Pil kapasite/sağlamlık testi nasıl yapılmalı.

Dandirik bir dronum vardı.
3.7 volt 650 mah.
Dronu sadece 5 dakika çalıştırıyordu.
Ama pil hemen 80 derecenin üstüne çıkıyordu. :)
Hmmm, yani bu nasil daha once anlasilabilirdi onu dusunuyorum,

Sanki pil takili degilken drone u maksimum gucte calisirken cektigi akimi bulup, ayri bi yerde kontrollu bicimde bu akimi cekmek ile cozulebilir belki de. Deriz ki bu pil dandik.

Ama soru su tamam dandik te, ben bu pilden en cok kac Amper cekebilirim. Bunun icinde aklima artik su geliyor, Ufak amperle baslayip artira artira test yapacaz, baktik 25° yi gecmeye basladi tamam diyecez, sanki boyle. Tabi burada her cevrim de pili doldur bekle sogusun vs olmali. Yani her deneme Amper inde pil komple tekrar sogutulmali ve doldurulmali.
 
Son düzenleme:
Şarj edilemeyen piller için şu yöntemi kullanabilirsiniz. 8~10 ohm civarında bir direnci alın. Pili ölçü aletine bağlayın. Pilin direnç bağlıyken ve bağlı değil iken gerilimlerini ölçüp karşılaştırın. Arada pil geriliminin %20~%25 gibi fark varsa pil kullanılabilir. Fark açılıyorsa pil bitik diye düşünürüm.
Geçen yıl arduinoya mosfet ve 7.5ohm direnç bağladım. Pilin boşta ve 7.5ohm direnç üzerinden deşarjı esnasında gerilimine bakıp kullanılabilir olup olmadığını test eden bir düzenek yaptım. Bitik pillerde makas hemen açılıyor. Dolu pillerde ise fark daha az oluyor
Basit akü test voltmetreleri de aynı mantıkla çalışmaktadır. Teşekkürler...
 
Şarjlı pillerini hiç kullanmadım, benim tecrübem kuru piller ile ilgili.
Ben uzun zamandır Varta kullanıyorum. Tavsiye ederim. Kumanda, duvar saati gibi alıcılar için uygun fiyatlı pilleri de var, fener gibi daha yüksek güç çeken ürünler için de pilleri var. Endüstriyel diye bir serisi de var, internette bulabilirsiniz.
 
piller in datasheetlerinde belirtilan "C rate" ler var. Bunlari uretici belirtiyor su kadar C diye.

Ornegin LiFePO4 pilde 30C yaziyordu, bu ne demek?
C değeri ne kadar düşükse pil o kadar performanslı demektir. Örneğin bir pil için belirtilen değerler 3200mAh C20 gibi değerse 25C⁰ ortam sıcaklığında kapasitesinin 1/20 si akımla (160mA 20 saat boyunca demek oluyor) deşarj edilirse 3200mAh lik kapasiteyi verebiceğini garanti eder demektir.
 
Benim bildiğim C değeri üzerindeki kapasitenin kaç katını anlık akım olarak verebildiğini gösteriyor. Genelde LiPo larda oluyor
 
C değeri ne kadar düşükse pil o kadar performanslı demektir. Örneğin bir pil için belirtilen değerler 3200mAh C20 gibi değerse 25C⁰ ortam sıcaklığında kapasitesinin 1/20 si akımla (160mA 20 saat boyunca demek oluyor) deşarj edilirse 3200mAh lik kapasiteyi verebiceğini garanti eder demektir.
Burada o pilden 64A cekebilirsiniz demek Yasin abi. Bir ornek var bu link te

 
Zamanında kurumlara yaptığımız işlerde şartnameler gereği ürünlerde kullandığımız akülerin test rapaorları için tse yada bağımsız test merkezlerine çok paralar bayıldık. C değeri deşarj için I değeri şarj için ifade ediliyor. Bazı kataloglarda sadece C değeri veriliyor. Özetle C değeri kaç ise tam şarjlı aküyü o kadar saatte oda sıcaklığında deşarj ederseniz üzerinde yazan Ah yada mAh değerini garanti ediyor. Mesela bir akünün üzerinde 100Ah yazıyorsa ve bunu üretici C10 olarak belirtmişse 10 saatte 10 amperlik deşarjla bu kapasiteyi alabilirsiniz. Eğer deşarjı 100 amperle yaparsanız 1 saat olmadan termal kayıplar ve ısının akü kimyasalı üzerindeki olumsuz etkisi nedeniyle akü erken bitecek ve 100Ah kapasiteyi veremeyecektir.
 
Zamanında kurumlara yaptığımız işlerde şartnameler gereği ürünlerde kullandığımız akülerin test rapaorları için tse yada bağımsız test merkezlerine çok paralar bayıldık. C değeri deşarj için I değeri şarj için ifade ediliyor. Bazı kataloglarda sadece C değeri veriliyor. Özetle C değeri kaç ise tam şarjlı aküyü o kadar saatte oda sıcaklığında deşarj ederseniz üzerinde yazan Ah yada mAh değerini garanti ediyor. Mesela bir akünün üzerinde 100Ah yazıyorsa ve bunu üretici C10 olarak belirtmişse 10 saatte 10 amperlik deşarjla bu kapasiteyi alabilirsiniz. Eğer deşarjı 100 amperle yaparsanız 1 saat olmadan termal kayıplar ve ısının akü kimyasalı üzerindeki olumsuz etkisi nedeniyle akü erken bitecek ve 100Ah kapasiteyi veremeyecektir.
Hmm anladim sanirim buradaski sorun su, sizin dediginiz C degerini ben bilmiyorum, tarifiniz de de C10 diyorsunuz. Bunu bilmiyorum, ben 10C gibi oldugunu dusundum, demekki ikisi farkli seyler mis. Afedersiniz. :tesekkur1:
 
Burada o pilden 64A cekebilirsiniz demek Yasin abi. Bir ornek var bu link te
Yazdıklarım yanlış anlaşılmasın. Akülerden yada pillerde akım çekmekle ilgili bir sınırlamadan bahsetmiyorum. Mesela eski kamyonlarda genelde 2 adet seri 12V 180~200Ah lik akü grubu bulunur. Marşa basıldığında çekilen akım bir kaç saniyeliğine 1000 amperin üzerine rahatlıkla ulaşır. Bağlantı terminalleriniz ve akü grubunuzun iç direnci buna müsade ediyorsa bu akımı çekmekle ilgili bir sıkıntı yok.
 
Burada da C Rate ne oldugu anlatilmaya calisilmis.


Asagidaki tablo da da 1C Rate lik bir pilin, tam dolu ve 1Ah kapasiteli ise, bir saat boyunca 1A vermesi gerektigi belirtilmis. Ayni sekilde 5C ise 5A i 12 dakika boyunca verebilmeli, C/10 ise 100mA i 10 saat boyunca verebilmeli demek istenmis. Kapasite degistiginde, akimlar degisecek ama sureler degismeyecek.

1715455200829.png
 
Evet deşarj akımı değiştikçe aynı aküden elde edilen kapasite değişecek bende onu demek istiyorum. Deşarj akımı değiştiği halde elde edilen kapasite değişmeseydi zaten ideal bir pil&akü olurdu (ne güzel olurdu). Yukarıdaki tablo öyle söylüyor ama gerçek bu değil maalesef.
Aşağıdaki linkteki yazılanları da okuyun. Çok teknik bilgi içermeden genel anlamda özet sayılacak bilgiler var.
 
Evet deşarj akımı değiştikçe aynı aküden elde edilen kapasite değişecek bende onu demek istiyorum. Deşarj akımı değiştiği halde elde edilen kapasite değişmeseydi zaten ideal bir pil&akü olurdu (ne güzel olurdu). Yukarıdaki tablo öyle söylüyor ama gerçek bu değil maalesef.
Aşağıdaki linkteki yazılanları da okuyun. Çok teknik bilgi içermeden genel anlamda özet sayılacak bilgiler var.
lifepo4lerde bu mümkün. deşarj akımına kıyasla kapasite çok az değişiyor. tabi enerji yoğunluğu lityum ionlara göre yarı yarıya düşük.
 
Konu başlığı pil kapasitesi ve sağlamlık üzerine olduğu için yukarıdaki mesajları paylaştım. Lifepo4 diğer pil tiplerinden bariz farklı ayrılıyor. Farklı kimyasal özelliğe sahip pil yada akülerde tabiki grafikler farklılık göstermekte.
Şahsi düşüncem, arge yapan büyük üreticilerin çok daha performanslı pil türlerine sahip oldukları ve geliştirmeye devam ettikleri yönünde. Fakat ticari çıkarlar gereği bu teknolojileri zamana yayarak piyasa ürünü haline getirecekleri kanaatindeyim. Belkide sadece benim hüsnü kuruntumdur
 
Husnu kuruntu degil, taktikleri bu. Once petrol bi bitsin. Shell tamam desin. Bi bakmissin 3 gunde ne pillerden bulmuslar. Hatta NASA nin bazi araclarinda sonsuz enerji ureten bir seyleri de vardi sanki.

Yani pil belki de ilkel bile kalabilir :gulus2:
 
Pil in negatif kutup tarafinin daha cok bozulmasinin sebebi, elektron hareket yonu ile alakali olabilir mi?
20240614_013624.jpg
 

Çevrimiçi personel

Forum istatistikleri

Konular
6,950
Mesajlar
118,727
Üyeler
2,822
Son üye
lalemasall

Son kaynaklar

Son profil mesajları

hakan8470 wrote on Dede's profile.
1717172721760.png
Dedecim bu gul mu karanfil mi? Gerci ne farkeder onu da anlamam. Gerci bunun anlamini da bilmem :gulus2:
Lyewor_ wrote on hakan8470's profile.
Takip edilmeye başlanmışım :D ❤️
Merhaba elektronik tutsakları...
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar. Elektrik laboratuvarınız varsa bunun hakkında bir konunuz var mı acaba? Sizin laboratuvarınızı merak ettim de :)
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar forumda yeniyim! Bir sorum olacaktı lcr meterler hakkında. Hem bobini ölçen hemde bobin direnci ölçen bir lcr meter var mı acaba?
Back
Top