Şimdi burada şu detayı da belirtmekte yarar var:
Tamamen izole edilmiş bir kaynağın tek terminaline dokunduğumuz zaman birşey olmaz dedik. Mesela 380 KV luk havai hatlara kuşlar konuyor, ve hakikaten birşey olmadan kablo üzerinde duruyorlar. Ben de mesela diyelim atladım ve 380 KV luk kabloyu yakaladım. Gene birşey olmaz.
AMA
(evet, yeterince kurcalarsan, genelde böyle bir AMA durumu oluyor) işi tam olarak analiz etmek için elektrostatik yük birikim ve aktarmını da hesaba katmak lazım. Mesela o kuş havai hatta konunca, kuş'tan kabloya veya kablodan kuşa bir elektriksel yük aktarımı oluyor. Tabi bunun neticesinde akan akım çok küçük ve süresi de çok kısa. İnsan dokunduğunda da gene akım küçük ve süre de kısa.
Ama youtube'da havai hat bakımı yapan ekiplerin videolarını izlersen, orada helikopter ile kabloya yaklaşıyor, önce uzun bir çubuğu kabloya yaklaştırıyor, bir ark oluşuyor, o arada hemen helikoptere bağlı bir kablo/kelepçeyi havai hatta takıyor, ondan sonra da havai hat üzerinde çalışmaya başlıyor. Bu işlemin amacı ne? Helikopter metal gövdesi ile kablo arasında elektriksel yük degnesini sağlamak! Helikopterin metal gövdesi epey büyük ve oldukça yüksek müktarda elektrik yükünü tutabilir. Eğer bunu yapmazsa, kabloya dokunduğunda çok vahim bir elektrik çarpılması sonucunda ölür. Peki ne oldu burada? Hani izole olunca çarpılmıyorduk?
Helikopter rotorunun ürettiği çok şiddetli rüzgar, helikopter gövdesinde büyük bir statik elektrik birikimine neden oluyor. Dolayısıyla havai hatlar ile helikopter gövdesi arasında her zaman büyük bir potansiyel fark (voltaj, gerilim) var. Çubuğu havai hatta değdirince oluşan arkın sebebi de bu potansiyel fark zaten. Ama helikopterin gövdesini havai hatta kısa devre edince gövde, havai hat ile aynı potansiyele geliyor, statik elektrik birikimi olamıyor, ve işçi de güvenli bir şekilde üzerinde çalışma yapabiliyor.