- Mesajlar
- 9,595
404 olan motor kapağının demirini filan eritmiş. Trafonun metaline etki etmesin. Veya bakırın izolesine...
Deneyelim görelim bu meanwell den bir tane daha var bozulursa inceleriz
404 olan motor kapağının demirini filan eritmiş. Trafonun metaline etki etmesin. Veya bakırın izolesine...
Doğru ya, benim aklıma bir an trafonun ya da kondansatörün içindeki frekansı dinlemek geldi ama o ton orada zaten olaması gerekiyor. Sorun hangi parçanın sese dönüştürdüğü...Kablo bulucunun kabloya verdiği sinyali dinlemiş oluyorsun o cihazla. Ama benim durumda trafoyu dinlememiz lazım, bir sinyal enjekte etme şansımız yok, var olanı dinlememiz gerekiyor.
Peki aynı kond elinizin altında yok mu, en kolayı bunu değiştirip denemek.Huni ile deneyeyim bakalım. Ama stetoskop sanki çevreden pek ses almıyor. Ancak şöyle birşey olabilir: Mesela asıl cırıltı kaynağı büyük film kapasitör, sesi PCB'ye aktarıyor, PCB'den de trafoya kuplaj oluyor. Ama trafoda cırıltıyı çok net duyuyorum o yüzden trafodan geliyor olma ihtimali daha yüksek diye düşünüyorum.
Peki aynı kond elinizin altında yok mu, en kolayı bunu değiştirip denemek.
Plastik bir çubukla trafoyu dürtüklemeyi deneyebilirim ve aynı anda da stetoskop ile dinlerim. Motor titreşim ölçer kullandın mı hiç? Çok düşük seviyedeki titreşimleri algılayabiliyor mu?
Bir defasında laptop için olan dc dc converter araçta kullandım amaç 24v luk su ısıtıcısını 12v elektriği ile kullanmaktı. Universal satılan cihazlardan almıştım seri sonu gibi teşhir ürünü tarzı normal fiyatının altında. Diyot lehimi mi kötüydü yoksa lehim atlanılmış mı tek ayakta tam hatırlamıyorum fakat duyulur şekilde zırıltı yapmıştı.Cırıltıya sebep olan devredeki çalışma ayrıntısını biliyorum, ama cırıltının fiziksel olarak nasıl oluştuğunu bilmiyorum. Akü şarj devresi bir SMPS ve çalışma frekansı da 94 kHz gibi. Aküler şarj olurken, yani SMPS yüklü iken ses çıkması mümkün değil, bu frekans tamamen insan duyma kapasitesinin üstünde. Ama akülerin şarjı tamamlanıp da SMPS yükü iyice azaldığı zaman, SMPS topolojisinin gereği olarak "aksak" çalışma moduna girmesi gerekiyor, yoksa yük çok az iken çıkış voltajı sürekli artar. İşte bu aksak çalışmanın frekansı da 100 Hz gibi, hem insanın duyabileceği hem de sinir olacağı bir frekans değeri ...
Bu aksak çalışma konusunda yapılabilecek birşey yok, ancak şarj devresinin komple çıkarılıp farklı bir devre konması lazım. Benim daha önce uyguladığım çözüm, SMPS'i her zaman yüklü tutmak idi. Bu cırıltı konusunda işe yarıyordu, ama böyle yapınca da akülerin şarj akımının tamamını benim suni yük kullanıyordu ve bu sefer de aküler tam şarj olmuyordu.
Şu anda tek ümidim trafoyu epoksiye daldırmak. Cırıltı kesinlikle gene oluşacak trafoda, ama belki dışarı çıkmayabilir.
Trafoyu epoksi reçine içine atmadan evvel bence dış bant sökmekte fayda var Timur Hocam. Daha iyi sarar sargıları ve imkan varsa da araya girebilir.