Elle derken, iki parmağımla çevirerek büyüttüm demek istedim :) Via delikleri 0.6 mm olarak doğru zaten, ama perçinlerin girmesi için 0.7 mm ile delinmesi gerekiyordu.
 
İkinci değişiklik, D8 in ayak izi uygun değil. Ortadan geçen şase bakırı, zenerin ayaklarını kısa devre ediyor. Oradaki bakırı kaldırmak lazım.
 
Q2 nin de 2N2219 değil 2SD882 veya benzeri olması lazım. Ayak izi doğru ama transistörün kendisi yanlış. Bir de soğutucu için de yer ayırmamız lazım.
 
İlk değişikliği burada belirteyim. R2 (82 Ohm) direnci watlı yapmamız lazım, yani 1 W delik montajlı olacak.

30615 eklentisine bak

82R 1W Delik Geçişli olarak Değiştirildi.

İkinci değişiklik, D8 in ayak izi uygun değil. Ortadan geçen şase bakırı, zenerin ayaklarını kısa devre ediyor. Oradaki bakırı kaldırmak lazım.
Eleman padlerinin şase ile arası 0.5mm olarak planlanmıştı. Şuanda 0.9mm olarak daha geniş yaptım.
İstediğimiz yerdeki şase bakırını kaldırabiliyor muyuz bilmiyorum. Öyle bir şey varsa güzel olur.
 
Devreyi kurdum. Ama çok malzeme eksiğim vardı o yüzden biraz THT ve SMD karması birşey oldu :katil2:


1708551465219.jpeg


1708551477038.jpeg
 
İstediğimiz yerdeki şase bakırını kaldırabiliyor muyuz bilmiyorum. Öyle bir şey varsa güzel olur.

Evet bakır gelmemesi gereken yerleri tanımlayabiliyorsun. "keepout" diye aratabilirsin. SMD komponentlerin hiçbirisinin altında bakır olmasın. Diyot bacakları baya içeri giriyor çünkü.
 
Devreyi kurdum. Ama çok malzeme eksiğim vardı o yüzden biraz THT ve SMD karması birşey oldu :katil2:


30795 eklentisine bak

30796 eklentisine bak
60'larda PCB ile uretilen ilk radyolar gibi olmus. Daha eski radyolarda PCB yok, uzay montaj elemanlar, bunlarda ise PCB kullanimi baslamis ama biraz karisik. Simdi bakinca cok nostaljik geliyor. Tam onlara benzemis. Klemensteki transistor efsane olmus. :saril:
 
D18 in anodu şaseye bağlanmış, ama şase olarak da güç kaynağının eksi terminali alınmış. Şaseyi C1 in eksi ucu olarak kabul etmek daha mantıklı. D18 anodu da bu şaseye bağlanmalı.
 
D18 in anodu şaseye bağlanmış, ama şase olarak da güç kaynağının eksi terminali alınmış. Şaseyi C1 in eksi ucu olarak kabul etmek daha mantıklı. D18 anodu da bu şaseye bağlanmalı.
Bağlandı.
 
Voltaj regülasyonu çalıştı. Giriş 30 VAC.

1708629457930.jpeg
 
Akım sınırlama opamp'ini takmadım daha. Ama voltaj regülasyonu çalıştığına göre o da çalışır çok büyük ihtimalle.

Ama PCB yi komple yeniden yapmamız lazım. Şu sorunların giderilmesi gerekiyor:

1) SMD komponentlerin ve padlerin olduğu yerlerden bakır alanları uzak tutmamız gerekiyor, veya çok büyük bir boşluk bırakmamız gerekiyor. Şu anda aşırı derecede yakın, lehim yaparken farkında olmadan lehim köprüsü oluşuyor. İki tane böyle kısa devre yapmışım ben :)

2) Ana akımı taşıyan hatların daha geniş yapılması lazım ve ideal olarak hiç geçiş olmaması lazım. Eğer böyle yapmazsak oluşan kaçak dirençler voltaj düşümüne sebep oluyor ve bunlar egale etmek için giriş voltajını daha da yükseltmemiz gerekiyor.

3) PCB deki sinyal akışını, şemaya sadık tutmamız lazım .Yani PCB ye bakınca adeta şemayı görmemiz lazım. Şu anda komponentler şemayı hiç andırmıyor, o yüzden bir komponentin yerini belirlemek çok zor oluyor.

4) Kullanılacak potansiyometreyi belirleyip doğrudan PCB montajlı yapmakta fayda var. Devrenin daha derli toplu olması açısından önemli. Mesela akım ve gerilim potu arasında 5 cm gibi bir mesafe öngörüp yapsak olur.

5) Yüksek akım taşıyan komponentlerin padlerini büyütmemiz lazım. Pass transistör ve BD serisi transistörler için çok daha büyük pad kullanmakta fayda var. BD serisinin kılıfı TO-126, dolayısıyla bacak arası mesafe belli. Ama padi oval veya uzun yaparak alanı genişletebiliriz. Aynı şekilde güç kaynağı giriş ve çıkış yollarının daha kalın olması lazım.

@Gokhan bu çok uğraştırır dersen, değişiklikleri ben de yapabilirim.
 
Bir de bu devrede ben 10 turlu potensiyometre kullanalım diyorum. Hem voltaj ayarlaması kolay olur hem de voltaj kendiliğinden çok az değişir. Şöyle birşey olabilir

1708630825862.png


Bunun fiyat 4.6 dolar. Hızlı bir şekilde değer ayarlamak için belki kulaklı bir kasnak bağlayabiliriz. Tutaruz kulağından hızlı bir şekilde istediğimiz değere getiririz
 
Veya bu çok turlu için de ayak izi koyarız, başka pot kullanmak isteyen için de standart padler koyarız kablo ile bağlantı için.
 
Akım sınırlama opamp'ini takmadım daha. Ama voltaj regülasyonu çalıştığına göre o da çalışır çok büyük ihtimalle.

Ama PCB yi komple yeniden yapmamız lazım. Şu sorunların giderilmesi gerekiyor:

1) SMD komponentlerin ve padlerin olduğu yerlerden bakır alanları uzak tutmamız gerekiyor, veya çok büyük bir boşluk bırakmamız gerekiyor. Şu anda aşırı derecede yakın, lehim yaparken farkında olmadan lehim köprüsü oluşuyor. İki tane böyle kısa devre yapmışım ben :)

2) Ana akımı taşıyan hatların daha geniş yapılması lazım ve ideal olarak hiç geçiş olmaması lazım. Eğer böyle yapmazsak oluşan kaçak dirençler voltaj düşümüne sebep oluyor ve bunlar egale etmek için giriş voltajını daha da yükseltmemiz gerekiyor.

3) PCB deki sinyal akışını, şemaya sadık tutmamız lazım .Yani PCB ye bakınca adeta şemayı görmemiz lazım. Şu anda komponentler şemayı hiç andırmıyor, o yüzden bir komponentin yerini belirlemek çok zor oluyor.

4) Kullanılacak potansiyometreyi belirleyip doğrudan PCB montajlı yapmakta fayda var. Devrenin daha derli toplu olması açısından önemli. Mesela akım ve gerilim potu arasında 5 cm gibi bir mesafe öngörüp yapsak olur.

5) Yüksek akım taşıyan komponentlerin padlerini büyütmemiz lazım. Pass transistör ve BD serisi transistörler için çok daha büyük pad kullanmakta fayda var. BD serisinin kılıfı TO-126, dolayısıyla bacak arası mesafe belli. Ama padi oval veya uzun yaparak alanı genişletebiliriz. Aynı şekilde güç kaynağı giriş ve çıkış yollarının daha kalın olması lazım.

@Gokhan bu çok uğraştırır dersen, değişiklikleri ben de yapabilirim.
Benim için sadece zaman sıkıntısı var. Fırsatım oldukça yaparım. İstediğin şeyler biraz zorlar açıkçası. Hem şemaya göre dizilim, hem atlama olmasın, hem yollar kalın olsun vs.
Ben pcb yi çinde bastırabilmek için küçük tutmaya çalıştım. Bu saydıklarını yaparsak pcb yi büyütmemiz lazım. Yani ben bir şekilde yaparım. Zorlandıkça KiCadi de daha iyi öğrenmiş olurum. Ama daha bilimsel bir çalışma için de senin yapmanı yeğlerim. İstersen fırsat buldukça sen de çiz, bende çizeyim. Sonra da değerlendiririz abi.
 
Bir de bu devrede ben 10 turlu potensiyometre kullanalım diyorum. Hem voltaj ayarlaması kolay olur hem de voltaj kendiliğinden çok az değişir. Şöyle birşey olabilir

30820 eklentisine bak

Bunun fiyat 4.6 dolar. Hızlı bir şekilde değer ayarlamak için belki kulaklı bir kasnak bağlayabiliriz. Tutaruz kulağından hızlı bir şekilde istediğimiz değere getiririz
Pahalı. 1.ilkemize uymuyor. :D
 

Forum istatistikleri

Konular
5,916
Mesajlar
100,957
Üyeler
2,502
Son üye
FURKAN1

Son kaynaklar

Son profil mesajları

Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar. Elektrik laboratuvarınız varsa bunun hakkında bir konunuz var mı acaba? Sizin laboratuvarınızı merak ettim de :)
Lyewor_ wrote on taydin's profile.
Merhabalar forumda yeniyim! Bir sorum olacaktı lcr meterler hakkında. Hem bobini ölçen hemde bobin direnci ölçen bir lcr meter var mı acaba?
gruptaki arkadaşlara selamlar. sıteyi bu gün fark ettim. Asansör için 2x7 segment LCD gösterge üretmek istiyorum. acaba bu sayfadaki arkadaşlardan destek alabilirmiyim. LCD nin mantık açılımı ektedir.
deneyci wrote on TA3UIS's profile.
Selam.
Amatör telsiz lisansı nasıl alınıyor?
Lisansı olmayanı forumlarına almıyorlar. :)
Bilgi alamıyoruz.
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
Back
Top