuvveti durdurmaya yetmez.
 
standart frenlerde boru biçimli uzatmalar var ya onların üzerinde diş olması lazım. bobin gövdesindeki yataklarına civata gibi sıkıp gevşeterek baskı ayarı yapılabilsin.
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
7,777
Mesajlar
129,151
Üyeler
3,132
Son üye
furkanuzal

Son kaynaklar

Son profil mesajları

Mutluluğun resmi illa güzel çizilmiş tablo olmak zorunda değil.Bazen basit bir çizgi,doğru bir renk,yada küçük bir detay
Python Geliştirmeye eklediğim yapay zeka sunucusu, yeni başlayanlar için roket etkisi
Bir insanın zeka seviyesinin en kolay tesbiti, sorduğu sorulardır.
yapay zeka interneti yedi bitirdi, arama motoru kullanan, forumlara yazan kaldı mı ?
az bilgili çok meraklı
Back
Top