Simulasyon icindemiyiz?

Status
Yeni mesajlara kapalıdır.
Elmalılı Hamdi Yazır Meali
insan süresi 30. Allah dilemedikçe siz dileyemezsiniz. Kuşkusuz Allah, bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.

Elmalılı Hamdi Yazır Meali
şems süresi 8.Sonra da ona kötülük ve takva kabiliyetini verene yemin olsun ki,

Sadece onları kapsamıyor. Herşeyi belirleyen O.

Kader sonuç oluyor. İnsanın seçme eylemide yazılım sonucu sonuçta. Kendiliğinden ben şunu yapayım demiyor insanlar.
Kader tanımını yanlış kullandığından anlaşamıyoruz meselede.
Kader= Allahın olacak olan herşeyi bilip lehvimahvuzda kayıt altına almasıdır.
Kaza ise bunu tezahürüdür kisiz kazadan bahsediyorsunuz.
Kader zamanın tümünü içerir. Kaza ise olayın olduğu anı.
Tekrar ediyorum:
Kader yazıldığı için olaylar olmuyor.
Olaylar olduğu için kader yazılıyor.
Olayların oluşu belirlenen çerçevelerde ve zaman diliminde oyuncuların iradeleriyle sergilemeleri bilindiği için kader war.
Bunu anlamak içinde olayların tamamının zaman dışında bilinirliğini tahayyül edebilmek gerekir.
Din adamlarının çoğu kaderi anlamakta zorlandıkları için tartışmaktan kaçınırlar sakıncalı ilan ederler.
 
Tamam o baska ayeti ver ordan konusalim.

Zaman gorecelidir tabiki. Yukarida diyip durdum. Disaridan bakan icin 1 nano saniyelik simulasyon, biz simule edilenler icin binlerce yil gibi gorunebilir.

Basit bir devre simulasyonunu 8086 PC de kosturursan 1 yil da ancak biter.

Gunumuz bilgisayarlarinda kosturursan 1 sn surer.

Cok kudretli bir bilgisayarda 1ns de biter.

Ama hepsinde de, simule edilenler icin baslangictan sona kadar ayni zaman gecer.

Meâric / 4. Ayet


تَعْرُجُ الْمَلٰٓئِكَةُ وَالرُّوحُ اِلَيْهِ ف۪ي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْس۪ينَ اَلْفَ سَنَةٍۚ


Melekler ve Ruh, miktarı dünya senesiyle elli bin yıl uzunluğundaki bir günde O’na yükselirler.

Secde / 5. Ayet


يُدَبِّرُ الْاَمْرَ مِنَ السَّمَٓاءِ اِلَى الْاَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ اِلَيْهِ ف۪ي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُٓ اَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ


O, bütün işleri gökten yere doğru düzenleyip yönetir. Sonra her iş, sizin hesâbınıza göre bin yıl tutan bir günde Allah’ın belirlediği yüce bir makâma yükselir.

Hac / 47. Ayet


وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَلَنْ يُخْلِفَ اللّٰهُ وَعْدَهُۜ وَاِنَّ يَوْمًا عِنْدَ رَبِّكَ كَاَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ


Rasûlüm! Onlar senden tehdit edildikleri azabı hemen getirivermeni istiyorlar. Şunu bilsinler ki Allah verdiği sözden asla dönmez. Bununla beraber Rabbinin katında öyle bir gün vardır ki, sizin hesabınıza göre bin yıl gibidir.

Bakara / 259 Yahut altı üstüne gelmiş (ıpıssız duran) bir şehre uğrayan kimseyi görmedin mi? O, “Allah, burayı ölümünden sonra nasıl diriltecek (acaba)?” demişti. Bunun üzerine, Allah onu öldürüp yüzyıl ölü bıraktı, sonra diriltti ve ona sordu: “Ne kadar (ölü) kaldın?” O, “Bir gün veya bir günden daha az kaldım” diye cevap verdi. Allah, şöyle dedi: “Hayır, yüz sene kaldın. Böyle iken yiyeceğine ve içeceğine bak, henüz bozulmamış. Bir de eşeğine bak! (Böyle yapmamız) seni insanlara ibret belgesi kılmamız içindir. (Eşeğin) kemikler(in)e de bak, nasıl onları bir araya getiriyor, sonra onlara nasıl et giydiriyoruz?” Kendisine bütün bunlar apaçık belli olunca, şöyle dedi: “Şimdi, biliyorum ki; şüphesiz Allah’ın gücü her şeye hakkıyla yeter.”
 
Kader tanımını yanlış kullandığından anlaşamıyoruz meselede.
Kader= Allahın olacak olan herşeyi bilip lehvimahvuzda kayıt altına almasıdır.
Kaza ise bunu tezahürüdür kisiz kazadan bahsediyorsunuz.
Kader zamanın tümünü içerir. Kaza ise olayın olduğu anı.
Tekrar ediyorum:
Kader yazıldığı için olaylar olmuyor.
Olaylar olduğu için kader yazılıyor.
Olayların oluşu belirlenen çerçevelerde ve zaman diliminde oyuncuların iradeleriyle sergilemeleri bilindiği için kader war.
Bunu anlamak içinde olayların tamamının zaman dışında bilinirliğini tahayyül edebilmek gerekir.
Din adamlarının çoğu kaderi anlamakta zorlandıkları için tartışmaktan kaçınırlar sakıncalı ilan ederler.
ALLAH dilemedikçe sizler dileyemezsiniz ne demek?

Kader tanımı içinde takdir etmede var. Takdir etmek değer biçmektir.
Bilgisayar programı yazarken değişkenlere sabitlere değer atıyoruz ya onlar işte.




 
Rasûlüm! Onlar senden tehdit edildikleri azabı hemen getirivermeni istiyorlar. Şunu bilsinler ki Allah verdiği sözden asla dönmez. Bununla beraber Rabbinin katında öyle bir gün vardır ki, sizin hesabınıza göre bin yıl gibidir.


Egip bukmeye gerek yok. Rabbimiz katinda bir gun bizim hesaba gore 1000 yilmis.

Sonucata bir zaman var.

365000 kat daha hizli akan bir zamandan bahsediliyor.

Kaba bir hesapla bir goz acma suremiz 300ns goruluyor.

Bence eger bir simulasyon varsa bizim milyarlarca milyar senemiz oteki taraftan 1 ns falan etmeli.
Yada bizim yaptigimiz simulasyonun cok daha basit yollari var.
 
Son düzenleme:
Buyuk din adamlari Kurani o gunku sartlarda anlayabildikleri dunya bilgileri ile aciklamislar.
Ilim adamlarinin Kurani yeniden anlamalari sart.

Yarin bir gun bir din alimi belki de diyecek ki bu hayat bir simulasyon. Ayetin numarasi su su su...

@Dede su anda sana ne ogretildiyse onlar isiginda bana karsi fikirlerini yaziyorsun.

Cunku birileri o sekilde tercume etmisler. Arap bile kendi dilindeki kitabi anlamiyor.

Misir'da 4 sene kaldim. Resmi dilleri Arapca.

Calisanimiza sordum Kurani okudugunda anliyormusun?

Dediki bazi kisimlarini anliyorum ama bazi kisimlarini anlamiyorum onlari anlamak icin ilim adami olmak lazim.

Bu da demektir ki Ilim adami dedigimiz kisilerin dunya gorusleri/bilgileri ne ise onlar isiginda hareket ediyoruz,. Onlar yanlis anladi ise biz de o yanlisla devam ediyoruz.
 
Allah insanları iradelerinde serbest bıraktığını belirtiyor.
Serbest bırakma da dilemedir.
Allah vaadinden dönmez.
İnanmak yada inanmamak özgür iradenin sonucudur.

Daa.. takdir dediğin benimde yazdığım sınırlamaların belirlenmesidir ki bu kaderin içinde etken olarak wadır. lakin kader değil adetullahtır onun adı.
Fakat osmanlıca sözlük linkini neden verdin anlamadım. Eğer Kader kelimesine bakayım diye yazdıysan orada bile zamana atfederek yorumlamışlar kaderi ki doğru değil.
 
Allah insanları iradelerinde serbest bıraktığını belirtiyor.
Serbest bırakma da dilemedir.
Allah vaadinden dönmez.
İnanmak yada inanmamak özgür iradenin sonucudur.

Daa.. takdir dediğin benimde yazdığım sınırlamaların belirlenmesidir ki bu kaderin içinde etken olarak wadır. lakin kader değil adetullahtır onun adı.
Fakat osmanlıca sözlük linkini neden verdin anlamadım. Eğer Kader kelimesine bakayım diye yazdıysan orada bile zamana atfederek yorumlamışlar kaderi ki doğru değil.
Onlar felsefecilerin kelime oyunlarından başka birşey değil.
Anlaşılmaz kelimeler oluşturarak daha zor duruma sokuyorlar.

Serbestliği nasıl sağladığı belli değil. Bu kuranda belirtilmediği için insanlar atıp tutuyorlar kafalarına göre. Ama başka mantıksal çelişkilere yol açıyorlar.

ALLAH'ın hakimiyeti konusu gümbürtüye gidiyor bu seferde. Hakimiyet kayıtsız şartsız onun ya.
 
Egip bukmeye gerek yok. Rabbimiz katinda bir gun bizim hesaba gore 1000 yilmis.

Sonucata bir zaman var.

365000 kat daha hizli akan bir zamandan bahsediliyor.

Kaba bir hesapla bir goz acma suremiz 300ns goruluyor.

Bence eger bir simulasyon varsa bizim milyarlarca milyar senemiz oteki taraftan 1 ns falan etmeli.
Paradox şurada.
insanlar zamansızlığı anlayabilecek durumda değiller.
Eğer allahın kendisi içinde bir zaman söz konusu olsa idi bir ezeli başlangıcı bir yaratılışı olması gerekir idiki bu işte tam bir tezattır allahın sıfatları açısından. Zamana tabi ise ölümüde sözkonusu olmalı taki çok çok büyük bir süre bile olsa.

Ayet herşeyin yok olup allaha döndürüleceğini söyler.
Allahtan başkasının olmayacağını belirtirki bu bir gerçekliğe işaret eder.
Kasas Sûresi 88: Allah ile beraber başka bir ilâha yalvarma! Çünkü O’ndan başka ilâh yoktur. O’nun zâtından başka her şey yok olacaktır. Hüküm yalnız O’na aittir. Siz de sonunda O’nun huzuruna çıkarılacaksınız.

وَلَا تَدْعُ مَعَ اللّٰهِ اِلٰهًا اٰخَرَۢ لَٓا اِلٰهَ اِلَّا هُوَ۠ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ اِلَّا وَجْهَهُۜ لَهُ الْحُكْمُ وَاِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿٨٨﴾

Velâ ted’u me’a(A)llâhi ilâhen âḣar(a)(m) lâ ilâhe illâ hu(ve)(c) kullu şey-in hâlikun illâ vecheh(u)(c) lehu-lhukmu ve-ileyhi turce’ûn(e)
 
Paradox şurada.
insanlar zamansızlığı anlayabilecek durumda değiller.
Eğer allahın kendisi içinde bir zaman söz konusu olsa idi bir ezeli başlangıcı bir yaratılışı olması gerekir idiki bu işte tam bir tezattır allahın sıfatları açısından. Zamana tabi ise ölümüde sözkonusu olmalı taki çok çok büyük bir süre bile olsa.

Ayet herşeyin yok olup allaha döndürüleceğini söyler.
Allahtan başkasının olmayacağını belirtirki bu bir gerçekliğe işaret eder.
Kasas Sûresi 88: Allah ile beraber başka bir ilâha yalvarma! Çünkü O’ndan başka ilâh yoktur. O’nun zâtından başka her şey yok olacaktır. Hüküm yalnız O’na aittir. Siz de sonunda O’nun huzuruna çıkarılacaksınız.

وَلَا تَدْعُ مَعَ اللّٰهِ اِلٰهًا اٰخَرَۢ لَٓا اِلٰهَ اِلَّا هُوَ۠ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ اِلَّا وَجْهَهُۜ لَهُ الْحُكْمُ وَاِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿٨٨﴾

Velâ ted’u me’a(A)llâhi ilâhen âḣar(a)(m) lâ ilâhe illâ hu(ve)(c) kullu şey-in hâlikun illâ vecheh(u)(c) lehu-lhukmu ve-ileyhi turce’ûn(e)
Zamansızlık anlaşılır birşeydir.
Yandan geçen tren ile aynı hızda ilerlerken tren nasıl duruyorsa zamanda onun hızını belirleyenle aynı hızda aktığı için durur.
Işık hızında ilerleyince zamanın durmasıda böyledir.
 
@Dede

Zaman olsa olum de olur aciklamasi biz faniler icin gecerli. Olum bizim kodlarimizda var.

Kurain soyledigi Allah yarratilmamistir o hep vardi. Hep de var olacak.

Hep vardi ne demek. Matematikteki sonsuzluk gibi.

Eksi sonsuzda vardi, + sonsuzda da var olacak demek. Basi da yok sonu da yok.
 
Zamansızlığa başka bir örnek.
Bu panteizme göre tabi.
Tanrı=Doğa
Zaman mekanda alınan yolun diğer adıdır.
Işık 300000 km gidince ona saniye diyoruz.
Eskiden dünyanın bir günde dönüşünün 86400 de biriydi.
Tanrı= evren deyince mekan kendisi oluyor.
Onu kapsayan mekan olmadığı için kendi içindeki hareketleride onun hareketleri olduğunda dolayı onun için zaman yoktur.
Ama doğanın alt kümeleri olan bizim gibi varlıkların hareket edeceği mekan olduğu için bizim için zaman vardır.
Hareket eden iki varlık gerekiyor zaman tanımı yapabilmek için.
 
Gecedn gun izledigim bir videoda zaman ve mekan icin guzel bir aciklama yapildi.

Mekan cisimlerin ayni yeri isgal etmemesi icin gereklidir.

Mesela masaya bir kutu koydugunda kutu masa ustunde bir mekan sahiplenir. Kutu orda oldugu surece baska cisimler ayni mekani paylasamaz.

Zaman ise olaylarin ayni mekani paylasmasini engeller. Mesela masaya bir kutu koydum. Kutu bir mekani sahiplendi.
Simdi kutuyu kaldirdim baska bir kutuyu ayni mekana koydum.

Iki kutunun ayni mekanda olmasini ne engelledi? Zaman.

Ayni mekanda ve ayni zamanda sadece bir sey olabilir.

Peki bu durumda zamandan ve mekandan bagimsiz olmak ne demeki?

Her an icin her mekanda yer edinebilmek demek.

Yani herseyin icinde demek.

Simulasyon acisindan ne demek?

Onunde bir simulasyon var.

Her an icin istedigin yere ulasabiliyorsun demek.

Durdur simulasyonu istedigin gibi kurcala.

Ha bir de Kiramen Katibin var. Her sey an ve an yaziliyor.
 
simülasyon değilse nasıl tüm günahlar-sevaplar kuş uçuşları böceğin adım atışı dahi allah katında kaydediliyor ve geriye dönüp bakılabiliyor-hesap çıkarılabiliyor ? tüm evreni simüle edebileceği imkansız geliyor ama var olan tüm hareketlerin-eylemlerin saniye saniye kaydedilebileceği mümkün oluyor ?

adına simülasyon deyince sanki el yapımı bir bilgisayar sıfırları ve birleri işletiyor gibi geliyor. ama şu an içeriden bakış açımızdan gerçeğin ne olduğu konusunda en ufak fikrimiz yok. sicim teorisi mi- kuantum alan teorisi mi- dalga mı - parçacık mı. atom altından ufak parçacıklar var mı. trilyonlarca cansız parçacık bir araya gelince bilinç dediğimiz durumu ortaya çıkarabiliyor.

simülasyon illa sıfırlar ve birlerle çalışan bir elektriksel mekanizmanın kod işletiyor olması demek değil. yarı sentetik bir deney ortamı (uzay) kendisi de ilk enerjisi verilen bir simulasyon deneyi olabilir. bu yaratıcı varlığı ile de çelişmiyor. varsa tüm bu evren yaratıcının bir deneyi sadece.
 
konuyu takip etmekte zorlanıyorum. tanrı deney yapar mı? yapıyosa büyük sıkıntı. yapabileceğinin düşünülmesi daha büyük sıkıntı.
 
Kader Allahın herşeyi bilip kaleme almasıdır. Olayların adetullah dışındaki akışını tayin etmesi değildir.
Tamam işte kaderi tam olarak doğru anlamışız, bu tanımın kaçınılmaz bir sonucu var ama sen bundan kaçınıyorsun. Eğer her şeyi bilen bunu kaleme alıyorsa hesaplıyorsa ve geleceğini görüyorsa bir Özgür iradenin, bu o özgür iradenin öngörülenin dışında eylemlerinin olamayacağı anlamına geliyor. @Dede sen özgür iradenle Allah'ın öngördüğünün dışında davranışta bulunabilir misin? Eğer bulunamayacağını söylüyorsam senin davranışların Özgür iradenden kaynaklanmıyor tabiatından kaynaklanıyor demektir.

Bunun gibi konularda inançlı insanın her zaman bir ön kabulü oluyor, olmak zorunda. Burada gerçekten mantıklı şekilde irdelemeye çalışıyor olursak eşyanın tabiatını, aklımızın çıkarımlarının inancımızla çelişmesi durumunda kendi inancımızı sorgulayabilmemiz gerekir. Ama bu inançlı insanı dinden çıkarıyor, bunu göze almadan böyle tartışmalara girmek bence anlamsız. Çünkü nasıl bir argümanla karşılaşırsan karşılaş, aklın seni nereye götürürse götürsün hem fikirlerin hem çıkarımların bir filtreden geçiyor. İnsan baktığı her şeyde tasdikleyici bir şeyler arıyor, mantıkla çelişen durumlarda da kendi mantığının kusurlu olduğuna inanıyor.

Her şeyi bilenin öngördüğü şekilde davranmaktan başka bir seçeneğin yoksa, eğer buna inanıyorsan, Özgür iradenin bir yanılsama olduğunu da kabul etmek gerekir. Bu Özgür iradenin, sonuçlarının başka sebeplere bağlı olduğu anlamına gelir.
 
konuyu takip etmekte zorlanıyorum. tanrı deney yapar mı? yapıyosa büyük sıkıntı. yapabileceğinin düşünülmesi daha büyük sıkıntı.
Tanrının kullarına bir borcu mu var? Evrenin ve insanların bir yaratıcının eseri olduğunu kabul ettiğinde, doğrunun yanlışın, hakkın haksızlığın yaratıcısının, kullarına gerçeği söyleme yükümlülüğü var mı? İnsan, hayatının sanılanın aksine aksine bir deney olması durumunda haksızlığa mı uğramış olacak?
 
Tanrının kullarına bir borcu mu var? Evrenin ve insanların bir yaratıcının eseri olduğunu kabul ettiğinde, doğrunun yanlışın, hakkın haksızlığın yaratıcısının, kullarına gerçeği söyleme yükümlülüğü var mı? İnsan, hayatının sanılanın aksine aksine bir deney olması durumunda haksızlığa mı uğramış olacak?

insanoğlu aklı ve düşünebilmesiyle diğer bütün canlılardan ayrılıyor. peygamberlerin ve kitapların mesajlarında akıl çok geri planda. tanrı bile kendi anlatırken vurgularını daha çok başka yetilerine yapıyor. peygamberleri ve kitapları kabul edersek zaten tebliği almış oluyoruz. siz de bi bakıma buna gerek var mı diyorsunuz. ister istemez aklı aldıysanız tebliğ olmadan da tanrıyı bulmalıyız gibi bi yargı ortaya çıkıyor. insanoğlu biraz ayarsız işin sonunda bi kaç densiz çıkıp tebliğ etmediğin halde niye sorumlu tutuyorsun diyebilir. burda biraz kafam karışık... ama şunu biliyorum ki tanrıyı akılla kavramak her babayiğidin harcı değil. hayat bi deney, simulasyon ya da başka bi şey olsa da benim kafamdaki tanrı yalan söylemez, tuzak kurmaz.
 
Son düzenleme:
Bu evrenin varolusundan yok olusuna kadar gecen sure, disaridan bakan icin, bizim zamanimizdaki 1 nano saniye kadar ise bu deney sayilir mi?

Neyse benim aklima takilan bir konu var.

Bir dusunce deneyi.

Aklima gelen bir rakami kagida yazmam isteniyor.. Bu deney dis dunyadan tamamen izole ortamda yapiliyor. Benim dikkatimi dagitacak hic bir sey yok. Sicaklik degismiyor, sessizlik var. Isik sabit, havanin nemi sabit. vs vs

Durum1: Diyelim ki 5 tuttum. 5 yazdim. (Kaderimde 5 varmis zaten)

Durum 2: Ben kaderi degistirecegim diye aklimdan geciriyorum. Aklima 5 geldi ama degistiriyorum 6 diye yaziyorum. (Kaderimde 6 varmis zaten)

Simdi 2. durumu dusunelim. Ama su sekilde once 1 durum gerceklesti. Sonra nasil oldu bilmiyorum zamani cok az geriye sardik. Durum1 de 5 soyledigimi bile bilmiyorum. Cunku o gelecekte kaldi.

Sorum su;

Ne oldu da ben kaderimi kandiracagim fikri olustu da aklima geleni degil baska bir rakami soyleyecegim dusuncesine saplandim?

Beni bu dusunceye iten sey beynimde noronlarin bir karar vermesi.

Sartlar degismediyse benim 2. durumdaki 6'yi soylemem imkansiz gorunuyor. Ilk durumda bana 5 soyleten sartlar asla degisemez.

Dolayisi ile benim kaderimi degistirmeye gucum yetmez. Her sey zaten belli.

Neyse anlatamamis olabilirim.
 
Son düzenleme:
hur irade diye birsey var mi, bir karar alirken ya cevresel etkilerden ya egitimden ya kulturden vs vs. birseylerden surekli etki altinda kalarak karar almiyor musunuz, birakin bunlari o gun yiyip ictiginiz seyler biraz rahatsizlik verse bu bile sozumona hur iradenizi etkiliyor, bu nasil hur irade.
 
Status
Yeni mesajlara kapalıdır.

Çevrimiçi üyeler

Forum istatistikleri

Konular
6,951
Mesajlar
118,748
Üyeler
2,824
Son üye
selocan32

Son kaynaklar

Son profil mesajları

hakan8470 wrote on Dede's profile.
1717172721760.png
Dedecim bu gul mu karanfil mi? Gerci ne farkeder onu da anlamam. Gerci bunun anlamini da bilmem :gulus2:
Lyewor_ wrote on hakan8470's profile.
Takip edilmeye başlanmışım :D ❤️
Merhaba elektronik tutsakları...
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar. Elektrik laboratuvarınız varsa bunun hakkında bir konunuz var mı acaba? Sizin laboratuvarınızı merak ettim de :)
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar forumda yeniyim! Bir sorum olacaktı lcr meterler hakkında. Hem bobini ölçen hemde bobin direnci ölçen bir lcr meter var mı acaba?
Back
Top