Best PS-1502DD (15 V/2 A) güç kaynağı ısı sorunu

Sercan

--
Katılım
17 Mart 2019
Mesajlar
4,872
Geçenlerde 18650 pilleri şarj etmek için iki adet TP4056 modülüne güç gerekti. Modüller en fazla 1 A ile şarj edecek şekilde ayarlıydı. Buna rağmen ikisi birlikte hiç bir zaman 2 A akım çekmediler, belkide çekemediler... İki modüle de boş pil taktığımda en fazla 1.5 A akım görüyordum. Ortalama ise 0.8 A civarındaydı.

Asıl kullandığım RD6012'nin pil şarj özelliği ile başka pilleri şarj ettiğim için modüllere Best PS-1502DD ile 5 V 2 A ayarında güç verdim. Tabi için güç kaynağını bir süre açık tutmak gerekiyor.

Ben daha önce hiç PS-1502DD'yi sürekli güç çekerek uzun süre açık tutmamıştım. Bir süre sonra atölyeyi bir yanık konusu sardı ama yangın gibi değil belli ki ısınıyor birşeyler. İlkten fark edemedim sonra uyandım koku bu Best'in PS-1502DD güç kaynağından geliyordu. Kasası inanılmaz ısınmış. İnternette bu Best'e ısıyı uzaklaştırmak için soğutucu takan bir kaç kişiye denk geldim ama 1 A civarında böyle bir sorun olacağını hiç düşünmemiştim.

IMG_20210327_172113.jpg
IMG_20210327_172119.jpg
1616864127854.jpeg


Neyse bugün cihazı açtım. Yüke bağlayıp korumaya geçmesin diye 1.9 A akım çekecek şekilde ayarladım. Güç kaynağı ısınmaya başladı, kısa bir süre sonra 75 derece sıcaklık okudum! Yaklaşık 10 dk dan sonra ise aynı koku gene geldi ve transistör 100 dereceye ulaştı.

IMG_20210327_182303.jpg
IMG_20210327_182422.jpg
IMG_20210327_182704.jpg


Cihaz yeterince ısınında sorunlu noktaları tespit etmek istedim. 3 noktada çok ısındığını fark ettim. Çıkıştaki 2N3055 transistör, trafo (o da 100 derecede) ve trafonun 24 VAC çıkışındaki köprü diyot.

IMG_20210327_191238.jpg


Bu arada başka bir saçmalıktan daha bahsedeyim. Cihaza güç veren kabloda toprak hattı olmamasına rağmen, cihazın çıkışlarında (sarı born klemens) toprak trafonun şasesine bağlı.
 
Transistör tek başına ısında sorun olacağını düşünmüyorum. En fazla bozulur. Fakat trafonun da ısınması can sıkıcı. Aynı metal üzerinde bulundukları için ısının oraya aktarıldığını düşünsem de bunların ikisi birbirinden bağımsız ısınıyor. Ara bölgeler daha soğuktu.

Bu sorunlar varken cihazın önümde durmasının bir anlamı da yok. O yüzden cihazı komple dağıttım.

IMG_20210327_194837.jpg


Tek parça PCB üzerinde LM723CN (ayarlı voltaj regülatörü) ve SH79F166AF (Çincesinden yanlış anlamadıysam 7 segmente bilgi gönderen ADC) bulunuyor. Bunun dışında birkaç kalibrasyon potu filan var. Bu cihazdan çok bir beklentim yok ama en azından ifade edilen değer aralığında düzgün çalışmasını beklerdim. Zaten bunun akım limiti ayarlanan değeri aşmak istediğinde tamamen bağlantıyı kesiyor o sebeple tamirde filan kesinlikle kullanılacak bir cihaz değil.
 
Son düzenleme:
Şimdi aklımdan şu geçiyor. Cihazın arkasına bir tane pasif soğutucu iliştirip, transistörü (belki değiştirip) bu soğutucuya bağlayayım. Trafoyu çok daha güçlü başka bir tane ile değiştireyim. Köprü diyota şimdilik dokunmayayım. O zaman bu ısı sorununu çözmüş olur muyum? Yoksa daha güçlü bir trafo takacağım için PCB üzerindede değişiklik yapmam gerekir mi?

Bir de 2N3055 transistör yerine aşağıdaki alternatiflerden herhangi birini takabilir miyim?
1616865715645.png



Bendeki IXTQ50N20P
1616865730415.png



Bendeki SGSD200
1616865776975.png
 
Transistör ve soğutucu işi kolay ama;
Trafoyu değiştiremezsiniz. Aynı voltajı veren, daha güçlü akım veren bir Kademeli trafo ve tabiki bu akıma uygun röleler de değişecek. Bence transistöre bir alüminyum soğutucu takın ve öyle kalsın.
Ben başladım ve bitirdim.
EMİN OLUN:
İÇ KISMI TAMAMEN AYNIYDI
İçinde orijinal hiçbir şey kalmadı.
Size de kolay gelsin.
759f86d1a8aeb2e1458faee4f1ac5638.jpg
 
Bu garibim cihazın içerisine neden bir fan koymamışlar anlamadım.
Sizin transistör bağlamanız lazım, mosfet değil, dolayısı ile 2N3055 oldukça iş görecektir.

Aslında 2N3055'ten şikayetçi değilim. Hali hazırda işlemci soğutucusuna montajı kolay olması için kılıfı uygun modellerden biri uyar mı diye merak ettim. Aşağıdaki gibi bir soğutucum ve elimde buna tek vida ile tutturabileceğim yukarıdaki MOSFET'lerim var.

IMG_20210327_210447.jpg



Kasanın arkasında fan olmadan şu şekilde durmasını istiyorum. Pasif soğutucu ile işimi çözersem uzun süre açık kalsa da rahatsız etmez. Diğer türlü işlerim olduğunda şarj işinde olduğu gibi açık tutarsam süreli fan sesi rahatısız edici oluyor.


IMG_20210327_210854.jpg
 
Ben başladım ve bitirdim. İçinde orijinal hiçbir şey kalmadı.
İmkan varsa içini fotoğraflayıp yapılan işleri tarif etsen çok verimli olurdu. Bu sendeki biraz daha farklı bir model sanırım. Akım limiti nasıl çalışıyor CC modu var mı yoksa akım aştığınd bip sesi verip tamamen kesiyor mu?
 
Size önerim öncelikle aşağıdaki linkte görülecek kutuyu kullanmanız.
Ben cihazı 20 TL'ye almıştım. Kutuların başlangıç fiyatı 90 TL :D Bu cihaza hiç para harcamak istemiyorum.

Biliyorum ki harcamaya başlarsam en az 200 TL'yi gözden çıkartmam gerekiyor. 500 TL'ye 30 V 3 A Korad var. Hiç uğraşmadan kullanılır. Maksadım bunu eldeki malzemeler ile verimli hale getirmek. 20 TL'ye hurdacıdan denk gelmese buna da para vermezdim...
 
Akım bip yok. Akım LED yanıyor. Voltaj ve akım kontrolü sağlıklı çalışıyor.
Şu andaki tek sorunu, trafonun 18 volt ama maksimum 5 amper olması. Yani keşke trafom daha yüksek akımlı olsaydı.
Aşağıda @taydin ile birlikte yaptığım son rötuşları var.




O soğutucuyu 2n3055 e nasıl bağlayacağınızı merak ettim.
 
Bende Talema 2287-P3S03 (2X 10V 3.5A-24V 3.5A) marka model troid trafo var.

.png

.jpg


Şimdi baktım kutunun içine tam oluyor.

IMG_20210327_211953.jpg


Trafo işini bu şekilde çözebilirim. Uygun bir soğutucu bulursam, transistörü değiştirmeme gerek yok. Gerekirse ek için elimde 2N3055 bol miktarda var. @TRON'nun paylaşımını inceleyince belkide soğutucuyu değiştirmeliyim diye düşündüm. O tip soğutucularım vardı ama nerede olduklarını bulamıyorum çok fazla olduğu için sanıyorum depoya götürdüm.
 
@Sercan;
O trafonun, O sisteme uygun olacağına emin misiniz?
Bendekinin trafosu 2 kademeli idi
8 volt'tan sonra röle atıyor, kademe değiştiriyordu.
Ayrıca trafo'nun devreyi besleyen ayrı voltajları vardı.
Söktüğünüz trafoyu inceleyin derim.
 
Son düzenleme:
Söktüğüm devre tasarımına şöyle bir baktım da oradan bir sonuç çıkmaz. Kademeli değil, devrede kademeyi değiştrecek role vb bir eleman da yok. Kendi trafosunda 24 VAC ve 10 VAC iki çıkış var. Bunlardan 10 VAC olanı entegreler için diğeri ise doğrudan çıkış diye tahmin ediyorum. Yoksa neden o kadar ısınsın? Kademeli olsa idi 5 V 2 A akım çektiğimde 10 VAC kademsinden çıkış vermesi gerekirdi. O da zaten 100 derece olacak kadar ısınmaz.
 
Aldığınız 20₺ lık ürünün yapısı modifiye edilmeye uygunmuş.
Ne diyelim?
Hayırlı olsun.
 
O soğutucuyu 2n3055 e nasıl bağlayacağınızı merak ettim.
Bunu atlamışım, soğutucuya 2N3055'i bağlamak zor olur diye transitörü montaja uygun TO-3P pakette MOSFET ile değiştirmek istedim.
 
Troid trafoyu bağladım, 5-10 sn kadar en yüksek akımı 1.9 A çekip sorunsuz çalıştığını teyit ettim. Daha fazlası savunmasız durumda olan transistörü gümletir diye riske girmedim. Şimdi sıra transistörün soğutma sorununu çözmeye geldi. Uygun tipte soğutucu bulursam işim çok kolay olacak.

1616873806213.jpeg
 
Son düzenleme:
Cihazı topladım. Toroid trafo cihazın ihtiyacından 2 kat daha fazla güç verdiği için artık onun ısınmasını dert etmen gerekmiyor. Taktığım trafo 24 V sargıda 3,5 A güç üretiyor, bu 84 W demek. Bu sefer de haliyle transistör çok daha fazla ısınmaya başladı!

İlk çalıştırmada üzerinde 1,5 A olan sigorta attı. Bunu 2 A olan başka bir sigorta ile değiştirdim. Çünkü trafo ilk açılışta biraz daha fazla akıma ihtiyaç duyuyor olabilir. Şu an sorun görünmüyor.

Başka uygun ebatlı hazır bir soğutucu bulamadığım için aşağıdaki soğutucuyu takviye olması için ekledim. Fakat bu yeni trafonun gücü sebebiyle bu da fayda etmedi. 5 V 2 A testini uyguladım. 7. dakikada transistör 155 derecedeydi. Yavaş yavaş da ısınmaya devam ediyordu. Orada testi durdurum.

Toprak hattı olmayan kabloyu söktüm. Topraklı daha kalın bir kablo ile güncelledim. Toprak bağlantısını şaseye ve ön panelde bulunan sarı born klemense bağladım. Artık oraya bileklik takip toprak hattına bağlanabilirim. Metal şase ise devrenin hiç bir yeri ile ilişkili değil, hatta trafo dahil. Sadece toprak hattı ile temas ediyor.

Sonuç olarak şunları tamamlarsam bu cihazı rahatlıkla artık kullanabilirim.
Bu cihaza daha kaliteli born klamensler takmalıyım.
Soğutma işine bir çözüm bulmalıyım. 60-70 W gibi bir ısı ile başa çıkabilecek bir çözüm olmalı. Büyük bir pasif soğutucuya belki bir de ısıya duyarlı fan eklenebilir. Hiç istemiyorum ama fan olmadan ısıyı uzaklaştırmak çok zor gibi görünüyor.


IMG_20210328_013527.jpg


IMG_20210328_013531.jpg


IMG_20210328_021555.jpg
 
Soğutucunun büyümesi şart. Ayrıca transistörün altına koyduğun izolatörün de gitmesi onun yerine termal macun gelmeli. Yalnız termal macunun da her zaman yanlış kullanıldığını görüyorum ben. Termal macunu kalın bir şekilde tatbik edip transistör ve soğutuca arasında tek temas yüzeyinin macun olmasını sağlamak yanlış. Transistörün olabildiğince soğutucu metaline temas etmesi lazım. Temasın olamadığı aradaki boşlukları termal macun doldurmalı.

O ilk resimdeki büyük soğutucu kullanılabilir aslında. İki petek arasında delik delip transistör ayaklarını oradan geçirebilirsin.
 
@taydin; Termal macunun kullanımı konusunda size hak veriyorum. Fazla kullanıyoruz. Ayrıca, kaliteli macunların fiyatı cep yakıyor. Diğerlerinin sürülmesinde bende sıkıntı yaşıyorum. Ya çok sulu ya da çok katı oluyorlar.
Bir de yalıtkan olarak plastik malzemelere hiç güvenmiyorum. Adı aklıma gelmedi şu anda Ama şu şeffaf cam gibi yalıtkanlara daha çok güveniyorum.
Bu konuda da sizin deneyimlerinizi merak ediyorum.
@Sercan 'a da sormuştum. O ince dilim radyatör'e 2n3055 kılıflı transistör nasıl uygulanır? Diye.
Elimde 2 tane var ve çok zor olduğunu düşünüyorum.

Aslında @Sercan da (gece vakti bulamayınca) bence yanlış radyatör seçmiş. Kısa zamanda aynısının çift transistöre uygun ve tek taraf dilimli bir radyatör o kutuya uygulamalı. Böylece 2 transistör ile ısı sorunu da büyük ölçüde giderilir.
 
Lineer güç kaynaklarında kullanılan paralel transistörlerin kollektörleri ortak olduğu için izolatöre gerek yok, o yüzden kesinlikle kullanılmamalı. Eğer kollektörler ortak değilse o zaman gene izolatör kullanmayıp ayrı soğutucular kullanmaya gayret edilmeli. Eğer hiç kaçış yoksa o zaman mecbur izolatör kullanılacak, ama bu durumda da bunun bedelini ya fan koyarak veya fazladan transistör kullanarak ödenmeli.
 
Soğutucuya bağlama şeklini de şöyle izah edeyim. Soğutucuya tam TO-3 bacaklarına denk gelen iki delik, sonra da transistörün bacaklarına kalın kablo lehimleyip o deliklerden geçiriyoruz.

1616925171839.png
 

Forum istatistikleri

Konular
5,659
Mesajlar
97,354
Üyeler
2,438
Son üye
İbrahimSönmez

Son kaynaklar

Son profil mesajları

cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Kesici/Spindle hızı hesaplamak için SpreadSheet UDF'leri kullanın, hesap makinesi çok eski kalan bir yöntem :)
Dr. Bülent Başaran,
Elektrik ve Elektronik Mühendisi
Yonga Tasarım Özdevinimcisi
Üç güzel "çocuk" babası
Ortahisar/Ürgüp/Konya/Ankara/Pittsburgh/San Francisco/Atlanta/Alaçatı/Taşucu...

Back
Top