Hameg HM203 analog osiloskop tamiri

Gönderirim abi. Ama harici trafo işi sıkıntı.
Olmazsa tel çaplarını filan tespit edip ben sarmaya çalışsam nasıl olur? Yani bu işi trafocular yapmayacaksa eğer her halukarda o trafo çöp olacak. En azından şansımızı denemiş oluruz. Bu bir kere sarıldığına göre tekrar sarılabilir olması lazım. Bana sanki uğraşmak istemiyorlar gibi geliyor.

Eğer binlerce tur, saç kalınlığında teli muntazam bir şekilde (yan yana, üst üste) sarmazsan, teller çok yer kaplayacak ve karkas artık nüveye sığmayacaktır. Normalda bu şekilde muntazam sarımı ancak makinalar yapar. Ama ben sararım diyorsan istersen göndereyim dene :)
 
Zaten bunu tamir etmeye teşebbüs eden de onu yaptı herhalde. Ama istenen voltaja ulaşamadan karkastaki yeri doldurdu herhalde. O yüzden tüm voltajlar eksik.
 
Eğer binlerce tur, saç kalınlığında teli muntazam bir şekilde (yan yana, üst üste) sarmazsan, teller çok yer kaplayacak ve karkas artık nüveye sığmayacaktır. Normalda bu şekilde muntazam sarımı ancak makinalar yapar. Ama ben sararım diyorsan istersen göndereyim dene :)
Tam sayısını belirlesek ona göre hareket etsek abi. Bin olur ikibin olur da daha yukarısına sabır yeter mi bilmiyorum. Belki küçük bir motoru karkasa monte edip sabit bir hızda döndürerek biraz daha pratik sarabiliriz.
 
Tam sayısını belirlesek ona göre hareket etsek abi. Bin olur ikibin olur da daha yukarısına sabır yeter mi bilmiyorum. Belki küçük bir motoru karkasa monte edip sabit bir hızda döndürerek biraz daha pratik sarabiliriz.

hızla döndürmek yeterli değil. Torna tezgahı gibi çalışmalı. Karkas dönerken tel de yavaş yavaş yana doğru ilerletilmeli. Böylece teller yan yana bitişik sarılmış olur ve minimum yer kaplar.
 
hızla döndürmek yeterli değil. Torna tezgahı gibi çalışmalı. Karkas dönerken tel de yavaş yavaş yana doğru ilerletilmeli. Böylece teller yan yana bitişik sarılmış olur ve minimum yer kaplar.
Çok hızlı dönmeyecek abi. Benim takip edebileceğim bir hızda dönecek. Torna tezgahı görevini benim elim üstlenecek. Zaten çok hızlı dönerse ya parmağı keser yada yakar :)
Yani ben habire kolumu çevirmektense teli tutucam, motor da karkası döndürecek.
 
Çok hızlı dönmeyecek abi. Benim takip edebileceğim bir hızda dönecek. Torna tezgahı görevini benim elim üstlenecek. Zaten çok hızlı dönerse ya parmağı keser yada yakar :)
Yani ben habire kolumu çevirmektense teli tutucam, motor da karkası döndürecek.

Örnek: Telin kalınlığı 0.25 mm ise, karkas her bir tur yaptığında senin elin 0.25 mm yana gidecek. Eksik giderse teller üst üste binecek, fazla gidersen boşluk olacak ve bir sonraki tel araya göçecek. Bunu elle yapmanın imkanı yok. Kalın telle bile zor bu.
 
Örnek: Telin kalınlığı 0.25 mm ise, karkas her bir tur yaptığında senin elin 0.25 mm yana gidecek. Eksik giderse teller üst üste binecek, fazla gidersen boşluk olacak ve bir sonraki tel araya göçecek. Bunu elle yapmanın imkanı yok. Kalın telle bile zor bu.
O zaman umut benim trafocu da. O da olmaz derse arızalı hm203 aramaktan başka çare kalmıyor :(
 
Maalesef bu umutda tükendi

Screenshot_20200109-142933.png
 
Evet boyut küçük voltajlar yüksek olduğu için çok zor bir trafo. Çok ince tel gerekiyor.
 
Aslında ben 0.18 teli bağlamanın burgusuna 5-6 tur sardığım zaman özel bir çaba sarfetmiyorum. Gergin tuttuğum sürece otomatikmen kendi kendini sıralıyor. Aslında ben oradan fikir yürüterek icat yapmaya kalkmıştım. Ama tabi binlerce tur sonucu ne olur bilemiyorum.
 
Bu durumda düşük olan voltajlar için bir toroid yaptırmak lazım. Yüksek voltajlar için de iki seçenek görüyorum:

1) 471V, 141V, 121V 30 mA bağımsız sargıları olan bir toroid yaptıracağız ve bunu osiloskop içine bir şekilde yerleştireceğiz. PCB'ler arasında boşluk var herhalde olur bu.

2) bu voltajlar için bir SMPS yapacağız :D Şimdiye kadar hiç SMPS tasarımı yapmadım. Kitapları var, ama daha okumadım :katil2: O yüzden uzun vadeli bir iş.

Zaten yeni proje arıyordun, istersen bu voltajları üretebilecek bir izoleli flyback SMPS işini araştır. Her bir voltaj için ayrı SMPS olursa tasarım işi daha kolay olur diye tahmin ediyorum.
 
Bu durumda düşük olan voltajlar için bir toroid yaptırmak lazım. Yüksek voltajlar için de iki seçenek görüyorum:

1) 471V, 141V, 121V 30 mA bağımsız sargıları olan bir toroid yaptıracağız ve bunu osiloskop içine bir şekilde yerleştireceğiz. PCB'ler arasında boşluk var herhalde olur bu.

2) bu voltajlar için bir SMPS yapacağız :D Şimdiye kadar hiç SMPS tasarımı yapmadım. Kitapları var, ama daha okumadım :katil2: O yüzden uzun vadeli bir iş.

Zaten yeni proje arıyordun, istersen bu voltajları üretebilecek bir izoleli flyback SMPS işini araştır. Her bir voltaj için ayrı SMPS olursa tasarım işi daha kolay olur diye tahmin ediyorum.
Tek bir devre için,Tek trafodan ürettiğimiz voltajları tr ler ile istediğimiz voltajlara bölsek olmaz mı?
Tamamen meraktan sordum bu soruyu :katil2:
 
Trafo ile yapacaksan zaten birinci seçeney yav :D
 
Trafo ile yapacaksan zaten birinci seçeney yav :D
Ohoo ben çok geri kalmışım bu smps işinde. Trafosuz yapılanıda mı var? Yoksa benim trafo dediğim şu küçük şeylerin adı başkamı? Hani e33 filan varya yüksek frekanslı :D
 
trafosuz da yapılır SMPS. Gayet güzel de çalışır, ama dikkat etmezsen osiloskop gövdesinde şebeke fazı olur ...

O yüzden trafolu yapmak lazım. Hatta belki de sırf o voltajlar için şebekeyi şöyle 40V'a falan düşürüp oradan elde etmek lazım o üç voltajı. Malum acemilikten dolayı çarpılma tehlikesi fazla.
 
trafosuz da yapılır SMPS. Gayet güzel de çalışır, ama dikkat etmezsen osiloskop gövdesinde şebeke fazı olur ...

O yüzden trafolu yapmak lazım. Hatta belki de sırf o voltajlar için şebekeyi şöyle 40V'a falan düşürüp oradan elde etmek lazım o üç voltajı. Malum acemilikten dolayı çarpılma tehlikesi fazla.
Konu açıp adnan hocayı davet etsem fena olmaz sanırım. Neyse bir yola çıkayım da duruma göre hareket ederiz.
 
Trafonun saç ve karkas ölçüleri:

IMG_20200110_145549.jpg


IMG_20200110_150126.jpg
 
Bugün EKA Trafo'dan Evliya bey ile konuştum. Bu trafonun hem boyutunun küçük olması hem de çok sayıda yüksek voltajlı sargı olması nedeniyle yapımının çok uğraştıracağı ve 500 ₺ gibi bir maliyet çıkabileceğini söyledi. Normalde bunu kimsenin yapmayacağını, yapılırsa ancak bir hatır işi olacağını söyledi.
 
Bugün EKA Trafo'dan Evliya bey ile konuştum. Bu trafonun hem boyutunun küçük olması hem de çok sayıda yüksek voltajlı sargı olması nedeniyle yapımının çok uğraştıracağı ve 500 ₺ gibi bir maliyet çıkabileceğini söyledi. Normalde bunu kimsenin yapmayacağını, yapılırsa ancak bir hatır işi olacağını söyledi.
Biri bana 500tl verse sırf hatrı için o trafodan 3 tane sararım. Yoksa uğraşılacak iş değil :D
Adnan abi ile görüştüm "sabırlı olursan sana hesaplamalarını yapar gönderirim" dedi. Tur sayısını filan bir öğrenelim bakalım belki sararız. Adnan abi "sararsın sen, Flyback yapmak daha zor olur" dedi.
 
Aslında şöyle birşey aklıma geliyor:

Benim atölyede 1m lik metal tornası var. Ve bu tornada çok hassas olarak, her turda ne kadar ilerleme olacağını 10 mikron adımlarla belirleyebiliyorum. Belki de bu tornada bunu sarmayı deneyebilirim. Karkasa girecek şekilde ağaçtan bir parça yapıp, sonra bir ucunu yuvarlayıp tornaya bağlayabilirim. Sonra da diyelim 0.25 mm (250 mikron) çapında tel sarıyoruz. Tek yapmam gereken, 0.25 mm ilerleme verip tornayı da uygun bir devirde döndürmem.

Sonra da bir ileri bir geri şeklinde belki sardırılabilir :) Tur sayılarını Adnan bey hesaplasın bakalım. Ona göre deneme yaparız.
 

Forum istatistikleri

Konular
5,838
Mesajlar
99,562
Üyeler
2,479
Son üye
yiyehuoxing32

Son kaynaklar

Son profil mesajları

gruptaki arkadaşlara selamlar. sıteyi bu gün fark ettim. Asansör için 2x7 segment LCD gösterge üretmek istiyorum. acaba bu sayfadaki arkadaşlardan destek alabilirmiyim. LCD nin mantık açılımı ektedir.
deneyci wrote on TA3UIS's profile.
Selam.
Amatör telsiz lisansı nasıl alınıyor?
Lisansı olmayanı forumlarına almıyorlar. :)
Bilgi alamıyoruz.
cemalettin keçeci wrote on HaydarBaris's profile.
barış kardeşim bende bu sene akıllı denizaltı projesine girdim ve sensörleri arastırıyorum tam olarak hangi sensör ve markaları kullandınız yardımcı olabilir misin?
m.white wrote on Altair's profile.
İyi akşamlar.Arabanız ne marka ve sorunu nedir.Ben araba tamircisi değilim ama tamirden anlarım.
* En mühim ve feyizli vazifelerimiz millî eğitim işleridir. Millî eğitim işlerinde mutlaka muzaffer olmak lâzımdır. Bir milletin hakikî kurtuluşu ancak bu suretle olur. (1922)
Back
Top