Analog multimetre tavsiyesi

Bugün sürücü ve motorla epey bir deneme yaptım. Sürücü çıkışına 4 kutuplu yüksüz motor bağladım. Motoru 200 ile 2500 d/dak arasında çalıştırdım. Ölçümler için analog Voltmetre ve UT203+ True RMS pensampermetre kullandım.

Analog voltmetre motorun nominal devrine kadar sürücünün çıkışındaki gerilimden yaklaşık 30-40 Volt yüksek değerler gösterdi. Nominal devrin hemen üzerinde (1500 d/dak) üzerinde bu değer yaklaşık 30 Volt mertebesinde idi. Devri biraz daha artırdığımda belirli bir süre sonra gerilim değeri sabitlendi ve sürücü ile analog Voltmetre arasındaki fark 19 Volt olarak sabit kaldı.

UT203+ ile yaptığım ölçümlerde motorun devrini 1200 d/dak' ya çıkarana kadar sürücü ile pensampermetre arasında 10 Voltu geçmeyen gerilim farklılıkları vardı. Daha yüksek devirlerde 16-22 Volt kadar daha yüksek gerilim gösterdi pensampermetre. Devri biraz daha artırdığımda belirli bir süre sonra gerilim değeri sabitlendi ve sürücü ile pensampermetre arasındaki fark 19 Volt olarak sabit kaldı. İlk fırsatta osiloskop ile de bakacağım. Sinyal jeneratörü ile analog - true rms- osiloskop karşılaştırmasına da bakarız.
 
Son düzenleme:
Merhaba, ben hala Analog multimetre'nin avantajını anlayamadım. Hangi durumda Analog, hangi durumda digital kullanmak mantıklı?
 
Bugün sürücü ve motorla epey bir deneme yaptım. Sürücü çıkışına 4 kutuplu yüksüz motor bağladım. Motoru 200 ile 2500 d/dak arasında çalıştırdım. Ölçümler için analog Voltmetre ve UT203+ True RMS pensampermetre kullandım.

Analog voltmetre motorun nominal devrine kadar sürücünün çıkışındaki gerilimden yaklaşık 30-40 Volt yüksek değerler gösterdi. Nominal devrin hemen üzerinde (1500 d/dak) üzerinde bu değer yaklaşık 30 Volt mertebesinde idi. Devri biraz daha artırdığımda belirli bir süre sonra gerilim değeri sabitlendi ve sürücü ile analog Voltmetre arasındaki fark 19 Volt olarak sabit kaldı.

UT203+ ile yaptığım ölçümlerde motorun devrini 1200 d/dak' ya çıkarana kadar sürücü ile pensampermetre arasında 10 Voltu geçmeyen gerilim farklılıkları vardı. Daha yüksek devirlerde 16-22 Volt kadar daha yüksek gerilim gösterdi pensampermetre. Devri biraz daha artırdığımda belirli bir süre sonra gerilim değeri sabitlendi ve sürücü ile pensampermetre arasındaki fark 19 Volt olarak sabit kaldı. İlk fırsatta osiloskop ile de bakacağım. Sinyal jeneratörü ile analog - true rms- osiloskop karşılaştırmasına da bakarız.

sürücünün dahili çıkış gerilimi referans kabul edilirse, ki genel kabul böyledir. pensampermetrenin 10V fazla göstermesi normal görünmüyor ve üstelik frekans arttıkça fark daha da açılıyormuş.
 
meslek hayatına analog avometreyle başlayan veya uzun yıllar kullanan kişiler kendilerine özgü ölçme ve değerlendirme teknikleri geliştiriyorlar. bu süre içinde arıza bulma, ayar ve kalibrasyon bilgi birikimi oluşuyor. bunlar alışkanlık haline geldiği için aynı durumla tekrar karşılaşıldığında çok daha hızlı çözüm üretilebiliyor. muhtemelen bunların bi çoğu dijital avometrelerle de yapılabilir fakat kendi penceremdem analog avometre bulundurmam ve kullanmamın nedeni bu anlattıklarımdır.
 
benim ut61e+ ile LPF modunda yaptığım VFD çıkış gerilimi testi de tırt çıkmış. TRMS modunda gerilimin fazla ölçülmesi normal ama yaptığım testte tam tersi bi durum oluşmuş.
 
Ölçü aletleriyle vfd sürücü(referans) arasındaki gerilim farkının prob kablolarına binen gürültü kaynaklı olduğunu düşünüyorum. Yaptığımız uygulamaların bazılarında 3 faz enerji olmayan yerlerde düşük güçlü 3 faz asenkron motorları çalıştırmamız gerekli olduğu durumlarda mecburen bu vfd sürücülerden kullanmak zorunda kaldık. Aşırı pis bir çıkışa sahipler. Bu ürünü (hangi marka olursa olsun) kullandığımız panolarda sürücü yük sürdüğü esnalarda sinyal lambaları ışıldıyor, hatta bazen plc dijital girişleri sahte sinyallerle tetikleniyor, motor koruma röleleri yanıyor (sadece entes MKC05 te başımıza geldi diğer markaları bilmiyorum). Çıkış osiloskop ile ölçülürse sürücü ile yakın değerler alınacağını düşünüyorum.
 
Oynak bir gerilim analog olcu aleti ile olculmeye kalkildiginda ortalama bir deger gosterir en azindan bir fikir edinirsin.

Digital olcu aleti bu sekilde oynak gerilimi olcmeye kalkarsan ekranda kararli bir deger goremezin hic bir fikrin de olmaz.

Akim ve gerilim olcumunde pile ihtiyaci olmaz.

Bunun disinda da bir faydasi yok gorunuyor.

En kotu yani da analog olcu aletine bebege bakar gibi bakman gerekir. Oyle dan dun masaya koyamazsin.
 
Son düzenleme:
Merhaba, ben hala Analog multimetre'nin avantajını anlayamadım. Hangi durumda Analog, hangi durumda digital kullanmak mantıklı?

Bu konuda ben de birşeyler yazmıştım

 
sanırım dijital multimetre tasarımı ve özellikleri de farklı ölçüm sonuçlarına neden oluyor.

değerli @Diyot'un nedense pensampermetreyi LPF modunda kullandığını düşündüm. meğer LPF özelliği yokmuş. bu bağlamda aldığı sonuçlar çok anormal görünmüyor.
 
sürücünün dahili çıkış gerilimi referans kabul edilirse, ki genel kabul böyledir. pensampermetrenin 10V fazla göstermesi normal görünmüyor ve üstelik frekans arttıkça fark daha da açılıyormuş.
Düşük frekanslarda değerler yakındı, frekans arttıkça fark açıldı. Sürücü çıkış gerilimi sabitlendikten sonra fark da sabit kaldı UT203+' da. UT61E ve UT203 ün eski modeli ile hiçbir frekansta okuma yapamadım. Sadece UT203+ (yeni model) ile okuma yapabildim. Sürücü çıkışı diğer üyelerinde bahsettiği gibi farklı bileşenler içeriyor, bu da cihazları saptırıyor.

Not: Başta bir varyak çıkışına tüm ölçüm aletlerini bağlayıp test ettim. Farklı gerilimler için ölçümler yaptım aldığım sonuçlarda önemli farklar yoktu. Ancak sürücünün çıkışını doğru okumak kolay değil.
 
sanırım dijital multimetre tasarımı ve özellikleri de farklı ölçüm sonuçlarına neden oluyor.

değerli @Diyot'un nedense pensampermetreyi LPF modunda kullandığını düşündüm. meğer LPF özelliği yokmuş. bu bağlamda aldığı sonuçlar çok anormal görünmüyor.
Teşekkürler, incelemeye devam edeceğim.
 
Artık 100 MHz skopmetreler bile var makul fiyatlara satılan. Analog multimetrenin oynak ibresinden çıkarım yapmaya çalışmanın hiçbir anlamı kalmadı.
 
Düşük frekanslarda değerler yakındı, frekans arttıkça fark açıldı. Sürücü çıkış gerilimi sabitlendikten sonra fark da sabit kaldı UT203+' da. UT61E ve UT203 ün eski modeli ile hiçbir frekansta okuma yapamadım. Sadece UT203+ (yeni model) ile okuma yapabildim. Sürücü çıkışı diğer üyelerinde bahsettiği gibi farklı bileşenler içeriyor, bu da cihazları saptırıyor.

Not: Başta bir varyak çıkışına tüm ölçüm aletlerini bağlayıp test ettim. Farklı gerilimler için ölçümler yaptım aldığım sonuçlarda önemli farklar yoktu. Ancak sürücünün çıkışını doğru okumak kolay değil.

ut61e+'yla sürücü çıkış geriliminin ölçülememesi sıkıntılı bi durum. ölçsün diye yapılmış, ölçer diye alınmış...:oluat:
 
Abi bu kadar UT niye var merak ettim. :gulus2: cevap vermezseniz sikinti yok.
Zamanla aldık, fiyatları da uygun. Buraya yazmadıklarım ve emekliye ayrılanlar da var. Kişisel kullanım için Fluke almayı da düşünüyorum. Aynı zamanda evde ufak bir atölye kurmaya çalışıyorum, ama acelem yok. Çeşitli malzemeler alıyorum ara sıra. Timur Bey' den güncel ve işimi görecek cihaz tavsiyeleri almıştım, zamanla onları da satın alacağım.
 

Bu link te, isaretledigim yere tiklarsaniz, bir xls dosyasi indirirsiniz, icerisinde unit nin multimetrelerinide karsilastirdigi bir bolum var, belki isinize yarar Diyot abi
1715448033826.png
 

Çevrimiçi personel

Forum istatistikleri

Konular
6,949
Mesajlar
118,713
Üyeler
2,822
Son üye
lalemasall

Son kaynaklar

Son profil mesajları

hakan8470 wrote on Dede's profile.
1717172721760.png
Dedecim bu gul mu karanfil mi? Gerci ne farkeder onu da anlamam. Gerci bunun anlamini da bilmem :gulus2:
Lyewor_ wrote on hakan8470's profile.
Takip edilmeye başlanmışım :D ❤️
Merhaba elektronik tutsakları...
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar. Elektrik laboratuvarınız varsa bunun hakkında bir konunuz var mı acaba? Sizin laboratuvarınızı merak ettim de :)
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar forumda yeniyim! Bir sorum olacaktı lcr meterler hakkında. Hem bobini ölçen hemde bobin direnci ölçen bir lcr meter var mı acaba?
Back
Top