Lm3886 Hi-Fi Amfi

Evet, biz işimize dönelim :) SMD versiyon PCB geldi, dizgiden sonra yeni bir fotoğraf daha paylaşırım forumdaşlar.
20241120_173917.jpg
 
JLCPCB firmasına yaptırdım kartları arkadaşlar.
SMD kompanentler sadece bu kadar.
Out yakın görünüyor ama aslında payları var.
20241120_191952.jpg

Out ve V+ Slawrate forumdaşımızın belirttiği gibi biraz yakın olmuş. Gözü küçük ayrıntılara fazla alışık biri için bu aralık çok az gelmiyor, ben mesela mikroskopla baka baka bu aralıklar bana normal geliyor... Ancak Slawrate forumdaşımızın belirttiği gibi aralıklara dikkat edin, dip kompanent diziyorsanız veya gözünüz, eliniz alışık değilse bu kadar küçük aralıklar sorun çıkarabilir. Ben çok fazla 201 dizgisine baka baka bu aralıklar bana normal geliyor, beni aldırmayın. Oradaki aralığın bir etkisi yok.
 
Son düzenleme:
Bu görselle noktalıyorum forumdaşlar, daha önceleri yaptığım klas A JLH1969 amfimin kutusuna koymayı düşünüyorum. Kutuluma bittiğinde fotoğraflar ve videolar ile geri döneceğim. Bu amfimin serüveninden bir süre sonra Nelson Pass A30 amfisini yapmayı planlıyorum. Kartın fotoğrafını ekledim. Harmonikli güzel bir amfi diye okudum. Tabii LM3886 çok daha doğrusaldır bilginize.
A sınıfları eğlence amfileridir ve bende yapmaktan eğleniyorum.
20241120_221826.jpg
20241120_221004.jpg
 
Kavun içi rengi favorisidir Mikrostep abimizin : )
Bende de vanilya kokusu takıntısı vardır, tahminim çocukluğumdan kalma bir psikolojik bozukluk. Annem güzel kokmakla veya çocuklarının çok güzel ve tabii evinin... Parmakla gösterilirdi, takıntısı vardı. Annem beni bir şekilde etkilemiş olmalı ki vanilya kokusuna bir takıntım var. Keza koku gibi renklerede takıntılı olan insanlar var.
 
LM3886 vücut bulurken fotoğrafları. Trafomuz THD, harmonikler ve dip gürültüsü olmaması için manyetik alan yüzünden ayrı bir kutudan 2.5mm kablolarla kapasitörleri dolduracak. LM3886 kapasitörler üzerinden beslenecek, her kanal için 80.000uF toplamda 160.000uF kapasitör kullanıldı ve her kanalın trafo sargısı ayrı, yani çift simetrik kullanıldı. Zobel ağının bir parçası başka bir kartta tutuldu. Bir zaman sonra hoparlör koruma devresi eklemesi yapacağım forumdaşlar.
Birde besleme kapasitörlerini ses sınıfı kapasitörlerle değiştireceğim. Bu dolar kuru ile 2500 lira tutuyor. Bir ara bakarız :D
20241126_012840.jpg
20241126_012808.jpg
20241126_012923.jpg
 
Son düzenleme:
Amplifikatör ortalama ne kadar akım çekiyor? (dinleyeceğiniz ortalama ses seviyesinde)

3510, 5010 ya da türevi diyotlar gördüm, fazlaca akım çekiliyorsa ve alttaki yüzey sadece sac levha ise epey ısınacaktır. Bu diyotları en son kullandığımda altını zımpara ile epey parlatıp, ince bir tabaka termal macun sürüp öyle montajlamıştım soğutucuya.

Trafoyu da merak ettim.
 
İki merakım var birincisi THD ölçümü için hazır bir cihaz mı yoksa ses kartı vs mi kullanıyorsunuz?

Bir de hoparlörün hemen dibine bobinli bir devre konulduğunu hep görüyorum sizde de var mı?
Tam olarak nedir, ne işe yarıyor?
 
Amplifikatör ortalama ne kadar akım çekiyor? (dinleyeceğiniz ortalama ses seviyesinde)

3510, 5010 ya da türevi diyotlar gördüm, fazlaca akım çekiliyorsa ve alttaki yüzey sadece sac levha ise epey ısınacaktır. Bu diyotları en son kullandığımda altını zımpara ile epey parlatıp, ince bir tabaka termal macun sürüp öyle montajlamıştım soğutucuya.

Trafoyu da merak ettim.
Öncelikle bu bir A/B sınıfı bir devre yüksek akım çekmeyecektir. Bir A sınıfı dahi olsa ortalama en fazla 30v civarlarında 2 amper civarında çekecektir. Yüksek güç amfisi olsaydı dediğininiz gibi diyotlar ısınırdı. Buradaki amacımız (A/B sınıfı amfilerin beslemeden darbesel olarak akım çekmesinden ötürü) yüksek ses dinleme yaparken bir distorsiyon duymamak. Eğer düzgün bir besleme yapılmazsa A/B değil tüm sınıflar dahi yüksek ses dinlemede ses kalitesi düşecektir ve bu bariz şekilde duyulur.
Trafo torodial bir trafo, yaklaşık 10 amper gücünde bir primerin üzerine kendim elimle sardım :) Buradaki uygulamada trafonun uzak bir yerde olması çok önemlidir. Bir A sınıfında o kadar önemli olmaz ama bir A/B sınıfında çok daha elzemdir. Kazanç arttığı için manyetik alandan deliler gibi etkileniyorlar. Canlı olarak ikisinide dinletseydim size trafonun başka bir noktada olmasının mantıklı olduğunu sizde duyardınız. Doğrultucu diyorlar elimde şuan bulunanlardı. Genelde amfilerimi yazlık evde yaparım, şuan kışlık evde olduğum için malzemelerim ve ekipmanlarım orada kaldı. Elimde ne varsa şekliyle yapıyorum.
 
Son düzenleme:
İki merakım var birincisi THD ölçümü için hazır bir cihaz mı yoksa ses kartı vs mi kullanıyorsunuz?

Bir de hoparlörün hemen dibine bobinli bir devre konulduğunu hep görüyorum sizde de var mı?
Tam olarak nedir, ne işe yarıyor?
THD ölçümü almıyorum, tecrübeyle hareket ediyorum ve okumalarım sonucu.

Bobin dediğiniz muhtelemelen frekans ayırıcıdır. Hoparlörlerde düşük orta ve yüksek frekans hoparlörleri ayrı olabilir ve bu farklı sesleri üreten sürücülere ürettiği ses aralığında ses gönderilmesi gerekir. Üretemedikleri sesler verildiğinde sürücüler ısınırlar ve zamanla yanarlar ve yanmalarından daha çok ses kalitesi öneminden dolayı yaparlar. 3 farklı sürücüde 3 farklı frekans aralığı ile bir hoparlör oluşturunca her hoparlöre gitmesi gereken frenkans aralığını ayarlayan bobinler ve kapasitörlerle kurulu bir filtre konur. Ben genelde tam aralık hoparlörleri severim.
 
Öncelikle bu bir A/B sınıfı bir devre yüksek akım çekmeyecektir. Bir A sınıfı dahi olsa ortalama en fazla 30v civarlarında 2 amper civarında çekecektir. Yüksek güç amfisi olsaydı dediğininiz gibi diyotlar ısınırdı. Buradaki amacımız (A/B sınıfı amfilerin beslemeden darbesel olarak akım çekmesinden ötürü) yüksek ses dinleme yaparken bir distorsiyon duymamak. Eğer düzgün bir besleme yapılmazsa A/B değil tüm sınıflar dahi yüksek ses dinlemede ses kalitesi düşecektir ve bu bariz şekilde duyulur.
Trafo torodial bir trafo, yaklaşık 10 amper gücünde bir primerin üzerine kendim elimle sardım :) Buradaki uygulamada trafonun uzak bir yerde olması çok önemlidir. Bir A sınıfında o kadar önemli olmaz ama bir A/B sınıfında çok daha elzemdir. Kazanç arttığı için manyetik alandan deliler gibi etkileniyorlar. Canlı olarak ikisinide dinletseydim size trafonun başka bir noktada olmasının mantıklı olduğunu sizde duyardınız. Doğrultucu diyorlar elimde şuan bulunanlardı. Genelde amfilerimi yazlık evde yaparım, şuan kışlık evde olduğum için malzemelerim ve ekipmanlarım orada kaldı. Elimde ne varsa şekliyle yapıyorum.
Yüksek akım çekmiyorsa söylediğiniz gibi problem olmayacaktır, ama kondansatörden ötürü pik akımlar yüksek olacak. Ama sürenin uzun olmaması sebebiyle bunun ısıl etkisi baskın olmayacaktır.

Kazanç yüksekse 50Hz uğultusunu olduğu gibi taşır, belirttiğiniz gibi. Bu etkiyi daha önce tecrübe etmiştim. Mümkünse devrenin yapısına göre akü yada akü grupları ile (besleme durumu ve gerilim uygunsa) denemekte fayda var. Ben genel olarak gürültü sorunlarında mümkünse devreyi akü ile besleyip denerim.

Trafoyu daha da merak ettim, elle sarma tecrübem olmadı ama denemek isterdim. Tabi birde kendin sarınca gerilim değeri kurtarmazsa aç iki tur daha dola avantajı var. :) Ben trafo saran yerlere siparişle yaptırıyorum. Onlarında yüklenme durumlarında gerilim düşüm değerlerine alıştım duruma göre biraz yüksek yada kademeli (dar aralıklarla) yaptırıyorum işimi görüyor.

Devamını bekliyoruz.
 
Yüksek akım çekmiyorsa söylediğiniz gibi problem olmayacaktır, ama kondansatörden ötürü pik akımlar yüksek olacak. Ama sürenin uzun olmaması sebebiyle bunun ısıl etkisi baskın olmayacaktır.

Kazanç yüksekse 50Hz uğultusunu olduğu gibi taşır, belirttiğiniz gibi. Bu etkiyi daha önce tecrübe etmiştim. Mümkünse devrenin yapısına göre akü yada akü grupları ile (besleme durumu ve gerilim uygunsa) denemekte fayda var. Ben genel olarak gürültü sorunlarında mümkünse devreyi akü ile besleyip denerim.

Trafoyu daha da merak ettim, elle sarma tecrübem olmadı ama denemek isterdim. Tabi birde kendin sarınca gerilim değeri kurtarmazsa aç iki tur daha dola avantajı var. :) Ben trafo saran yerlere siparişle yaptırıyorum. Onlarında yüklenme durumlarında gerilim düşüm değerlerine alıştım duruma göre biraz yüksek yada kademeli (dar aralıklarla) yaptırıyorum işimi görüyor.

Devamını bekliyoruz.
Yani ben bu devreyi kendim kullanmak için yapıyorum, birde hobi amaçlı tabii. Akü meselesini daha öncede duydum hatta bir Japon kendi dinleme odasının enerjisini akülerle veriyordu bir videoda. Kullanılmadığında bir sistem aküleri şarj ediyordu.

Evet doğrudan 50hz civarlarında gürültü sorunu çıkıyor. Çok kaliteli yalıtımlı tradolar var onlardan olsa sorun olmaz ama keratalar 5bin lira civarında 2.elleri. Sıfır almaya kalksak 8bini geçer. En iyisi kaliteli konnektörlerle uzaktan beslemek ve ucuzu :D

Toroidal bir trafoyu sarmak çok kolay aslında, ben benim trafoyu birkaç saatte bir kişinin yardımıyla sardım. Gerilimi hesaplamaya gerek yok bence, ben sararken ara ara bakırın üzerinden ölçüm alıyorum, istediğim noktada duruyorum. Probların uçlarına çok sivri iğne takıyorsunuz, bir tane proba taksanızda olur ara ara bakıra sokarak ölçüm alıyorsunuz.
Türkiyede sarılan tüm trafolarda gerilim düşme sorunu var bu arada, bunu çözmek için paralel bakırlarla sarıyorlar. Ben bir kere (çok eskiden) kendime trafo sarmıştım ve bakırın çapı 4mm idi. Bakır çivi gibiydi zar zor sarmıştım. Birde Türkiyemizde bakır yerine alüminyum sargı kullanıyorlar, bakır sargı çok daha iyi oluyor.
 
Yani ben bu devreyi kendim kullanmak için yapıyorum, birde hobi amaçlı tabii. Akü meselesini daha öncede duydum hatta bir Japon kendi dinleme odasının enerjisini akülerle veriyordu bir videoda. Kullanılmadığında bir sistem aküleri şarj ediyordu.

Evet doğrudan 50hz civarlarında gürültü sorunu çıkıyor. Çok kaliteli yalıtımlı tradolar var onlardan olsa sorun olmaz ama keratalar 5bin lira civarında 2.elleri. Sıfır almaya kalksak 8bini geçer. En iyisi kaliteli konnektörlerle uzaktan beslemek ve ucuzu :D

Toroidal bir trafoyu sarmak çok kolay aslında, ben benim trafoyu birkaç saatte bir kişinin yardımıyla sardım. Gerilimi hesaplamaya gerek yok bence, ben sararken ara ara bakırın üzerinden ölçüm alıyorum, istediğim noktada duruyorum. Probların uçlarına çok sivri iğne takıyorsunuz, bir tane proba taksanızda olur ara ara bakıra sokarak ölçüm alıyorsunuz.
Türkiyede sarılan tüm trafolarda gerilim düşme sorunu var bu arada, bunu çözmek için paralel bakırlarla sarıyorlar. Ben bir kere (çok eskiden) kendime trafo sarmıştım ve bakırın çapı 4mm idi. Bakır çivi gibiydi zar zor sarmıştım. Birde Türkiyemizde bakır yerine alüminyum sargı kullanıyorlar, bakır sargı çok daha iyi oluyor.
Delme işi riskli, sargı gerilimi yüksek olursa izolasyon kaçağı olabilir. Trafo ile ilgili hesaplar var, ama denemediğim için bilemiyorum. Trafo saran yerlerin tecrübe ile de birlikte kendi oluşturdukları basit formüller vardır. Bulursam paylaşırım.

Gerilim düşümü mutlaka olur, teknik bir durum. Önemli olan bu etkinin ne kadar olacağını bilebilmek.

Üç fazlı elektrik olan yerlerde trafoyu trifaze sardırmak da bir seçenek. Bu aralar boş zamanlarımda buna bakıyorum. 3 fazlı doğrultmada salınım çok daha az, ama trafo boyutları biraz büyük oluyor.
 
Delme işi riskli, sargı gerilimi yüksek olursa izolasyon kaçağı olabilir. Trafo ile ilgili hesaplar var, ama denemediğim için bilemiyorum. Trafo saran yerlerin tecrübe ile de birlikte kendi oluşturdukları basit formüller vardır. Bulursam paylaşırım.

Gerilim düşümü mutlaka olur, teknik bir durum. Önemli olan bu etkinin ne kadar olacağını bilebilmek.

Üç fazlı elektrik olan yerlerde trafoyu trifaze sardırmak da bir seçenek. Bu aralar boş zamanlarımda buna bakıyorum. 3 fazlı doğrultmada salınım çok daha az, ama trafo boyutları biraz büyük oluyor.
Delmekten kastım matkapla değil hocam :D Çok sivri olacak şırınga iğnesi gibi, sadece kaplamayı delecek.
Bu uygulama 220v ve altı için geçerli.

Hesaplama işinde ben pek doğru bir yöntem bulamadım, çünkü primeri hiç kendim sarmadım. Bu zamana sadece sekonder sardım primer hazır sarılı olduğu için primerin sarım sayısını haliyle bilmiyorum, söküp bakması ise zor primeri.

Amfilerde gerilim düşümleri çok önemli değil, regülatör ile çözüyorsun bu işi çünkü yüksek akım gerekmiyor ama sürücü ve kalkış anında yüksek akım çeken bir düzenekte sıkıntı oluyor.
Bence en iyisi kaliteli bir SMPS, arıza çıkarma saçmalıkları gelişince gelecekte artık bu sargılı tip trafolar sanayi dışında evlerde kullanılmayacak.
 
Delmekten kastım matkapla değil hocam :D Çok sivri olacak şırınga iğnesi gibi, sadece kaplamayı delecek.
Bu uygulama 220v ve altı için geçerli.

Hesaplama işinde ben pek doğru bir yöntem bulamadım, çünkü primeri hiç kendim sarmadım. Bu zamana sadece sekonder sardım primer hazır sarılı olduğu için primerin sarım sayısını haliyle bilmiyorum, söküp bakması ise zor primeri.

Amfilerde gerilim düşümleri çok önemli değil, regülatör ile çözüyorsun bu işi çünkü yüksek akım gerekmiyor ama sürücü ve kalkış anında yüksek akım çeken bir düzenekte sıkıntı oluyor.
Bence en iyisi kaliteli bir SMPS, arıza çıkarma saçmalıkları gelişince gelecekte artık bu sargılı tip trafolar sanayi dışında evlerde kullanılmayacak.
Kullanımı eskiye nazaran azaldı trafolu sistemlerin. En son cep telefonları ve yazıcı/tarayıcılarda gördüm. Sonradan hepsi anahtarlamalı oldu.
 
İlk çalıştırma testimiz olabildiğince ve hatta o denli ters gitti ki bir ara camdan dışarı fırlatıyordum. GND döngüleriyle ilgili problemler yaşadım ve çözmem epey bir zamanımı aldı. Tüm devreyi defalarca söküp yeniden toplamam gerekti (20 defa). Sinyal GND kalın ve kısa bir kabloyla topraklanmalı ve tamamen ayrı bir biçimde olmalı. Bunun dışında PCBde bazı üretim hataları vardı, onları çömemde biraz gıcık etti, üretici GND bağlantısı yapmamış, şemada ve tasarımımda olan bağlantı kartta yok. Hatayı bulup düzelttim. Şuan 80.000uF kapasitörle tek simetrik 46v DC ile sorunsuz çalışıyor. Dinleme testi yapamadım ama bu tasarım nedense daha çok EMI parazitleri alıyor gibi geldi. Buzdolabı, kombiden etkileniyor, kalkış anlarında amfi çıtlıyor. Şuan için EMI filtre kullanmadım, kullanım sonrası değişimi söylerim sizede ve topraklama da kurmadım, sadece trafo GND ile çalışıyor. Ses kalitesi farkını şuan için yorumlayamayacağım. Lakin SMD versiyonda güzel çalışıyor. Bu arada GND düzgün ayarlanmaz ise LM3886 ısınıyor, düzgün ayarlanırsa GND ısınmıyor. Özellikle sinyal GND hatalı bağlıysa ısınıyor ve hışırtı yapıyor, döngü sorunu oluyor.
20241128_064920.jpg
 

Çevrimiçi üyeler

Forum istatistikleri

Konular
7,116
Mesajlar
121,213
Üyeler
2,885
Son üye
ozcanthegreat

Son kaynaklar

Son profil mesajları

az bilgili çok meraklı
Prooffy wrote on semih_s's profile.
Merhaba, sizden DSO2C10 hakkında bilgi rica ettim. Yanıtlarsanız sevinirim...
Unal wrote on taydin's profile.
Timur Bey, Arduino kontrollü bir akü şarj cihazı yapmaya çalışıyorum. Aklımdaki fikri basit bir çizim olarak konu açmıştım. Özellikle sizin fikirlerinizi çok önemsiyorum.
hakan8470 wrote on Dede's profile.
1717172721760.png
Dedecim bu gul mu karanfil mi? Gerci ne farkeder onu da anlamam. Gerci bunun anlamini da bilmem :gulus2:
Lyewor_ wrote on hakan8470's profile.
Takip edilmeye başlanmışım :D ❤️
Back
Top