Torna ile sabit yüzey hızı elde etmek

Tornada bir pako şalter var, devri iki katına çıkarıyor. Bu da muhtemelen motorun 4 veya 8 kutuplu olabileceğini çağrıştırıyor. 4 kutup 1500 rpm, 8 kutup 3000 rpm olabilir. Makinanın milinin maksimum devri 1600 rpm.
Dahlender sargılı motor var yapısında muhtemelen. 4 kutuplu ise 1500, 8 kutuplu ise 750 d/dak dır.

Kuvvetle muhtemel 4 kutuplu 1500 d/dak, 2 kutup 3000 d/dak şeklindedir.

Aynanın maksimum devri 1600 ise daha yukarılara çıkmak tehlikeli olur. Üniversal tezgahlarda yüksek devirleri ustalar pek tercih etmiyor.
 
Motor devirlerini netleştirmem lazım. Pako şalter ile motor 750/1500 arasında mı anahtarlanıyor, yoksa 1500/3000 arasında mı? Muhtemelen ikincisi diye düşünüyorum.

Eğer ayna 1600 de dönerken motor 3000 devirde dönüyorsa, istediğim 2500 mil devrini almak için motor devrinin 4700 olması gerekiyor. 7.5 kW motoru da 5000 rpm e yakın çalıştırmak biraz marjinal olur gibime geliyor. 10 kW VFD kullansam, bunlarda frekans 1.5 katına çıkarılabiliyor mu? Elektriksel bir sorun çıkar mı?

daha önce forumda 87Hz tekniğinden bahsetmiştik.
 
Neyseki maksimum deviri geçsek de geçmesek de gereken ekipmanlar aynı. Toparlamaya başlayayım.
 
Motor büyük hocam, dahlender sargılı olmasaydı bile çok büyük ihtimalle üçgen bağlıdır.

7,5kw U/Y (230/400V) konfigurasyonlu motorlar var. dahlender motor için 87Hz tekniği muhtemelen uygulanamaz ama yine de motor etiketini görmek iyi olur.

motor sürücüyle motorun anma frekansını aşarak devir arttırılabilir fakat tork düşer. düşen torkla iş yapılabilir mi önemli olan o.
 
Aynanın maksimum devri 1600 ise daha yukarılara çıkmak tehlikeli olur.

Aynayı da kontrol edeceğim.

PID kontrolü ile devir geribeslemesi de gerekli olmaz diye düşünüyorum. En azından benim yaygın olarak yaptığım işlerde ayarlanan devir, yük değişse bile yeterince sabit kalıyor. O yüzden mesela arduino ile cetveli okuyup, devir sayısını hesaplayıp doğrudan VFD ye göndereceğim.
 
düşen torkla iş yapılabilir mi önemli olan o.

silindirik parçanın ön yüzünü düzeltmek için, yani Y ekseni için kullanılacak bu özellik, tork ihtiyacı minimum olacak. X ekseninda zaten bu sorun çıkmıyor ve maksimuım torkta çalışma imkanı oluyor.
 
Aynayı da kontrol edeceğim.

PID kontrolü ile devir geribeslemesi de gerekli olmaz diye düşünüyorum. En azından benim yaygın olarak yaptığım işlerde ayarlanan devir, yük değişse bile yeterince sabit kalıyor. O yüzden mesela arduino ile cetveli okuyup, devir sayısını hesaplayıp doğrudan VFD ye göndereceğim.
Motor gücüne göre orta büyüklükte bir makinaya benziyor bahsettiğiniz torna.

Üzerindeki dönen kısımlar da epey ağırdır ve özellikle yüksek devirlerde önemli miktarda atalet momenti oluştururlar diye düşünüyorum. PID kontrol yapsanız bile beklenen süratte tepki vermeyebilir. Bu nedenle ben de sizin gibi sadece cetveli okuyup oransal kontrol yapardım.

Cetveli aldığınızda ürünü de paylaşırsanız sevinirim.
 
7,5kw U/Y (230/400V) konfigurasyonlu motorlar var. dahlender motor için 87Hz tekniği muhtemelen uygulanamaz ama yine de motor etiketini görmek iyi olur.

motor sürücüyle motorun anma frekansını aşarak devir arttırılabilir fakat tork düşer. düşen torkla iş yapılabilir mi önemli olan o.
Timur Bey' in planı sürücü kırmızı ışık verirse paso sayısını artırıp tek seferde alınan talaşı azaltmak üzerine kurulu anladığım kadarıyla. :)
 
Peki tork ihtiyacı fazla olmayacağına göre, 5 kW lık bir VFD ile işi kurtarabilir miyim? Motor 7.5 kW ... Normal X ekseni kesimlerinden gerçekten devir ayarına hiç ihtiyaç olmayacak, mevcut şanzıman devir ayarları yeter de artar bile.
 
Peki tork ihtiyacı fazla olmayacağına göre, 5 kW lık bir VFD ile işi kurtarabilir miyim? Motor 7.5 kW ... Normal X ekseni kesimlerinden gerçekten devir ayarına hiç ihtiyaç olmayacak, mevcut şanzıman devir ayarları yeter de artar bile.
Sürücüye parametre girişi yaparken hata verebilir. Autotune yaparken de alarma düşebilir.

Değerlerle oynayıp sürücüyü oyalamak da mümkün olabilir ama tehlikeli olur.
 
Peki tork ihtiyacı fazla olmayacağına göre, 5 kW lık bir VFD ile işi kurtarabilir miyim? Motor 7.5 kW ... Normal X ekseni kesimlerinden gerçekten devir ayarına hiç ihtiyaç olmayacak, mevcut şanzıman devir ayarları yeter de artar bile.

cevaplaması zor bi soru.
7.5kW motorla iş yaparken akımlar alın.
5kW sürücü çıkış akımlarıyla karşılaştırın.
geçmiyorsa muhtemelen çalışacaktır fakat taşmalarda arızaya gececeğini unutmayın.
 
Tornanın yan kapağını açmak çok uğraştıracağı için açamadım. Ancak uçtaki kapağı açabildim. Oradan da levhayı okuyamadım. Ama devirleri ölçtüm. 750 ve 1500 rpm. Yani 4/8 kutuplu bir motor bu. Ve terminal kutusuna giden kablolardan da yıldız üçgen olarak yapılandırılabilen yani 6 terminalli olduğunu anlıyorum.

Ama büyüklüğü dikkatimi çekti, 7.5 kW a pek benzemiyor bu. Satın alırken broşüründe yazan rakama göre gittim şimdiye kadar, ama benim kompresörün motorunun 7.5 olduğunu biliyorum ve tornadaki ile karşılaştırınca tornadaki biraz daha küçük. Bir Çinlik var burada :D

Bu durumda ben 5 kW VFD ile ilerleyeceğim. kalkışta akımını sınırlandırarak olası kalkışta hata durumunu önlerim herhalde.

Yalnız şundan emin değilim. Eğer tornanın panosu, yıldız üçgen kalkış yaptırıyorsa, o zaman belki VFD hataya düşebilir çünkü bağlantılar anlık olarak kopacak. Panonun şeması vardır bir yerlerde ama oldukça karmaşık, pano tadilatına kalırsa iş, vazgeçip 1600 rpm'e razı olmayı tercih ederim.
 

Forum istatistikleri

Konular
8,086
Mesajlar
133,083
Üyeler
3,224
Son üye
ozi_

Son kaynaklar

Son profil mesajları

erdemtr55 taydin erdemtr55 wrote on taydin's profile.
Merhaba Taydin bey,
Gruba spms serisi yapıcak mısınız?
ben 3 sargılı toroid ile 2 adet flyback sürücek bir devre yapmayı düşünüyorum.size soracak sorularım vardı?
Mutluluğun resmi illa güzel çizilmiş tablo olmak zorunda değil.Bazen basit bir çizgi,doğru bir renk,yada küçük bir detay
Python Geliştirmeye eklediğim yapay zeka sunucusu, yeni başlayanlar için roket etkisi
Bir insanın zeka seviyesinin en kolay tesbiti, sorduğu sorulardır.
yapay zeka interneti yedi bitirdi, arama motoru kullanan, forumlara yazan kaldı mı ?
Back
Top