UPS ile araba aküsü kullanmak

Cok buiyuk ihtimal oyle dir abi, ama yine de bu tur akuleri cok yuksek amperlerle sarj etmemek gerekir. Normal kapasitesinin 10 da birini gecmemek lazim, sizin aku 60Ah ise 6A yi gecmemek lazim diye ogrenmistim.

Ancak bu sekil aku bosaldiginda bu tur durumla karsilasiyoruz, normalde bu akuler arabayi calistirir sonrada o ufak fark sarj olur.

Yukarida Kral Pele abinin soyledigi seyi de gorme imkanim oldu, gercekten olduruyor akuyu yavas yavas. surada denemeleirm var. Bir sonraki denememde titresim motoru(calakalamk icin) baglayip deneyecem , akunun sarj olma durumu degisiyor mu diye.

En nihayetinde Kursun akuler kapasitesi icin kullanilan akuler olmamali, ani yuksek akim verebilme ozellikleri en onemli ozellikleri. Arabalara LifePo4 yapan bazi firmalar vardi, basarili olmus olsalardi onlar baya yayginlasirlardi. Muhtemelen Amper den daha cok, soguk hava onlar icin cok buyuk problem.

LifePo4 ler Online UPS te daha iyi is gorebilirler, ancak tabi onun icin hazirlanmis Online UPS te gormedim.
Otomobillerdeki akünün temel işlevi marş motorunu, ilk ateşleme ve alternatörün ikazı için gerekli akımı sağlamaktır. Bir de kısa süreli diğer donanımları çalıştırmayı sağlar (dörtlüler vb).

Normal şarjda dediğiniz gibi 1/10'dur kural. Hızlı şarj ve derin deşarj akünün ömrünü kısaltır evet. Titreşim olayına bir şey diyemeyeceğim, içindeki plakalara zarar vermesin? Aküler kullandığımız akım kontrollü güç kaynakları gibi emniyetli ekipmanlar değil, yanlış kullanımda sonuçlar korkunç olur. Arka arkaya konusu geçtikçe aküleri uygun tipte ve doğru konumdaki eriyen telli sigortalarla kısa devreye karşı emniyete alın diye özellikle belirtiyorum.
 
Hmm süper fikir! dört tekerlekli bir araba yaparsam, her sabah kalkınca spor olarak çalkalarım ben bunları :dans3:

Hatta yer olsa, motorlu bir bebek beşiği koyacaksın, aküleri beşikte her gün sallayacaksın :D Tam VIP akü olacak
 
Çalkalama :yerlereyat1:

Kurşun plakalar arasında sülfür tuzları katılaşarak içine kurşunları alıyor plakaları kısa devre yaptırıyor. Çalkalarsan daha uzun sürede tuz büyümesi oluyor.

Ama, bu sülfür tuzlarını kırmanın farklı yolu var. İnternette adams motor generator araması yaptırın. Tek kutuplu bir motor, mıknatısın sadece bir kutubu bobinlere dönük. Bobin bir kere tetiklenerek mıknatısı itiyor, itme yarıda kesilip boşa alınıyor. Bu sırada bobin terse binlerce volt geri tepme yapıyor. Sadece bu geri tepmeyi alacak şekilde bir diyottan sülfür tuzlarını kıracağınız ölü aküye aktarıyorsunuz. Her pals molekül molekül tuzları kırıyor. Ölü hücreler tekrar canlanıyor. Kurşun plakalar tekrar kurşun ve kurşun oksit formuna geri dönüyor. Aküdeki sülfürik asitten çok fazla sülfür dioksit kaçmışsa asit takviyesi gerekebilir. Asit takviyesini, kükürt çözündükten sonra yapmanız iyi olur, aşırı asidik ortam sorun olabilir.
 
UPS'in benim laboratuvar masasından uzaklaşmasının, masadaki gürültü yoğunluğuna faydası inanılmaz derecede büyük oldu. Daha önce milivolt seviyesinde sinyal ölçersem, sinyal tamamen gürültü içinde boğulmuş oluyordu. UPS'in kapağının açık olması da sorunun üzerinde tuz biber ekiyordu. Ama şimdi gürültü çok daha az. Aşağıda sinyal jeneratörüne 5 mVpp sinüs ürettiriyorum ve osiloskop ile görüntülüyorum.

1726333914213.png
 
Tabi gürültü tamamen sıfıra inmiyor. Halen 50 Hz şebeke gürültüsü var, ama bunun etkisi çok daha az. 20 ms kademesinde 50 Hz şebeke gürültüsünün etkisini görebiliyoruz. (görüntüye bakarken üzerine tıklayıp büyütün, yoksa pikselasyona bağlı daha farklı artifaktlar oluşuyor).

1726334169302.png
 
Burada yapılan ölçüm, standart 1X osiloskop probu ve 1 MΩ giriş empendansı ile yapıldı.

Sinyal jeneratörünün verebileceği minimum genlik olan 1 mVpp ile deneyince hafif gürültü görünmeye başlıyor artık ve görüntü de ekranda biraz titremeye başlıyor.

1726335856730.png
 
UPS'in benim laboratuvar masasından uzaklaşmasının, masadaki gürültü yoğunluğuna faydası inanılmaz derecede büyük oldu. Daha önce milivolt seviyesinde sinyal ölçersem, sinyal tamamen gürültü içinde boğulmuş oluyordu. UPS'in kapağının açık olması da sorunun üzerinde tuz biber ekiyordu. Ama şimdi gürültü çok daha az. Aşağıda sinyal jeneratörüne 5 mVpp sinüs ürettiriyorum ve osiloskop ile görüntülüyorum.

36099 eklentisine bak
Genlik modülasyonlu (AM) radyonuz varsa yayın olmayan bir kanalda radyoyu gürültü kaynağı olduğundan şüphelendiğiniz cihazlara yaklaştırıp bakabilirsiniz. Cihaz gürültüye sebep oluyorsa benzer bir sesi tahminimce radyodan da işiteceksinizdir. Gürültü en iyi hangi bantta duyuluyordu net hatırlamıyorum denemek lazım.
Uzun yolda giderken yüksek gerilim hattı görünce arabanın radyosunu uzun dalgaya alıyorum yg hattına yaklaştıkça ses (dınnnnn) artıyor uzaklaştıkça azalıyor.
 
Bir de şöyle bir ölçüm yaptım ama tam olarak nasıl yorumlayacağıma emin olamadım:

33612A dan 1 mVrms sinüs üretiyorum, osiloskopta yukarıdaki gibi neredeyse gürültüsüz ölçüyorum. Aynı şekilde SDG2042X den 1 mVrms sinüs üretiyorum, gene neredeyse gürültüsüz osiloskopta görüyorum.

Ama audio analizör AP525 ile 1 mVrms sinüs üretirsem, çok belirgin bir gürültü oluyor sinyalde. Bu da gerçekten tuhaf. 1 μVrms çözünürlüğü olan bir cihaz bu. Kendisine 10 μV ürettirip gene kendisine ölçtürdüğüm zaman çok az gürültü görüyorum. Aynı şekilde AP525, sinyal jeneratörü çıkışını ölçünce gene neredeyse gürültüsüz ölçüm yapıyor. Ama AP525 in ürettiği sinyal, osiloskoba gürültülü ulaşıyor.

Değişik denemeler yaptım. AP525 ve osiloskobu aynı priz grubuna aldım. Değişen birşey yok. Osiloskobu izolasyon trafosundan besledim, gene fark yok. Kalın bir şase kablosu ile AP252 ve osiloskobu birleştirdim, bunun sadece 50 Hz gürültü bileşeni açısından faydası oldu, yüksek frekans gürültü hala duruyor. Yüksek frekans gürültü de 400 kHz civarında.

En son şöyle bir deneme yaptım: AP525 sinyali üretirken, kontrol yazılımı kapattım. Gürültü tamamen kesildi. Yani AP525 in PC ye olan USB linki bir şekilde bu soruna sebep oluyor. Ama USB linkten AP525 çıkışına gürültü geliyor desem, o zaman kendi kendini ölçtüğü zaman bunu görürdü. Kendisini ölçünce hiç gürültü yok. O yüzden bir şekilde USB linki, sinyalin osiloskoba gürültülü ulaşmasına sebep oluyor. Çok uzun bir kablo kullanıyorum, 4 m gibi. Bakalım bir USB izolatör alıp onunla deneyeceğim, bir fark olacak mı ...
 
Araba aküleri, durağan olarak çalışmaya çok uygun değiller. Yıllardır durağan oldukları için zaten ömürlerinden de ciddi bir kayıp yaşadılar. Bugün aküler için bir araba yaptım ve bu araba ile aküleri ara ara çalkalayacağım :)

IMG_20250102_155443.jpg


IMG_20250102_155454.jpg


IMG_20250102_155526.jpg


IMG_20250102_155547.jpg


IMG_20250102_162941.jpg


IMG_20250102_163245.jpg
 
Bu da ASMR akü çalkalama videosu :D

 
Valla tanesi 2700 TL olmuş. Masaj bile yaparım onlara ben :temizlik1:
 
Yani yurdumun cefakar araba aküleriyle (daha ne kadar sarsılacaklar, bizde böbrek taşı bile olmaz) ev akülerinin bozulma sebepleri farklı mıymış?
 
lifepo4 akü fiyatları artık baya ulaşılabilir, araba aküsü kullanmaktan ucuza bile gelebilir çünkü araba aküsü temelde bu şekilde kullanmaya uygun değil, lifepo4 ün ömrü 3-4 kat uzun olur bence. 100ah 10bin tele civarı bulunabiliyor.
 
Tamamen kurşunlu akü gibi davranıp, aynı şekilde şarj edilebiliyor mu bu lifepo4 aküler?
 

Çevrimiçi üyeler

Forum istatistikleri

Konular
7,229
Mesajlar
122,391
Üyeler
2,921
Son üye
windowsxp

Son kaynaklar

Son profil mesajları

Freemont2.0 herbokolog Freemont2.0 wrote on herbokolog's profile.
nick iniz yakıyor
:D
Freemont2.0 posta Freemont2.0 wrote on posta's profile.
Merhabalar :)
az bilgili çok meraklı
Prooffy semih_s Prooffy wrote on semih_s's profile.
Merhaba, sizden DSO2C10 hakkında bilgi rica ettim. Yanıtlarsanız sevinirim...
Unal taydin Unal wrote on taydin's profile.
Timur Bey, Arduino kontrollü bir akü şarj cihazı yapmaya çalışıyorum. Aklımdaki fikri basit bir çizim olarak konu açmıştım. Özellikle sizin fikirlerinizi çok önemsiyorum.
Back
Top