Lokomotiflerde neden Cer motoru kullanılır?

slewrate

Aktif Üye
Katılım
17 Eylül 2019
Mesajlar
722
Lokomotifler Cer motoru denen motorla hareket ediyormuş.

Dizel motor alternatörü çeviriyor, alternatörde motoru. (Uşak bahçıvana)

Kontrol kolaylığı mı artık bilmiyorum neden böyle birşey yapılmış olabilir ki?

 
Çok düşük hızlarda istenilen torku verebilsin diye. Demek ki teorik bir mekanik dönüştürücünün kurulum+işletim(verimlilik ve sarf malzemeleri) maliyeti daha fazla ki bu uygun görülmüş.
 
Trenler inanılmaz ağır şeyler sadece yolcu treni gibi düşünmeyin, sanıyorum ki 100 ton yük alan yük vagonları var mesela. Toplamı inanılmaz kütleler ediyor ve bu kadar kütleyi durur pozisyondan belirli bir hıza getirmek için uzun bir süre gerekiyor. Dizel motorlar ile bunu yapmak istersen şöyle olur, birincisi dizel motor sadece belirli bir devir aralığında çalışabiliyor, ve çalıştığı o aralığın bir kısmında verimli yani bir çeşit dişli kutusu koymalısın. Dahası ilk başta tren duruyor ama motor dönüyor araya debriyaj yapacaksın, ama bu debriyaj öyle ufak bir şey değil, 2-3MW lık gücü gerektiğinde aktarması lazım. Şimdi birincisi trenin bir sürü vitese ihtiyacı olacak, ikincisi 2-3MW aktaracak bir debriyaja, debriyaj başta bir süre slip edecek. O esnada çok yüksek ısı açığa çıkacak, o debriyaj eskiyecek sürekli bakım isteyecek. Kısacası pratik olmuyor. Ama dizel motoru koyup elektrik üreteceğin durumda, dizel motorun verimli devir aralığını motorun çalışması gerken devire eşlersin, hayırlı olsun oldu bitti. 50ler 60larda dahi lokomotifleri böyle yapmışlar, e tabi o zaman inverter yapacak, hız kontrolü yapacak aletler yok, değişik şeyler yapmışlar. Büyük ihtimalle daha eski örnekleri de vardır ama o kadar araştırmadım. Dizel elektrik lokomotifler artık biraz eskidi, rayların üstüne elektrik direkleirni görmüşsünüzdür, ona katener hattı deniyor ve sanırım 25kV olması lazım. Metrolar vs de 750V luk bir bağlantı kullanıyor ancak onlarda üstten katener hattı geçmez, "third rail" denen bir sistem var. Metro da raylara inmek sadece metro çarpar diye tehlikeli değil, eğer gidip doğru yerlere aynı anda dokunursanız çarpılırsınız.

Özetle o güç için şanzıman ve debriyaj tasarlamaktan çok daha verimli dizel motor ile jenaratör yapıp sonrasında motoru ayrı kontrol etmek. Ayrıca bu konfigrasyon da motorlar ile bile biraz fren yapabiliyorsunuz(katener hattı varsa hatta da basabilirsiniz, buna aktif frenleme diyorlardı sanırım).
 

Forum istatistikleri

Konular
6,563
Mesajlar
111,480
Üyeler
2,691
Son üye
5FX

Son kaynaklar

Son profil mesajları

hakan8470 wrote on Dede's profile.
1717172721760.png
Dedecim bu gul mu karanfil mi? Gerci ne farkeder onu da anlamam. Gerci bunun anlamini da bilmem :gulus2:
Lyewor_ wrote on hakan8470's profile.
Takip edilmeye başlanmışım :D ❤️
Merhaba elektronik tutsakları...
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar. Elektrik laboratuvarınız varsa bunun hakkında bir konunuz var mı acaba? Sizin laboratuvarınızı merak ettim de :)
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar forumda yeniyim! Bir sorum olacaktı lcr meterler hakkında. Hem bobini ölçen hemde bobin direnci ölçen bir lcr meter var mı acaba?
Back
Top